El DPTOP inicia la perforació del primer túnel del perllongament de la línia d’FGC a Sabadell

1 d’octubre 2010

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i l’alcalde de Sabadell, Manel Bustos, han visitat avui les obres de construcció del perllongament de la línia del Vallès d’FGC, coincidint amb l’arrencada de la tuneladora que perforarà el primer túnel des del pou d’atac del Parc del Nord, en direcció a l’actual Sabadell – Estació. Es preveu que la tuneladora completi la perforació dels 2,9 km de túnel d’aquest tram a finals del 2011.

A banda, ja s’està treballant en 3 de les 4 noves estacions, en el tram de 0,7 km de túnel entre el Parc del Nord i Ca n’Oriac, i en el soterrament de Sabadell – Estació. En total, l’actuació abasta prop de 5,2 km de longitud i comporta una inversió de prop de 400 MEUR.

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i l’alcalde de Sabadell, Manel Bustos,han visitat avui les obres de construcció del perllongament de la línia del Vallès d’FGC de Sabadell, coincidint amb la posada en marxa de la primera tuneladora que ha de perforar els 2,9 km del primer túnel que inclou aquesta actuació.

El DPTOP treballa des de la primavera del 2008 en les obres del perllongament de la línia del Vallès d’FGC per a apropar el servei ferroviari a noves àrees de Sabadell. Aquest perllongament, que servirà per dotar la ciutat d’una línia de metro urbà donarà servei a 7 milions d’usuaris cada any i comportarà una inversió de 400 MEUR.

L’actuació abasta en total una longitud de 5,2 quilòmetres. Així, es crearà un nou tram de línia de prop de 4,4 km, dels quals 2,9 km seran pròpiament de túnel amb tuneladora, i 0,7 km seran túnel entre pantalles. Les obres comprenen la construcció de 4 noves estacions (Plaça Major, Eix Macià, Plaça Espanya i Ca n’Oriac),  la reforma i soterrament de l’estació existent de Sabadell-Estació i la construcció d’unes cotxeres al final de línia.

D’altra banda, es treballa també en la redacció dels projectes per definir l’ampliació del soterrament de la línia existent al llarg de 400 metres més, amb l’objectiu d’integrar-la als barris de Gràcia i Can Feu.

S’inicia la perforació del primer túnel
Ara, amb l’arrencada de la tuneladora, s’inicia una nova fase en l’execució d’aquesta obra. Així, s’han enllestit els treballs de muntatge i posada a punt de la màquina, que s’han dut a terme durant aquest estiu al pou d’atac del Parc del Nord, i ara comença l’excavació del primer túnel de 2,9 km fins a l’estació existent de Sabadell – Estació, on es preveu que arribi a finals del 2011.

La tuneladora encarregada de perforar aquest tram és de tipus EPB, de 6,8 metres de diàmetre, 116 metres de longitud i 550 tones aproximadament, amb un capçal preparat per a excavar sòls sota el nivell freàtic.

A banda del tram pròpiament de túnel, de 2,9 km, i les estacions, es treballa en un altre tram del perllongament de 700 metres que es construeix entre pantalles. Es tracta del tram entre el pou del Parc del Nord i Ca n’Oriac. De moment, ja s’ha executat els murs necessaris a la ronda de Navacerrada, fins a Ca n’Oriac, així com gairebé tota la coberta, i s’ha completat el 80% de l’excavació de terres sota aquesta coberta.

Avancen les obres a les estacions
D’altra banda, continuen els treballs de construcció de 3 de les 4 noves estacions previstes i s’han iniciat les obres per soterrar l’existent. Concretament :

* Sabadell – Estació: s’estan fent treballs previs a l’execució de l’andana provisional al costat de l’estació actual
* Plaça Major: s’han finalitzat els treballs d’execució de murs pantalla i cobriment de l’estació, i s’ha iniciat l’excavació sota coberta.
* Eix Macià:  continua l’excavació i ja s’ha superat la cota vestíbul, amb un 35% d’excavació completada aproximadament.
* Plaça d’Espanya:  ja s’ha excavat un 60% del total del recinte, i en algun tram ja han arribat al nivell de l’andana.

Properament, s’iniciaran també les obres de l’estació de Ca n’Oriac i de les cotxeres del final de la línia.

Inspecció de pous als edificis
D’altra banda, des de la tardor del 2009, el DPTOP està duent a terme la inspecció d’habitatges i edificis per tal de localitzar possibles pous particulars o soterranis, per tal d’evitar afectacions durant l’execució d’aquesta obra.

De moment, ja s’han fet 146 inspeccions en el tram entre el pou d’atac i l’Eix Macià, i s’han localitzat 34 pous on cal actuar, dels quals ja s’han segellat 24, amb injeccions de morter per omplir-los.