El Tren del Ciment estrena nova locomotora i duplica l’oferta de places per a l’inici de la temporada 2010

• El Tren del Ciment estrena locomotora, una màquina més potent que permet arrossegar quatre cotxes en comptes dels dos actuals duplicant l’oferta fins a les 100 places per circulació
• L’ increment de l’oferta de places permetrà reforçar l’aposta comercial pel paquet turístic combinat Tren del Ciment, Jardins Artigas i Museu del Ciment, que es va estrenar amb èxit el passat mes d’octubre
• Aquesta temporada 2010 el Tren del Ciment circularà entre el 27 de març i l’1 de novembre

Barcelona, 26 de març de 2010
El Tren del Ciment estrena nova locomotora i duplica l’oferta de places per a l’inici de la temporada 2010, que comença demà i s’allargarà fins l’1 de novembre. La nova locomotora és una Schöma de gasoil, estèticament molt similar a l’actual però més gran i més potent. Amb la nova màquina, que pot arrossegar 4 cotxes en comptes dels 2 que oferia el servei fins ara, el Tren del Ciment incrementarà l’oferta de places de 50 a 100 per circulació.

Rècord històric de visitants el 2009
Els dos últims anys el Tren del Ciment ha superat els 20 mil visitants, amb el servei ple al 100% durant els mesos de juliol i agost. El rècord històric es va batre el passat 2009, amb 22.672 visitants, 2 mil més que el 2008 (20.672 visitants). La creixent demanda ha estat el principal motiu pel qual s’ha decidit incrementar l’oferta de places, un fet que també permetrà reforçar l’aposta comercial pel paquet turístic combinat Tren del Ciment + Jardins Artigas + Museu del Ciment, que ja es va estrenar amb èxit el passat mes d’octubre.

La nova locomotora
Nom tècnic: LOCOMOTORA SCHÖMA DIESEL CFL-150 DCL
Adquisició: 26 d’agost del 2009
Descripció Tècnica :
• Locomotora diesel de 2 eixos de transmissió de potencia hidrodinàmica.
• Motor Deutz tipus TCD 2013 L04 2V (129 kw. / 2300 r.p.m.)
• Velocitat Màx. 30 km / h d’origen, actualment limitada a 15 km/h.
• Corba radi mínim: 30 m
• Pes locomotora : 20 t
• Alçada locomotora : 3.280 mm
• Amplada locomotora : 2.030 mm
• Llargada locomotora : 5.700 mm (entre topalls 6750 mm)
• Distancia entre eixos : 2.200 mm
• Amplada de Via : 600 mm
• Permet arrossegar 4 vagons tipus CS-299 de 4,5 t (en tara) i 6,75 (en càrrega màxima) cadascun.

El calendari de la temporada 2010
El Tren del Ciment estarà obert al públic a partir del proper dissabte dia 27 de març i fins l’1 de novembre. Estarà en servei comercial durant tots els dies de vacances escolars de Setmana Santa (del 27 de març al 5 d’abril) i també durant les vacances escolars d’estiu (del 23 de juny al 12 de setembre). També funcionarà tots els caps de setmana i festius des del 27 de març i fins l’1 de novembre de manera ininterrompuda. La resta de dies, durant aquest període, el Tren del Ciment resta a disposició de grups i escoles amb reserva prèvia.

Breu descripció
Amb 3,5 km de recorregut, el Tren del Ciment uneix La Pobla de Lillet amb el Museu del Ciment a Castellar de N’Hug. Des d’aquest tren, el paisatge i les sensacions que s’hi viuen són excepcionals, amb un trajecte de 20 minuts de durada que transcorre gairebé íntegrament per dins del parc natural del Cadí-Moixeró, amb parada als Jardins Artigas, atribuïts a Antoni Gaudí.

Història

A principis del segle XX, Eusebi Güell constitueix la Compañía General de Asfaltos y Cementos Portland (Asland), i construeix una fàbrica de ciment a Castellar de n’Hug, a 32 km de l’estació més propera de ferrocarril. Per salvar la distància i fer el transport, es va haver de construir una petita línia de ferrocarril industrial entre la fàbrica de ciment i l’estació de Guardiola de Berguedà. Tot i que originàriament la línia fou construïda pel transport de ciment, ja a partir del 1914 es va inaugurar el servei de viatgers entre Guardiola i La Pobla de Lillet, i 10 anys més tard es va estendre fins a Castellar de n’Hug.

Amb una amplada de via de 60 centímetres, en el seu moment el Tren del Ciment va ser el més petit dels ferrocarrils d’ús públic que tingué l’Estat Espanyol. Durant els anys 20 i següents dècades el carrilet va prestar un servei inestimable a la comarca de l’Alt Berguedà fent-la sortir del seu tradicional aïllament i oferint una sortida a les seves produccions industrials. Als anys 50, però, la línia entra en decadència degut al creixement del transport per carretera fet que desemboca en la clausura d’aquest servei el 14 d’octubre de 1963.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va apostar per la reconstrucció d’una part de l’antic traçat del ferrocarril, el tram de 3,5 quilòmetres entre La Pobla de Lillet i l’antiga fàbrica, on actualment es troba ubicat el Museu del Ciment. El nou servei, orientat al turisme familiar, es posa en marxa a partir de l’1 de juliol del 2005 i té com a atribut principal la bellesa d’un entorn, el de la Vall del Llobregat, en el qual destaquen els Jardins Artigas.

