Renfe i 12 ONG i agències internacionals desenvolupen la campanya solidària “Un tren de valors per a un món millor”

Dins l’estratègia de RSE de la Operadora

•    A Catalunya, Lluís Llongueras, Josep Maria Pou, Luis García, FER i Fran Vázquez col•laboren amb Renfe en aquesta iniciativa solidària
•    La companyia ferroviària col•labora amb diverses accions en el finançament i difusió dels 12 projectes per a el desenvolupament
•    El Corte Inglés, BBVA, Correos, Sony-BMG i Víachannel també participen desinteressadament en el projecte ‘Un tren de Valors per a un món millor’
•    Per a recaptar fons, el projecte comptarà amb el número 5453, que cedeix gratuïtament VíaChannel, per a enviar SMS; i amb un compte corrent de BBVA, el 0182 2370 47 0201516665

27-nov-08.- El president de Renfe, José Salgueiro, ha presentat avui la campanya “Un tren de valors per a un món millor”, una iniciativa que reuneix 12 projectes de desenvolupament d’altres tantes ONG’S i agències de Nacions Unides. Aquesta iniciativa ha estat desenvolupada per Renfe i hi participen cinc grans empreses (El Corte Inglés, BBVA, Correos, Viachannel i Sony-BMG) i varies decenes  de personalitats del món de la cultura, la educació, l’esport i la música. Entre aquestes, a Catalunya han participat el perruquer Lluís Llongueras, l’actor Josep Maria Pou, el dibuixant FER, el jugador del RCD Espanyol Luís García i el jugador de bàsquet Fran Vázquez.
La iniciativa ‘Un tren de valors per a un món millor’ és el projecte més important d’Acció Social de Renfe per al 2009 i s’emmarca dins l’estratègia global de Responsabilitat Social Empresarial de Renfe (que inclou també la sostenibilitat, la ética, l’accessiblitat i la cultura com a eixos), estratègia que l’empresa denomina, genèricament, ‘Un tren de Valors’.
Amb ‘Un tren de Valors’, Renfe vol anar més enllà del compromís amb la societat de transport de viatgers i mercaderies i mostra la inquietut de l’empresa i els seus treballadors per a relacionar-se amb el seu entorn a través d’iniciatives de caràcter social, cultural, mediambiental i bon govern.

Objectius de Desenvolupament del Mil•leni
Acción Contra el Hambre, ACNUR (el Alto Comisionado de Naciones Unidas para Los Refugiados), AMREF-Flying Doctors, Ayuda en Acción, Cruz Roja Española, Entreculturas, Intermón Oxfam, Manos Unidas, Médicos del Mundo, Solidaridad Internacional, Unicef i WWF/España són les organitzacions i agències amb les que Renfe ha donat forma al projecte global. Cadascuna d’elles ha escollit lliurement un projecte específic, amb la única condició de que s’emmarquin dins els Objectius de Desenvolupament del Mil•leni, un objectiu genèric de la ONU subscrit per quasi 200 Estats de tot el món que pretén erradicar la pobresa extrema, universalitzar l’ensenyança primària, promoure la igualtat de sexes, reduir la mortalitat infantil, millorar la salut materna, combatir la sida i el paludisme, garantir la sostenibilitat i fomentar una al•liança mundial per a el desenvolupament.
La segona fita de “Un tren de valors per a un món millor” és la distribució per part de El Corte Inglés d’un regal de Nadal solidari: un tren de mercaderies de joguina que “transporta” els 12 projectes. Està a la venda en tots els establiments de El Corte Inglés per 49 euros.
Una original i potent línia gràfica creada especialment pel prestigiós dissenyador Manuel Estrada és el fil conductor que donarà unitat a “Un tren de valors per a un món millor” per a la seva difusió en tots els soports de comunicació, tal com calendaris, portabitllets, agendes, felicitacions nadalenques o tríptics.
Entre aquestes accions de comunicació gràfica destaca el llançament per a la primavera de 2009 per part de Correos d’un segell especial commemoratiu de la campanya amb una tirada de 25 milions d’exemplars.

