Adif invertirà 50 M€ en la construcció de Sagrera-Meridiana i en la remodelació d’altres tres estacions de rodalies

Pla de millora de la xarxa de rodalies de Barcelona

• Les estacions de Passeig de Gràcia, El Clot Aragó i Plaça de Catalunya seran remodelades per a millora l’accessibilitat
• La nova estació de Sagrera-Meridiana serà un dels principals intercanviadors de transport de la ciutat

Barcelona, 13 de juliol de 2010 (Adif).
Adif invertirà un total de 50 milions d’euros en la construcció de la nova estació de rodalies de Sagrera-Meridiana i en l’adequació i millora de l’accessibilitat de les estacions de Passeig de Gràcia, El Clot Aragó i Plaça de Catalunya, ubicades a la ciutat de Barcelona.

El president d’Adif, Antonio González Marín, acompanyat pel delegat del Govern, Joan Rangel, i per Gemma Mumbrú, regidora del districte de Sant Andreu i regidora d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, ha presentat aquest matí els projectes que permetran dotar a aquestes estacions de les màximes condicions de qualitat i confort.

L’actuació, ja en marxa, de l’entorn de Sagrera-Meridiana compte amb un pressupost de 34.300.000 euros i serà un dels principals intercanviadors de transport de la ciutat.

La construcció d’aquesta nova estació de rodalies, que tindrà una superfície de 4.843 m2 i amb un termini d’execució de 17 mesos, s’emmarca en l’acord signat el 17 de maig de 2007 entre el Ministerio de Fomento i la Generalitat per a la realització d’obres de millora de la xarxa d’ample convencional a Catalunya.

Les noves instal•lacions s’ubicaran dins del túnel que discorre sota l’Avinguda de la Meridiana, entre les línies L1 i L5 de Metro, al costat de l’estació de La Sagrera. La seva construcció permetrà l’intercanvi de viatgers de les línies 3, 4 i 7 de rodalies amb les línies L1 i L5 i les futures L4 i L9 de metro, millorant així la intermodalitat entre serveis de transport públic.

En aquests moments, s’està treballant en rebaixar el rasant ferroviari i ja s’han retirat 25.000 m3 de terres, el que suposa, aproximadament, la meitat del volum necessari. Amb aquesta actuació serà possible donar inici a la construcció de l’andana i al muntatge de la via i les instal•lacions ferroviàries, amb el que el túnel quedarà adaptat a la seva  nova configuració.

D’aquesta manera, rodalies i Metro tindran les seves vies al mateix nivell, donant continuïtat al vestíbul, configurat fins a la passada setmana en dues alçades, amb l’objectiu d’obtenir un millor aprofitament d’aquest espai i dotar-lo de plena accessibilitat.

Per executar aquests treballs ha estat necessari demolir l’antic túnel,  que ha implicat la retirada de 12.000 m3 de material al llarg de 680 metres, per a permetre la construcció dels vestíbuls sobre les línies de metro i ferrocarril. Aquest descens del rasant ha obligat al tall del servei  ferroviari en aquesta zona fins el mes de setembre.

També s’estan executant els forjats que acolliran els vestíbuls: un permetrà l’intercanvi amb les línies L-1, L-5 i L-9 i la L-4 en el futur, i l’altre, d’accés exclusiu de rodalies, que s’ubica en l’entorn del carrer de Martí i Molins. Aquest accés disposarà d’escales fixes, una escala mecànica i un ascensor adaptat per a persones amb discapacitat.

El projecte contempla, a més, la creació d’una andana central de 200 metros de longitud i 6,4 m d’amplada. L’andana disposarà d’una sortida d’emergència en la part central.

En l’interior del vestíbul de l’intercanviador, els treballs consistiran en la construcció de la zona de control d’accessos i la taquilla; l’àrea destinada a instal•lacions i les dependències internes d’Adif, de l’operador de rodalies i de TMB.

En el que es refereix a la superestructura, s’estan instal•lant 1.300 m de via en placa sobre formigó ja que és idònia per a les zones de túnel perquè permet reduir les vibracions i el soroll, i s’instal•larà catenària rígida, també més adient per al seu ús en túnels. A més, es modernitzaran les instal•lacions de comunicació i senyals.

D’altra banda, en l’actual fase de treball s’ha realitzat la prolongació en 114 m de l’estructura del calaix fins assolir els 370 m de longitud.