Les 4 estacions del recorregut:

La Pobla de Lillet
A l’antiga estació de La Pobla de Lillet, inici del trajecte del Tren del Ciment, es pot gaudir d’una visita a l’exposició “Ferrocarrils Secundaris, Industrials i Turístics a la Vall del Llobregat”, que ofereix una presa de contacte amb els elements més representatius de l’època dels carrilets i dels trens miners i industrials de la vall.

La Pobla Centre
La Pobla de Lillet té un ampli ventall d’atractius turístics: el Pont Vell, el pont més antic que actualment travessa el riu Llobregat; el Casc Antic; la dotzena de fonts que hi ha repartides per tota la població; l’Església de Santa Maria de Lillet; el Monestir romànic de Santa Maria de Lillet, construït al segle IX; la Rotonda de Sant Miquel, una esglesiola romànica de planta circular; el Castell de Lillet; i la Serra de Catllaràs, un espai ideal per gaudir de la natura en tota la seva plenitud on trobem el Santuari de Falgàs.

Els Jardins Artigas
Jardins de tipus naturalista, amb pedres, aigua i vegetació, dissenyats a principis del segle XX per l’arquitecte Antoni Gaudí. Construïts a redós del riu Llobregat, els Jardins Artigas formen un conjunt de gran valor arquitectònic immers en un espai natural de relleu agrest i salvatge. La glorieta, el pont dels arcs, la cascada, la gruta, les figures del bestiari i la remor de l’aigua acompanyen el visitant mentre passeja per aquest bocí de natura decorada.

Gaudí havia arribat a La Pobla de Lillet per projectar el Xalet del Catllaràs on s’allotjarien els enginyers de les mines de carbó situades a la mateixa serra i que s’utilitzarien per proveir els forns de la fàbrica de ciment Asland que s’estava construint al Clot del Moro.
Durant la seva estada a La Pobla, Gaudí va allotjar-se a casa dels Artigas i, en agraïment per l’hospitalitat rebuda, projectà per a la família uns jardins just al darrera de la seva fàbrica: els Jardins Artigas.

El Museu del Ciment
La fàbrica de ciment Asland, situada al paratge del Clot del Moro, en el municipi de Castellar de n’Hug, es va tancar l’any 1975. Les restes avui encara visibles posen de manifest l’espectacularitat d’un dels conjunts fabrils més increïbles de la industrialització catalana, emmarcat en un singular entorn natural.
L’any 1901 Eusebi Güell i altres socis funden a Barcelona la societat cimentera Companyia General d’Asfalts i Pòrtland, Asland SA, i inicien la construcció de la fàbrica de ciment a l’indret anomenat Clot del Moro, un edifici industrial excepcional dissenyat, sembla ser, per l’arquitecte Rafael Guastavino, i inaugurat l’any 1904.

La fàbrica és un impressionant edifici modernista que destaca per la utilització de voltes catalanes i estructures de ferro forjat i es construí amb forma esglaonada de manera que es pogués aprofitar la força de la gravetat en el procés de fabricació del ciment.

Des de fa uns anys la fàbrica s’ha convertit en el Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug, seu del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (mNATEC). L’espai descobreix els orígens d’aquesta fàbrica i del ciment pòrtland als visitants a través del Centre d’Interpretació i a partir d’un trajecte per les galeries i els grans espais industrials que resten en ruïnes.

L’entorn:
Bagà
A 12 quilòmetres en cotxe des de l’estació de la Pobla de Lillet. Bagà és una vila medieval situada en ple Parc Natural del Cadí-Moixeró, antiga capital de l’Alt Berguedà amb un important nucli històric, on cal destacar la plaça, el Palau de Pinós (amb el Centre Medieval i dels Càtars), la Torre de la Portella, la Casa Solanell, i l’Església Gòtica de Sant Esteve.

Castellar de n’Hug A 8 quilòmetres en cotxe des de l’estació del Museu del Ciment. Castellar de n’Hug s’ubica en un entorn d’incomparable bellesa on destaquen l’espectacularitat, l’abundància i la transparència de les aigües de les Fonts del Llobregat, situades al naixement del riu.
També mereixen l’atenció dels visitants el Museu del Pastor, Sant Vicenç de Rus, Santa Maria de n’Hug i Sant Joan de Cornudell.

Els paquets turístics
Des del passat mes d’octubre, el Tren del Ciment posa a disposició dels visitants un nou paquet combinat que, a més del recorregut amb el Ferrocarril, també inclou la visita als Jardins Artigas i al Museu del Ciment.

Amb la nova proposta, els visitants podran gaudir de les tres principals activitats turístiques associades al passat industrial de la comarca per un preu reduït de 12 euros els adults (a partir de 14 anys) i 7 euros els nens (entre 6 i 13 anys). També hi ha descomptes per a grups i escoles (cal reserva prèvia), i també per als membres del Club Súper 3. ´
Informació i reserves
Els horaris, el calendari de servei 2010 i les tarifes del Tren del Ciment es poden consultar al web www.ferrocarrilturistic.cat. El telèfon d’informació del Tren del Ciment és el 972.73.20.26, i el correu electrònic per reserves de grups i escoles és reserves@ferrocarrilturistic.cat.
Comunicació FGC www.ferrocarrilturistic.cat