L’esport, amb la campanya
A través de la vinculació de les federacions, cinc de les més importants seleccions espanyoles han mostrat també el seu costat solidari al recolzar aquesta campanya de forma desinteressada. Les federacions, en funció dels seus compromisos oficials i de competició, recolzaran durant el 2009 aquesta gran iniciativa. Durant el pròxim any, Renfe coordinarà les accions que es portaran a terme, que es concretaran fundamentalment en la creació de  Files 0 en partits internacionals per a recaptar fons. Per a aquesta finalitat, amb la col•laboració de BBVA, s’ha obert un compte amb el número 0182 2370 47 0201516665. Qualsevol que desitgi realitzar una aportació, no te més que dirigir-se a qualsevol oficina del BBVA i preguntar pel compte “Renfe – Un tren de valors per a un món millor”.

D’altra banda, 3 de les més importants lligues de clubs, bàsquet (ACB), handboL (ASOBAL) i futbol sala (LNFS) també han mostrat la seva disposició a recolzar en el desenvolupament de les seves competicions el projecte  “Un tren de valors per a un món millor”.

A títol particular, molts esportistes han estat simbòlicament presents en l’acte d’avui, a través de missatges gravats en vídeo en el que han expressat el seu recolzament explícit a la campanya

Altres iniciatives
Durant l’acte de presentació del projecte, la cantant Gala Évora ha interpretat el tema “Puede ser”, original de El Canto del Loco  que ha estat elegida com a cançó emblema de tota la campanya, amb la col•laboració de Sony BMG.
Així mateix, Renfe i Viachannel han habilitat un número de SMS per a que aquells que vulguin col•laborar amb el projecte ho puguin fer amb un simple missatge de mòbil: enviant la paraula “valores” al 5453.
A més, figures de la cultura i l’espectacle, com Raúl, Sergio Ramos, el Dúo Dinámico, Sara Baras, Pasión Vega, Miguel de la Cuadra Salcedo, Remedios Cervantes, Rosa Montero, Guillermo Fesser o Víctor Ullate han expressat el seu recolzament explícit a aquesta causa.
Tota la informació sobre el projecte i el seu desenvolupament es podrà consultar a l’adreça d’Internet www.renfe.com/rse. És un ‘microsite’ dins de la pàgina web de Renfe, una de les més visitades d’Espanya, amb més de 2.000.000 usuaris únics al mes.

Col•laboradors d’aquesta iniciativa

A la iniciativa posada en marxa avui han col•laborat amb Renfe el perruquer Lluís Llongueras,  l’actor Josep Maria Pou, el dibuixant FER, el jugador del RCD Espanyol Luis García i el jugador de bàsquet Fran Vázquez. , que han mostrat d’aquesta manera la seva inquietud per un projecte benèfic que té com a destinació, a la vegada, 12 iniciatives d’altres tantes ONG’s i agències de la ONU. D’aquesta manera es sumen a ‘Un tren de valors per a un món millor’ .