A més, ja s’ha portat a terme la construcció dels nous col•lectors, els  desviaments dels serveis emplaçats en la zona de treballs i el desmuntatge del túnel existent. També s’han realitzat treballs per  optimitzar la infraestructura en les estacions de Sant Andreu Arenal i Badalona, que s’utilitzen com estacions terminals per al trànsit de trens de rodalies.

Estació de Passeig de Gràcia
En aquesta estació conflueixen les línies R2 Sud i R2 Nord amb les línies de Metro 2, 3, i 4 i, a més, efectuen parada serveis de Media Distancia. Aquesta freqüència en les circulacions fa que a diari es registri un trànsit de 43.000 usuaris. Per a remodelar les seves instal•lacions, està prevista una inversió de 12 milions d’euros i les obres tenen un termini d’execució de 24 meses.

En els accessos al vestíbul des de Passeig de Gràcia s’instal•laran un ascensor i dos escales mecàniques; a més, hi haurà un nou nucli de comunicació entre el vestíbul i l’andana 1 que inclou un ascensor, una escala fixa i dos mecàniques.

En els accessos al vestíbul des de metro, s’instal•larà un ascensor, una escala fixa i una altra mecànica i s’executarà un nou nucli de comunicació compartit entre el vestíbul i l’andana 2, que integra un ascensor, dues escales mecàniques i una fixa.

Amb aquestes actuacions, es pretén millora el confort i la funcionalitat de l’estació, pel que també està previst renovar les escales mecàniques de la sortida al carrer de Pau Claris, executar nous  acabats en la zona de venda de bitllets en els accessos des de Pau Claris al vestíbul “H”, realitzar millores en serveis i vestidors, millorar la il•luminació i la instal•lació elèctrica en vestíbuls i sales tècniques, i incorporar nous sistemes d’informació al viatger en els vestíbuls i nous  sistemes de gestió d’instal•lacions.

El nou projecte també suposarà millores en la seguretat de les instal•lacions ja que es col•locaran nous sistemes de detecció d’incendis, es posaran extintors i s’instal•larà un sistema d’extinció automàtica en les noves sales tècniques.

Estació del Clot Aragó
És un intercanviador multimodal en el que conflueixen les línies R1, R2 i R2 Nord amb les línies 1 i 2 del Metro, el que suposa un trànsit diari de 29.271 usuaris. Les obres, que compten amb un pressupost de 3.027.923 euros, estan en la fase d’execució i es preveu que durin,  aproximadament, vuit mesos.

En l’accés ubicat en la plaça de Canonge Rodó s’instal•laran noves  escales mecàniques i un nou ascensor adaptat per a l’ús per persones amb discapacitat, amb el que resolta la comunicació des de l’exterior amb el vestíbul.

En el passadís de comunicació amb Metro de Barcelona, per tal de millorar els accessos a l’estació de rodalies, s’inclouran dos noves  escales mecàniques en la sortida d’Aragó-Meridiana. A més, s’executaran rampes i un ascensor que facilitin el flux de viatgers en aquesta zona i l’adaptació a persones amb discapacitat de l’intercanviador amb metro.

En les andanes, s’executarà l’elevació del nivell fins assolir una alçada de 68 cm sobre la cota de carril al llarg de 40 m en cada andana, arribant als 200 m d’andana recrescuda. Tot això amb l’objectiu de facilitar l’accés dels usuaris als nous trens Civia que ja circulen per aquesta estació.

També s’instal•laran bandes lluminoses de senyalització, per adaptar l’andana a les persones amb discapacitat, i dues noves escales mecàniques i dos ascensors per a fer accessible l’andana des del vestíbul.

Estació de Plaça de Catalunya
En aquesta estació conflueixen les línies R1, R3, R4 i R7 de rodalies, el que suposa una mitjana diària de 66.136 usuaris. Al llarg de quatre mesos es realitzaran obres que suposaran una inversió de 857.064 euros.

El projecte de millora de l’accessibilitat inclou la instal•lació d’un ascensor en la vorera del Passeig de Gràcia, l’elevació en 40 m de les andanes per arribar als 68 cm sobre la cota de carril així com la col•locació d’un nou paviment antilliscant i bandes lluminoses de senyalització per adaptar l’andana a les persones amb discapacitat.

D’igual forma, s’instal•larà peça d’extrem d’andana i paviment podotàctil de botons per a facilitar els encaminaments de les persones amb  discapacitat.