La tuneladora de l’L9 de la Plaça de les Havaneres començarà a perforar al gener, des de La Sagrera fins al carrer Mandri

gencatop018La tuneladora encarregada d’executar el tram central de l’L9 entre La Sagrera i Mandri començarà a perforar el proper mes de gener. De moment, s’estan duent a terme els treballs de manteniment i posada a punt, necessaris abans de la seva arrencada. Així, des del pou de la plaça de les Havaneres, s’ha extret el capçal de la màquina, i ara les feines es concentren en la introducció i la col·locació del nou capçal adaptat al nou terreny que haurà de perforar des de La Sagrera fins a Mandri.

Les obres de construcció de l’L9 continuen avançant i la nova línia pren forma. En aquest sentit, la tuneladora ha perforat ja el túnel des de Santa Coloma de Gramenet fins a La Sagrera, i ja ha arribat al pou de la plaça de les Havaneres.

En aquest punt, els darrers mesos, s’ha continuat excavant per a augmentar la profunditat del pou, que abans era de 44 metres, i arribar a la cota d’entrada d’aquesta tuneladora, fins a 62 metres de profunditat. Igualment, s’ha construït una galeria de 18 metres d’alçada (7 metres d’amplada i 20 metres de profunditat), que permet l’accés des del pou fins al capçal de la tuneladora.

A través d’aquesta galeria, durant les darreres setmanes s’han dut a terme els treballs de canvi de capçal, que fa 12 metres de diàmetre. En aquest sentit, ja s’ha extret el capçal antic adaptat a sòls o terrenys tous, i s’ha transportat per la galeria amb mitjans de transport especials fins al pou de la plaça de les Havaneres, on s’ha extret amb grues de gran tonatge.

Aquest capçal s’està substituït per un de roca o terrenys durs, que avui s’ha començat a introduir pel pou de la plaça de les Havaneres, i serà transportat per la galeria fins a la tuneladora. El canvi de l’eina ofereix una millora en l’excavació de materials de gran duresa, com són els del tram comprès entre el pou de les Havaneres i l’estació de Guinardó. Paral·lelament, es duran a terme els treballs de manteniment i preparació d’aquesta màquina.

Pou de le plaça de les Havaneres.

El pou de la plaça de les Havaneres té 22 metres de diàmetre i 62 metres de profunditat. A banda de la tuneladora que hi ha ara, per aquest pou es va extraure, el juliol de l’any passat, el capçal  de la tuneladora que va fer el tram de túnel entre Badalona i La Sagrera, que en el futur s’utilitzarà per l’L4. Així, es va desmuntar, per a traslladar-la fins al pou de la Ronda Litoral, per tal d’excavar el tram fins a l’Hospitalet de Llobregat.

Un cop es completin els treballs de manteniment de la tuneladora que ara es troba en aquest punt, el pou es continuarà utilitzant per ventilar els túnels de l’L9 i l’L4.

5 quilòmetres de longitud i 7 estacions
El tram que haurà de perforar aquesta tuneladora comprèn 5 quilòmetres de longitud i 7 noves estacions: Maragall, Guinardó, Sanllehy, Muntanya, Lesseps, El Putxet i Mandri.

D’aquesta manera, s’aproparà el metro als barris de La Sagrera, El Guinardó, El Congrés, Navas, La Salut, Can Baró, Vila de Gràcia, El Putxet i el Farró, Sant Gervasi Galvany i Sant Gervasi-La Bonanova.

Les obres es concentren en l’execució de l’estructura a la majoria d’estacions d’aquest tram, i en d’altres s’estan fent treballs inicials de desviament de serveis o construcció dels murs perimetrals. Actualment, l’estació més avançada és la de Guinardó, amb el 66% de l’estructura construïda.

L’L9, a tres dies de la seva posada en servei
L’L9, que serà la línia de metro soterrada més llarga d’Europa, es comença a convertir en realitat. En aquest sentit, el proper diumenge dia 13 s’estrenarà el primer tram de la línia, el del costat Besòs, al ramal de Santa Coloma.

Abans de l’estiu de l’any vinent s’obrirà el tram de Badalona, amb les estacions de Gorg, La Salut i Llefià, així com l’estació de Bon Pastor a Barcelona, i les estacions d’Onze de Setembre i el gran intercanviador de La Sagrera.

El tram central entre Sagrera Meridiana i Mandri es començarà a perforar a principis d’any. En sentit contrari, una altra tuneladora treballa des de pou bifurcació en direcció a Mandri, ja ha fet més de 2 quilòmetres de túnel, ha passat per Collblanc i ja està camí de Camp Nou. Una tercera tuneladora es troba a prop de Foc Cisell on s’estàn canviant les peces del capçal. I una quarta, ja ha perforat més de 6 quilòmetres des de Mas Blau, ha passat l’estació de Verge de Montserrat i està camí del riu Llobregat. La cinquena tuneladora va acabar a l’abril el túnel de 4,3 quilòmetres que arriba a l’aeroport de Barcelona, des de Mas Blau.

En total, s’han construït 34 dels 50 quilòmetres de longitud d’aquesta línia (inclòs el tram de la L4 que funcionarà inicialment com a L9), mentre que es s’han completat ja 9 estacions i es troben en construcció el 80% del total, de les 52 estacions).