El secretari per a la Mobilitat del DPTOP, Manel Nadal, ha presentat avui el projecte de la futura terminal intermodal de l’Empordà que se situarà en els termes municipals d’El Far d’Empordà i Vilamalla.

Manel Nadal presenta el projecte de la Terminal intermodal de l’Empordà.

Se situarà en els termes municipals d’El Far d’Empordà i Vilamalla.

La Terminal intermodal ocuparà una superfície d’aproximadament 30 hectarees majoritàriament en sòl urbanitzable i s’integrarà amb l’actual recinte logístic del LOGIS Empordà. La inversió prevista per aquest projecte és de 117,9 MEUR, de la qual es preveu que el 26% sigui inversió privada.


Plànol

Objectiu, “hub” ferroviari
La futura terminal intermodal de l’Empordà té com a principal objectiu convertir-se en un “hub” ferroviari que permeti sumar la càrrega de trens provinents des de diversos punts de la Península Ibèrica amb càrregues provinents del Port de Barcelona i que, des d’aquesta Terminal, puguin continuar amb trens llargs cap a Europa i vice-versa. En aquest sentit la Terminal intermodal de l’Empordà esdevindrà una peça fonamental per afavorir la permeabilització de la frontera franco-espanyola en el corredor mediterrani i potenciar el transport transfronterer de mercaderies.

En una primera fase la Terminal es dissenya en cul de sac si bé el propi projecte preveu la continuació de l’ample mixt (europeu + iberic) fins a Portbou. Així aquesta Terminal estaria connectada tant amb el túnel transfronterer del Pertús com amb Portbou.

La Terminal intermodal ocuparà una superfície d’aproximadament 30 hectarees majoritàriament en sòl urbanitzable i s’integrarà amb l’actual recinte logístic del LOGIS Empordà. La Terminal es dissenyarà amb una capacitat per a 300.000 contenidors i 300.000 vehicles anuals. La inversió prevista er aquest projecte és de 117,9 MEUR, de la qual es preveu que el 26% sigui inversió privada.

Comunicació òptima
Així, la Terminal tindrà accés ferroviari amb el doble ample de via (ibèric i europeu) i connectarà a la via general a les proximitats de l’actual estació de Vilamalla on arribarà el doble ample de via amb el tercer fil que està construint actualment el Ministeri de Foment. Adjacent a l’estació de Vilamalla s’hi instal·larà un feix de vies de recepció i expedició per ordenar l’espera de fluxos ferroviaris de i cap a la Terminal Aixa com via general. Des de l’estació de Vilamalla un corredor ferroviari passarà al costat de l’actual Terminal de mercaderies de Vilamalla i travessarà la carretera C-31 per sota per situar-se ja en la zona de la terminal en terme d’El Far d’Empordà.

Ajudarà a reduir el trànsit de camions
L’estudi informatiu dels accessos ferroviaris i de la primera fase de la terminal ferroviària compta ja amb la declaració d’impacte ambiental favorable, és el pas previ per a l’aprovació definitiva. L’estudi de viabilitat realitzat demostra que majoritàriament la mercaderia que es mourà a la futura Terminal provindrà de camió cap el ferrocarril i, per tat, suposarà la reducció de 325.000 camions per les carreteres aproximadament.

Aquest projecte està inclòs en el Pla d’Infrastructures del Transport de Catalunya així com en el Pacte Nacional d’Infraestructures. Així mateix, la Generalitat ha plantejat la seva inclusió com a projecte prioritari en el Pla Estratègic per a l’impuls del Transport Ferroviari de Mercaderies que està elaborant actualment el Ministeri de Foment. Per la seva banda la Unió Europea ha sel·lecionat provisionalment com a un dels projectes de la Xarxa Transeuropea de Transports i la resolució definitiva es preveu per a les properes setmanes. La seva inclusió definitiva suposaria un suport econòmic de la UE per a l’elaboració del projecte.

Societat participada per CIMALSA i Port de Barcelona
Per al desenvolupament d’aquest projecte s’ha constitut la societat Terminal Intermodal Empordà SL (TIE) participada en un 52% er CIMALSA i en un 48% pel Port de Barcelona. Aquesta societat assumeix la gestió de l’actual Terminal de Vilamalla i s’encarregarà del desenvolupament de la futura Terminal intermodal d’El Far-Vilamalla.

Aquesta societat té un capital inicial de 3,2 MEUR que es dedicaran principalment al desenvolupament dels projectes tècnics requerits per a l’execució i posada en marxa d’aquesta terminal. Així mateix TIE s’encarregarà de la promoció comercial de la Terminal i de la captació d’operadors i tràfics ferroviaris. Aquesta societat està oberta a l’entrada de nous socis (operadors ferroviaris i logístics) que aportin carregues i experiència ferroviària.

Es preveu que durant el 2010 es licitin els projectes bàsics de les àrees de càrrega i descàrrega i de recepció i expedició de la futura Terminal i que els tràmits del projecte es realitzin en el 2011. En aquests moments CMALSA està dissenyant altres actuacions logístiques que incorporen terminals ferroviàries de mercaderies al Penedès i a Montblanc.