Renfe garanteix la mobilitat dels viatgers en la jornada de vaga convocada pel 28 de maig

Els viatgers afectats podran canviar o retornar el seu bitllet
• Durant l’aturada laboral de 24 hores s’estableixen serveis mínims per tal de garantir la mobilitat dels viatgers de Rodalies, Alta Velocitat, Media i Llarga Distància

• Tota la informació està disponible a www.renfe.es i al telèfon 902 320 320. Per a informació específica del servei de Rodalies de Catalunya, els viatgers compten amb el web rodalies.gencat.cat i el telèfon 902 41 00 41

Barcelona, 26 de maig de 2010 (Renfe

Els sindicats Comissions Obreres i Confederació General de Treballadors, han convocat una jornada de vaga a nivell estatal de 24 hores pel proper divendres 28 de maig, aquesta aturada laboral afecta als serveis de Rodalies, AVE i Media i Llarga Distància.

Els serveis mínims decretats pel Ministerio de Fomento i la Generalitat de Catalunya garanteixen la mobilitat dels viatgers en tots els serveis que presta Renfe.

Serveis Essencials
Amb motiu d’aquesta convocatòria que afecta la mobilitat habitual dels viatgers, la Conselleria de Treball de la Generalitat de Catalunya i el Ministerio de Fomento han fixat serveis mínims essencials pels trens de Rodalies, Media Distància i AVE-Llarga Distància.

Els serveis essencials per als trens de Rodalies de Catalunya a Barcelona varien en funció del seu horari. En els períodes de major demanda, és a dir, entre les 06.00 i les 09.30 hores i entre les 17.00 i les 20.30 hores seran del 66%. Durant la resta de la jornada serà del 33%.

La mobilitat dels viatgers de Media Distancia Convencional es garantirà amb el 65% de serveis i pel que fa els trens de Llarga Distància Convencional i Alta Velocitat s’oferirà una mitja del 73% dels serveis.

Tota la informació està disponible a www.renfe.com i al telèfon 902 320 320. A més, la informació del servei de Rodalies de Catalunya es pot consultar també a rodalies.gencat.cat i al telèfon 902 41 00 41. Els viatgers afectats per aquesta vaga poden canviar el seu bitllet per un altre tren o retornar-lo.

Els sindicats CCOO i CGT han convocat aquesta vaga per la seva disconformitat amb l’acord per al desenvolupament professional, signat per Renfe i el Comitè General d’Empresa, un acord amb caràcter de conveni col•lectiu. Al Comitè General d’Empresa, format per 13 representants sindicals, CGT compta amb 1 sol representant i CCOO amb 4

Acord pel desenvolupament professional
La Direcció de Renfe i el Comitè General d’Empresa van ratificar el passat 29 de març el document que conté l’acord de desenvolupament professional, que permetrà modernitzar i regular la normativa laboral, amb l’aportació de totes les àrees i la representació dels treballadors.

Aquest acord, que afecta a tots els col•lectius professionals, aporta una major flexibilitat i orientació al mercat, el que contribuirà a la viabilitat empresarial de Renfe en un moment en el que el marc de prestació de serveis està canviant.

L’acord subscrit pel Comitè General d’Empresa modifica la gestió i regulació de tots els col•lectius professionals recollits en el conveni.

Entre els punts claus del document es troba la supressió del concepte d’hores extraordinàries i descans no gaudits, la simplificació dels sistemes retributius, les millores dels quals es vinculen a la productivitat real, i la gestió dels recursos més adaptada al mercat.

A més, el nou marc regulador, que s’aplicarà des de juliol, es compromet a no generar accions de mobilitat forçoses.

Antecedents
– Es simplifica l’estructura retributiva de tots els col•lectius professionals de Renfe (Conducció, Comercial, Tallers, Tècnics i Administració) que passar d’estar composta per vàries claus salarials a un model de fix+variable. La variable queda lligada exclusivament a la productivitat.

-L’acord, que no està “pactat”, sinó aprovat per la majoria del Comitè General d’Empresa, i té rang de conveni, no requereix d’aportacions econòmiques addicionals, ja que al dependre de la productivitat, s’autofinança.

– Amb aquest acord s’acaba amb els excessos de jornada. S’eliminen les hores extraordinàries i la retribució dels descans no gaudits. Si es necessari perllongar alguna jornada es compensarà amb temps de descans.

– No existeix cap tipus d’increment lineal de retribució, sinó de percentatges de variació dels salaris en funció de la productivitat. Per tant, podrien produir-se fins i tot decrements retributius si la productivitat és baixa.

– La organització del treball de conducció correspon en exclusiva a l’empresa, i no és negociable. Així, l’empresa recupera capacitat de gestió.

– El sindicat CCOO ha convocat vaga pel 28 de maig que va en contra de la majoria del Comitè General d’Empresa. En les seves justificacions públiques en els mitjans de comunicació està difonent que Renfe no compleix les retallades d’ajustament anunciades pel Gobierno al pujar la retribució d’un col•lectiu, tanmateix, en les seves comunicacions internes demanda que es produeixin pujades salarials per a tots els treballadors de l’empresa, no tan sols pels maquinistes.

– En el seu Comunicat 56 (18-05-10) sobre “Motivos para la huelga del 28 de mayo”, CCOO reconeix textualment que “no existe financiación específica” de l’acord, que “es notable el recorte de derechos (…) pero no el incremento retributivo”, i que, “en tiempos de crisis, de recortes presupuestarios, el acuerdo será autofinanciado”.