Els projectes
•    Acción Contra el Hambre: Desenvolupament econòmic a zones rurals de Samegrelo (Georgia), per a rehabilitar infraestructures de la comunitat i avançar en la reducció de la pobresa de la UE.
•    ACNUR (Agència de la ONU per a els Refugiats, comité espanyol): L’educació té el poder de canviar vides, per a que els més de 100.000 nens sudanesos refugiats a Darfur (Chad) puguin completar l’educació primària en un entorn segur.
•    AMREF – Flying Doctors: Ebiseera!!! Decidint el meu futur davant el VIH/SIDA, per a prevenir l’enfermetat entre les treballadores del sexe i els joves en general.
•    Ayuda en Acción: Formació professional i desenvolupament comunitari a El Salvador, per a crear una emissora de ràdio que es converteixi en un mitjà de comunicació alternatiu i contribueixi a la formació professional i ciutadana.
•    Cruz Roja Española: Projecte dirigit a dones per a combatir la pobresa i la gana a Níger, per a millorar les condicions socioeconòmiques de 2.3000 dones de 17 comunitats de la zona de Tahoua, a través d’activitats agrícoles i ramaderes.
•    Entreculturas: Educació als camps de refugiats d’Àfrica,  per a construir escoles i implicar a les famílies i comunitats en l’educació de nens i joves de les poblacions més vulnerables.
•    Intermón Oxfam: Recolzament als refugiats sudanesos al Chad, per a garantir l’accés a aigua potable i sanejament i per a millorar la seguretat alimentària als camps de Djabal i Goz Amer.
•    Manos Unidas: Les dones peruanes generen futur, per a potenciar l’explotació i comercialització dels recursos pesquers de les comunitats camperoles de Santa Elena i Compuerta, al districte de Pacucha.
•    Médicos del Mundo: Millorant els serveis de salut a Senegal, Angola i Mozambic, per a desenvolupar els serveis de salud a l’àrea d’atenció primària per mitjà de la millora de infraestructures, dotació de mitjans i formació professional.
•    Solidaridad Internacional: Increment de la producció d’aliments a la República Dominicana i Haití, per a recolzar l’agricultura, ramaderia i comerç locals, així com la promoció del teixit econòmic i empresarial i la protecció del medi ambient.
•    Unicef: Atenció a la primera infància a Haití, per a protegir els nens extremadament vulnerables, tractar la malnutrició i desenvolupar la primera infància, amb la capacitació de 10.000 pares.
•    WWF/España: Restauració de Riberes a Doñana, per a recuperar el rierol La Parrilla amb la introducció de 10.000 plantes autòctones, retirada d’espècies invasores i instal•lar menjadors, bevedors i posadors per a aus.

28 de novembre
Des de fa quatre anys Renfe celebra cada 28 de novembre el Dia del Tren de Valors i desenvolupa diverses activitats centrades en els compromisos que s’ha macat dins la seva estratègia de Responsabilitat Social.
Així, aquell dia, marca el pressupost que Renfe destinarà a iniciatives socials o culturals per a l’any següent i per a això disposa de la participació dels seus clients, de tal manera que, per cada viatge que es realitzi aquest dia en tren a tota Espanya, Renfe destina un euro a accions culturals, socials i mediambientals. D’aquesta manera, conjuga els seus dos majors compromisos: el de transport fomentant els viatges en tren i el de Responsabilitat Social

L’any passat, el total de viatgers comptabilitzats durant el 28 de novembre va ascendir  a 1.836.814 persones el que va significar 1.836.814 euros que l’empresa ha destinat al 2008 a accions de Responsabilitat Social.

A Catalunya, les accions s’han centrat en el foment de la cultura, amb la col•laboració de Renfe a Temporada Alta – Festival de Tardor de Girona, la campanya de lectura Tasta’m, la col•laboració des de els seus inicis amb la Setmana del llibre en català, l’Associació de Premis Internacionals Terenci Moix i altres iniciatives com la col•laboració amb el New Economy International Forum, la mostra de Cinema Europeu Contemporani i el Festival de Cinema d’Osca. Pel que fa a l’àmbit de al sostenibilitat, Renfe ha participat en el Congrés del Caminar i la Marató del Mediterrani, entre d’altres.

Un tren de Valors” recolza també a Catalunya les labors socials promogudes per l’Associació Soñar Despierto, la fundació Step by Step, l’Associació de Dones Periodistes i el Centre Internacional de Premsa. Sense oblidar recolzar l’esport com una pràctica que fomenta, entre d’altres, el sacrifici, la solidaritat i la germanor, es per això que Renfe és patrocinador de la International Woman Cup i el seu projecte Sonrisas de Bombai per a crear una escola de futbol femení a l’Índia.