El Govern, Foment i ADIF acorden els criteris d’utilització de la infraestructura en la prestació dels serveis de Rodalia

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, el secretari d’Estat de Planificació i Infraestructures, Victor Morlan, i el president d’ADIF, Antonio González, han signat avui un conveni per a establir els criteris de col·laboració en la utilització de la infraestructura ferroviària en la prestació dels serveis de Rodalies de Barcelona, traspassats a la Generalitat de Catalunya. Així, s’estableixen les bases de col·laboració per garantir una adequada gestió del tràfic i una correcta explotació. L’acord permetrà a la Generalitat:

Joaquim Nadal, Victor Morlan i Antonio González, durant la signatura del conveni
D’esquerra a dreta: Joaquim Nadal, Victor Morlan i Antonio González


* Adquirir el dret d’accés a la infraestructura
* Controlar i vetllar per la qualitat del servei prestat, i consensuar un conjunt de compromisos amb ADIF pel que fa a fiabilitat, disponibilitat i gestió d’incidències, que es penalitzaran econòmicament en cas d’incompliment

La Comissió Mixta de Transferències Administració de l’Estat-Generalitat va acordar el passat 29 de desembre el traspàs del servei de Rodalia al Govern de la Generalitat. L’acord ha convertit la Generalitat en l’autoritat ferroviària de Rodalia a partir de l’1 de gener de 2010 i li reconeix la potestat per a continuar encarregant el servei a Renfe-Operadora o bé triar un altre operador a partir del 2012.

Les competències traspassades són les que estableix l’article 169 de l’Estatut d’Autonomia en relació als serveis ferroviaris de Rodalia: gestió, regulació, planificació, coordinació i inspecció dels serveis i les activitats i la potestat tarifària sobre el servei que actualment dóna Renfe-Operadora.

La materialització d’aquest traspàs fa necessària la signatura de convenis per a determinar el paper i la col·laboració de cada una de les parts implicades, i per això, a mitjans de gener la Generalitat, ja va signar amb Renfe-Operadora un conveni sobre la direcció i la gestió del servei de Rodalia.

Control de les franges horàries lliures
Avui, la Generalitat de Catalunya, el Ministeri de Foment i ADIF han acordat, mitjançant la signatura d’un segon conveni els principis de col·laboració per a la utilització de la infraestructura ferroviària en la prestació dels serveis de Rodalies de Barcelona, traspassats a la Generalitat de Catalunya el passat 1 de gener.

En virtut d’aquest acord, ADIF assigna a la Generalitat totes les franges horàries vinculades a la prestació dels serveis ferroviaris de Rodalies a Barcelona. A més, dins dels 30 dies naturals següents a aquesta signatura, ADIF li comunicarà les franges horàries addicionals lliures per a poder incrementar la capacitat del servei.

Per tal de donar una resposta eficaç a les necessitats dels serveis de Rodalies de Barcelona, la Generalitat i ADIF col·laboraran en la programació de freqüències i horaris, i l’organització de línies per garantir una gestió adequada del trànsit i una correcta explotació de la capacitat de la xarxa. Per això, ADIF preveurà en la programació de solcs les necessitats de fluïdesa i agilitat dels serveis de Rodalies, per a garantir la mobilitat en el seu àmbit geogràfic.

Accés a la infraestructura
L’acord comportarà a la Generalitat el dret d’accés a la infraestructura adjudicada i les corresponents bifurcacions i desviacions de la xarxa gestionada per ADIF, així com el dret a rebre el servei de control de circulació dels trens, inclosa la senyalització.

Informació i qualitat
A més, ADIF facilitarà a la Generalitat i a l’operador designat per a la prestació dels serveis de Rodalies, l’accés a les aplicacions de consulta d’horaris i de localització dels trens en temps real, així com sistemes o aplicacions en aquest sentit que s’implantin en el futur.

També, ADIF facilitarà a la Generalitat la informació i instruments necessaris perquè pugui realitzar un seguiment dels indicadors de qualitat del servei prestat.

A banda, el conveni preveu que, al llarg del 2010, les parts establiran els compromisos de qualitat que assumeix ADIF, com a administrador de la infraestructura, pel que fa a fiabilitat, disponibilitat i la gestió d’incidències en la xarxa utilitzada pels serveis de Rodalies de Barcelona, que hauran de ser coherents amb el que estableix el contracte programa 2007-2010. Posteriorment, les parts subscriuran un protocol addicional per establir els compromisos de qualitat assumits per ADIF i els efectes econòmics que es derivaran en cas d’incompliment.

Serveis en les estacions
A més, properament se subscriurà un altre conveni entre la Generalitat, ADIF i Renfe Operadora per a la prestació de serveis en estacions de Rodalies, i en un protocol addicional, les parts podran acordar el nivell de prestació de serveis addicionals, complementaris i auxiliars oferts per ADIF.

Pel que fa a la gestió del sistema de control, de circulació i de seguretat correspondrà a ADIF i no podrà ser encomanades a tercers, d’acord amb la Llei del Sector Ferroviari.

Comissió de seguiment
Per tal de garantir l’execució i el compliment d’aquest acord, s’establirà una comissió de seguiment formada per dos representants de cada una de les parts, que s’encarregaran d’analitzar els nivells de qualitat amb què ADIF presta els serveis i establir les repercussions econòmiques que s’escaiguin, determinar les actuacions en cas d’incidències amb alteracions significatives, promoure millores en els serveis, analitzar les millores tècniques i de gestió de la infraestructura, així com les afectacions programades per obres, entre d’altres.