El DPTOP sotmet a informació pública el Pla director de la Mobilitat de les comarques gironines
El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) publica avui l’anunci mitjançant el qual s’inicia el procés d’informació pública del Pla director de la Mobilitat de les comarques gironines, perquè tots aquells interessats el puguin consultar. Aquest document:
* Recull 120 actuacions al voltant de 9 eixos estratègics per a planificar la mobilitat a les comarques gironines fins al 2016
* Abasta un àmbit territorial comprès per 7 comarques que sumen 208 municipis i 673.351 habitants
* Pretén potenciar els desplaçaments a peu i en bicicleta, incorporant 180 quilòmetres nous a la xarxa de carrils bici, aparcaments per a bicicletes i serveis de bici compartida
* Proposa reduir més d’un 8% l’ús del vehicle privat en els desplaçaments interurbans i potenciar el cotxe compartit, amb la pretensió de reduir l’emissió de gasos contaminants i evitar la saturació de la xarxa viària
* Aposta per augmentar un 7,3% l’ús del transport públic en els desplaçaments interurbans, amb la millora d’intercanviadors, la construcció d’aparcaments de dissuasió i la reducció de freqüències
* Impulsa la millora dels camins rurals i l’accessibilitat en transport públic a punts estratègics com polígons industrials, hospitals i universitats
* Preveu una inversió global de més de 201 MEUR per al desenvolupament de les propostes de millora de la mobilitat a les comarques gironines
El DOGC publica avui l’inici del procés d’informació pública del Pla director de la Mobilitat (PdM) de les comarques gironines, un document que aplega un conjunt d’eixos amb l’objectiu de planificar la mobilitat d’aquest àmbit territorial, per tal de desenvolupar i concretar les Directrius Nacionals de Mobilitat, d’acord els principis de la Llei de Mobilitat.
L’objectiu del Govern és aconseguir el màxim consens del territori de cara a la planificació de les accions a dur a terme per a donar una resposta adequada a les seves particularitats, tenint en compte les previsions de futur.
Així, un cop aprovat inicialment pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, se sotmetrà a informació pública durant 45 dies, perquè tothom que ho vulgui el pugui consultar i adreçar les seves consideracions.
Actuacions coordinades amb altres plans vigents
El PdM estableix els eixos d’actuació més generals per a aconseguir donar resposta a les necessitats de mobilitat d’una determinada demarcació, assumint i respectant els principis d’altres plans o programes vigents, com ara el Pla d’Infraestructures de Transport de Catalunya (PITC), el Pla de Seguretat Viària, el Pla estratègic de la Bicicleta i el Pla de Transports de Viatgers de Catalunya. També hauran de ser coherents amb el nou PdM els plans de mobilitat urbana (PMU) i els plans de mobilitat específics (PME) que elaborin els municipis de les comarques gironines per a desenvolupar aquestes directrius més generals.
Així, el pla que ara es presenta no planteja noves infraestructures viàries ni ferroviàries en aquest àmbit, més enllà de les previstes en els plans ja vigents, sinó que proposa mesures per treure’ls el màxim rendiment possible i optimitzar el seu ús. Pel que fa a vianants i bicicletes, el pla sí que planteja les infraestructures que es consideren necessàries per a potenciar els desplaçaments no motoritzats en l’àmbit interurbà.
Planificació de la mobilitat fins al 2016
El PdM de les comarques gironines analitza la situació actual i la prospecció de futur pel que fa a la mobilitat i proposa accions a dur a terme per millorar-la amb l’horitzó temporal del 2016.
Les propostes abasten un àmbit territorial comprès per les comarques del Gironès, el Pla de l’Estany, la Selva, l’Alt Empordà, el Baix Empordà, la Garrotxa i el Ripollès, que sumen 208 municipis i 673.351 habitants (segons dades del 2006).
