El consell d’administració d’FGC aprova la compra de 24 nous trens per a la línia Barcelona-Vallès

gencat-op1El consell d’administració de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va aprovar ahir la compra de 24 noves unitats de la sèrie 113 per a la línia Barcelona Vallès. FGC va adjudicar aquesta compra a un consorci format per les empreses ALSTOM-CAF per un import de 155 MEUR. Un dels aspectes importants de la valoració tècnica ha estat la inclusió dels projectes d’I+D+i en les ofertes presentades. Els primers trens d’aquesta nova sèrie es posaran en servei el darrer semestre de 2013.

Més trens per a millorar el servei
La línia Barcelona – Vallès disposa actualment d’un total de 42 trens, dels quals 20 (sèrie UT-111) i estan formats per 3 cotxes, i els altres 22 (sèrie UT 112) i estan formats per 4 cotxes.

Amb aquest parc es presta actualment el servei a la línia, tant pel que fa als trams urbans (L6 + L7) com als suburbans (S1 + S2 + S5 + S55). En hora punta es realitzen fins a un total de 32 circulacions/hora i sentit, la qual cosa requereix 35 trens en servei, i en resten 7 (16%) com a reserva per a incidències i manteniment.

Les actuacions en curs com la nova estació de Volpelleres, el perllongament dels ramals de Terrassa i Sabadell i la nova cua de maniobres a Plaça Catalunya (en fase de redacció del projecte), suposaran un increment del servei que fan necessària l’adquisició de nous combois. Segons el Pla de Transport de Viatgers de Catalunya (PTVC), la demanda podria arribar a créixer més d’un 30% en els propers 10 anys.

Increment de l’oferta
Així tenint en compte la disponibilitat de noves infraestructures i l’evolució de la demanda futura FGC ha dissenyat un increment d’oferta evolutiu que té com objectiu arribar a 40 trens/hora el 2015.

Per donar aquest servei es requerirà un parc de fins a 66 trens. Tenint en compte l’obsolescència tecnològica dels trens de la sèrie UT 111, es preveu que el parc de 66 unitats de tren necessàries es composi dels actuals 22 trens de la sèrie 112 i 44 nous trens de la sèrie 113.

L’adquisició d’aquest nou parc mòbil es farà en dues etapes. En una primera fase caldran 24 trens que permetran oferir el màxim servei possible i millorar-ne la qualitat amb la renovació del parc de trens. És en aquest sentit que s’ha realitzat l’adjudicació d’aquestes 24 noves unitats que seran entregades entre el tercer trimestre del 2013 i el tercer trimestre de 2014.

En una segona fase es realitzarà la fabricació i subministrament de la resta dels 20 trens necessaris després del corresponent encàrrec.

Trens més moderns i confortables
Els nous trens de la sèrie UT 113 són més moderns i confortables i tenen les següents característiques:
· Trens de 80 metres de longitud construïts en alumini
· L’interior serà diàfan i continu amb gran amplitud de pas entre cotxes.
Els elements de mobiliari i decoració seran de màxima seguretat i confort.
· L’ergonomia de la cabina oferirà més amplitud i més confort per al conductor
· La climatització interior, juntament amb un aïllament acústic òptim, aportarà un ambient d’alta qualitat i confort per a l’usuari.
· Distribució dels seients similar a l’existent als trens actuals, amb seients disposats en tertúlies de quatre i d’altres adossats lateralment, amb una capacitat de transport de 800 persones entre assegudes i dempeus.
· Seran trens completament accessibles per a tothom, com la resta de la flota actual d’FGC, amb un total de 12 portes de doble fulla distribuïdes al llarg del tren.
· Les prestacions a nivell de velocitat i acceleració seran les mateixes que les actuals, d’acord amb els condicionats del traçat de la línia, amb motors de corrent altern governats electrònicament i que permeten grans taxes de recuperació d’energia mentre el tren frena. Sistemes de protecció de la circulació tipus ATP i preparats per a la conducció assistida tipus ATO.
· Sistemes d’informació, senyalització i comunicacions avançats. Sistema de vigilància mitjançant circuit tancat de TV amb gravació d’imatges en caixa negra i transmissió en temps real al Centre de Comandament Integrat. Equipats amb radiotelefonia, telefonia GSM i UMTS, localització GPS, sistemes d’informació al viatger amb pantalles planes, megafonia, interfonia…
· Alimentació a 1500 V cc.
4 de novembre de 2009