Objectius i Reptes
El document que ara es presenta recull l’estratègia per aconseguir una sèrie d’objectius que contribueixin a assolir una mobilitat més eficient, sostenible i segura en l’àmbit territorial de les comarques gironines. En aquest sentit, pretén:
* Potenciar els desplaçaments urbans a peu i en bicicleta, perquè representin el 70% del total, en comptes del 61,2 % actual, i reduir prop del 10% l’ús del vehicle privat a l’interior dels municipis
* Incrementar la xarxa interurbana de carrils bici en 180 quilòmetres, per a arribar als 880 metres per cada 1.000 habitants, en comptes dels 224 metres actuals
* Augmentar un 7,3% l’ús del transport públic en els desplaçaments interurbans, a partir de la reducció de l’ús del vehicle privat
* Reduir l’ús del vehicle privat un 8,3% en els desplaçaments interurbans i un 9,3% en els urbans
* Limitar a un 1,4% el nombre de població no connectada a la seva capital comarcal amb transport públic, enfront del 2,72% actual
* Millorar la sostenibilitat ambiental amb la reducció d’un 11% del consum de combustible i les emissions contaminants (un 14% les de CO2, un 36% de NOx, i un 15% de PM10)
* Disminuir prop d’un 4% el cost social i ambiental del desplaçament, amb la millora de la velocitats comercials del transport públic i el transvasament cap a modes no motoritzats com ara peu i bicicleta
* Oferir serveis de transport públic competitius, sobretot en els corredors intracomarcals d’alta demanda
* Proporcionar una xarxa viària i ferroviària d’altres prestacions que garanteixi la competitivitat econòmica del territori i desplaçaments en condicions de qualitat i seguretat
* Facilitar l’accessibilitat al món rural, potenciant el transport de baixa demanda i el cotxe compartit, així com introduint millores viàries
* Ajustar l’oferta a les singularitats de la demanda de les comarques gironines, tenint en compte especialment les fluctuacions de mobilitat motivades pel turisme estacional
120 actuacions i 9 eixos estratègics
Les accions a dur a terme dins d’aquest PdM per a la planificació i millora de la mobilitat han tingut en compte tant el context actual, com les previsions a mitjà termini, pel que fa a demografia, distribució territorial, els hàbits ciutadans, i la quantitat i qualitat de l’oferta de transport públic i de mercaderies. En aquest sentit, s’han dissenyat estratègies per corregir i minimitzar algunes tendències detectades que determinen la mobilitat de les comarques gironines:
* La forta dependència al vehicle privat i l’alta motorització, la més alta de Catalunya, amb un 90% dels desplaçaments en vehicle privat
* L’elevada dispersió territorial, amb el 59% dels municipis amb menys de 1.000 habitants, que dificulta la creació de serveis de transport públic competitius davant del vehicle privat
* Les fluctuacions estacionals de la demanda de mobilitat amb el turisme, sobretot a les comarques costaneres, que provoca un increment del 30% de població durant l’agost
* La saturació en els accessos viaris a Girona i Figueres, i en altres vies costaneres, especialment durant l’estiu
* La manca d’ús de la xarxa ferroviària, que representa un 1% dels desplaçaments intermunicipals, i un 10%, amb la resta del territori.
* L’oferta insuficient de serveis de transport públic en horari nocturn o d’accés a polígons industrials i altres punts estratègics
Per a millorar aquests aspectes que dificulten la mobilitat sostenible i eficient a les comarques gironines, el PdM detalla 120 actuacions estructurades al voltant de 9 eixos estratègics. Amb el desplegament d’aquestes iniciatives, es preveu assolir el 2016 objectius més concrets, en quant a l’ increment d’ús del transport públic col·lectiu i no motoritzat (vianants i bicicletes), la reducció dels costos del transport, la reducció del consum energètic i les emissions de gasos contaminants.
Els eixos estratègics són:
1. Coordinar l’urbanisme amb la mobilitat: l’objectiu és reduir les necessitats de mobilitat motoritzada, de manera que es vetllarà per garantir una planificació coordinada entre els diferents ciutats de l’àmbit, perquè a l’hora de planificar els creixements urbanístics es tinguin en compte les necessitats de mobilitat, i les infraestructures existents. Per a això, s’impulsaran plans de mobilitat urbans, especialment en els municipis amb més de 20.000 habitants, per a potenciar els mitjans de transport no motoritzats (a peu i bicicleta).
2. Fomentar una xarxa d’infraestructures interurbanes segura i ben connectada: l’objectiu és reduir el temps dels trajectes, millorar la cobertura territorial del transport públic, reduir l’accidentalitat i els costos, així com facilitar la mobilitat dels vehicles agrícoles. Per a això, el pla preveu, entre altres actuacions:
Dissenyar una xarxa de carrils bici interurbana que connecti els nuclis situats a menys de 12 quilòmetres entre ells i registrin més de 500 desplaçaments al dia, així com incentivar la creació d’una xarxa d’aparcaments per a bicicletes
Dibuixar itineraris exclusius i segurs per a vianants entre els nuclis situats a menys de 3 quilòmetres de distància
Promoure la creació de plans comarcals de camins rurals per a facilitar la circulació dels vehicles agrícoles i l’accessibilitat al món rural
Impulsar la creació de noves plataformes reservades per al transport públic en els corredors amb més demanda, com Girona-Sant Feliu de Guíxols – Costa Brava, i Blanes- Lloret de Mar
Garantir l’execució dels eixos viaris previstos al PITC per connectar els principals nuclis (Olot-Girona; Anella de les Gavarres, Blanes-Lloret; Figueres-Roses i Ripoll-Olot), així com altres vies de gran capacitat entre capitals comarcals
Desenvolupar una xarxa de rodalia amb l’arribada dels serveis d’alta velocitat, que permetran alliberar les vies d’ample ibèric i poder-les destinar a mercaderies i passatgers en l’àmbit territorial de Girona
Promoure millores viàries a l’interior dels nuclis urbans, com ara zones 30, arranjament d’interseccions, o condicionament de travesseres
. Gestionar la mobilitat i afavorir el transvasament modal: es vol reduir l’ús del vehicle privat, a partir de les actuacions següents:
Crear nous aparcaments de dissuasió a les estacions interurbanes de ferrocarril i autobús per a promoure l’ús del transport públic
Crear un servei de bicicletes comunitàries a les estacions ferroviàries i d’autobusos, i als polígons industrials
Bonificar els vehicles amb una alta ocupació i el transport públic en els peatges d’autopista
Estendre la integració tarifària del transport públic a lescomarques gironines perquè el màxim d’usuaris puguin gaudir de l’estalvi econòmic que suposa
Coordinar els serveis ferroviaris amb els autobusos i crear nous serveis de bus que arribin a les estacions de tren amb més demanda
Elaborar un pla de millora dels intercanviadors actuals, per promoure la intermodalitat
. Millorar la qualitat del transport ferroviari: es vol incrementar l’ús del tren entre els usuaris de les comarques gironines, de manera que el pla inclou les mesures següents per millorar la competitivitat d’aquest mitjà de transport públic:
Implantar un servei de Rodalia a Girona i incrementar l’oferta de trens regionals i de llarg recorregut, com ara entre Vic-Ripoll-Puigcerdà
Crear nous serveis ferroviaris regionals convencionals entre Girona i Barcelona per la línia de la costa
Crear nous serveis de tren-tram entre diferents ciutats, com ara Salt-Girona
. Millorar l’accessibilitat, eficàcia i eficiència del transport públic per carretera: l’objectiu és convertir el transport públic en superfície en una alternativa real al vehicle privat, reduint el temps del viatge, incrementant l’oferta de serveis i les freqüències, així com incorporant les noves tecnologies en la informació als usuaris, d’acord amb les directrius del Pla de Transports de Viatgers de Catalunya. En aquest sentit, el document inclou, entre d’altres, aquestes actuacions:
Promoure l’ús dels serveis de bus a la demanda en àrees amb menys població, mitjançant la creació d’un sistema integrat de gestió d’aquests serveis
Crear un sistema telemàtic de semàfors per a donar prioritat al transport públic i una xarxa de carrils bus als accessos de les principals ciutats
Millorar els serveis nocturns de transport públic col·lectiu
. Aprofitar la xarxa de transport escolar per crear serveis de “portes obertes” que donin resposta a les necessitats concretes dels municipis amb menys densitat
Adaptar totalment la xarxa a persones amb mobilitat reduïda
. Modernitzar l’activitat del sistema logístic i accelerar les infraestructures ferroviàries de mercaderies: es vol augmentar l’eficiència del transport de mercaderies, incrementant l’ús del tren per a aquests usos, i alliberar els grans eixos viaris de vehicles pesants, en la mesura del possible. Així, el pla preveu:
Crear una xarxa d’aparcaments de vehicles pesants
Desenvolupar noves plataformes logístiques als accessos a la Costa Brava
Elaborar un pla per a modernitzar i millorar la xarxa ferroviària de mercaderies
Garantir l’accés sostenible als centres generadors de mobilitat: l’objectiu és promoure l’accés sostenible a centres de treball, universitats i altres punts generadors de mobilitat, com hospitals, aeroports o ports. Concretament, el pla preveu:
Crear una xarxa d’itineraris per a vianants i bicicletes als polígons industrials i els grans centres generadors de mobilitat
Impulsar els serveis compartits d’autobús d’empresa, o vehicles d’empresa compartits
Ampliar la xarxa de serveis d’autobús que arriben als polígons
. Promoure l’eficiència energètica i l’ús de combustibles nets: es vol reduir l’impacte del sistema de transports en el medi ambient, amb la reducció d’emissions contaminants. Per a això, el pla proposa:
. Promoure una major ocupació del vehicle privat i difondre els serveis del cotxe multiusuari
Promocionar l’adquisició i ús de vehicles lleugers híbrids, de gas o elèctrics a la xarxa urbana
Desenvolupar una xarxa de distribució de combustibles nets
Impulsar una gestió participativa dels objectius del PdM: es pretén propiciar una gestió del pla coordinada amb totes les institucions, implicant els municipis i els ciutadans. Així, s’impulsaran campanyes de comunicació i diverses accions de difusió i promoció per a aconseguir un canvi cultural i conscienciar la ciutadania de la necessitat de contribuir a assolir una mobilitat cada cop més sostenible.
201 MEUR d’inversió
El desplegament del conjunt de propostes incloses en el PdM de les comarques gironines comporta una inversió global aproximada de 201 MEUR fins al 2016 (sense incloure el finançament d’actuacions previstes al PITC i el PTVC). La partida més important es destinarà a promoure una xarxa d’infraestructures interurbana ben connectada i segura, amb l’ampliació de la xarxa de carrils bici i la millora dels camins rurals, entre d’altres.