El president Montilla visita el nou túnel del Roc del Dui del Cremallera de Núria

El president de la Generalitat, José Montilla, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, han visitat el nou túnel del Roc del Dui del cremallera de Núria d’FGC, un cop completades les obres que s’hi han dut a terme.

L’actuació ha consistit en la construcció d’una variant en túnel d’1,3 quilòmetres de longitud, per millorar el traçat actual del cremallera i incrementar la seguretat en aquesta zona d’alta muntanya, amb una orografia especialment abrupta. Es preveu que el túnel entri en servei el proper divendres, coincidint amb l’obertura de la temporada a l’estació de Vall de Núria. El projecte ha suposat una inversió global de prop de 23,5 MEUR.

Més seguretat en el traçat

La línia d’FGC entre Ribes de Freser, Queralbs i la Vall de Núria discorre per un paratge d’alta muntanya, i com a tal, es poden produir de manera natural despreniments de roca, atès la pendent pronunciada existent i la dinàmica natural de l’aigua.

Amb l’objectiu d’incrementar la seguretat a la línia, el DPTOP va iniciar l’estiu del 2006 la construcció d’un nou túnel en variant, en paral·lel al traçat existent del cremallera, per millorar-lo i evitar el pas dels trens per aquest tram especialment abrupte. Així, amb el nou túnel s’incrementarà la seguretat en aquest punt, i es garantirà, alhora, la preservació d’aquest espai, d’especial interès paisatgístic i natural.

Avui el president de la Generalitat, José Montilla, i el  conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, han visitat el nou túnel, que es troba en la última fase d’execució. En els propers dies es faran les proves de circulació de trens per comprovar el correcte funcionament del sistema, amb la previsió que el nou túnel pugui entrar en servei el proper divendres 28 de novembre, coincidint amb l’obertura de la temporada a l’estació d’esquí de Vall de Núria.

Les obres de construcció de la infraestructura del túnel i les galeries d’evacuació es van completar durant el passat mes de febrer. Després, es van iniciar els treballs per a la col·locació de vies i de la catenària, així com la instal·lació dels sistemes de comunicacions, de control, de seguretat i de senyalització a l’interior del túnel. L’actuació ha suposat una inversió global de 23,5 MEUR.

El nou túnel del Roc del Dui

El nou túnel del Roc del Dui abasta una longitud total d’1,3 quilòmetres, i es troba a mig camí, entre les estacions de Queralbs i Núria del cremallera, al terme municipal de Queralbs.

El nou túnel s’inicia, a la banda sud, a l’altura del túnel del Navarro i enllaça de nou amb el traçat actual del cremallera a l’altura de l’encreuament  de Fontalba, a la banda nord, mitjançant un nou pont de 20 metres de longitud sobre el torrent del mateix nom. En aquest nou tram s’han instal·lat un total d’1,9 quilòmetres de via i catenària.

El túnel, construït amb una pendent de prop del 15%, disposa de 5 galeries d’evacuació d’acord amb la normativa vigent, amb espais i sobreamples als punts de creuament entre el túnel i la galeria.

Pel que fa al seu disseny, presenta dos trams ben diferenciats:

* Tram sud: es tracta d’un tram de via única de 946 metres de longitud, de 5,4 metres d’amplada i 5,6 metres d’altura, amb 4 galeries d’evacuació transversals que comuniquen amb l’exterior. S’inicia a boca nord del túnel del Navarro amb un tram de 6 metres de longitud de túnel artificial, que permet integrar aquesta infraestructura en el paisatge, millorant, alhora, la seguretat de l’obra.

Boca sud del nou túnel

* Tram nord: comprèn el tram de via doble, que permet el creuament de trens i la circulació en tots dos sentits de la marxa amb l’objectiu de garantir un servei més còmode i augmentar les freqüències de pas. Té una longitud de 390 metres, una amplada de 9,3 metres i una altura de 6,2 metres, amb una galeria d’evacuació transversal que comunica amb l’exterior. L’últim tram correspon a un túnel artificial de 10 metres de longitud que enllaça amb un nou pont de 20 metres fins a connectar amb l’actual túnel de Fontalba.

Les 5 galeries d’evacuació del túnel, de 100 metres de longitud cadascuna aproximadament, connecten amb l’actual traçat del cremallera. Aquest tram de via del traçat original es desmuntarà durant l’hivern per tal de transformar-lo en un camí per a vianants fins a la boca nord del túnel. Així,  a mitjans de l’any vinent, es podrà utilitzar aquest tram com una variant al camí antic per a vianants entre Queralbs i Núria, que contribuirà a enriquir el senderisme  en aquesta àrea.

Control exhaustiu durant l’execució

Pel que fa al mètode constructiu, el túnel de Roc del Dui s’ha perforat mitjançant excavació mecànica, amb voladures controlades amb explosius, tenint en compte les característiques geològiques del terreny. Durant tot el procés constructiu, s’ha dut a terme l’auscultació, amb un control exhaustiu de les voladures i els seus efectes sobre el massís rocós durant l’excavació del túnel, amb l’objectiu d’evitar possibles inestabilitats del vessant i afectacions en la via en servei.

Finalment, per tal de minimitzar l’impacte ambiental del projecte en el medi natural, s’ha dut a terme hidrosembres i plantacions de diferents espècies vegetals, així com el recobriment dels dipòsits de terra utilitzats durant les obres, per tal de recuperar paisatgísticament l’àrea.

Actuacions de millora a Vall de Núria

D’altra banda, amb l’objectiu de millorar el servei de transport públic, així com les instal·lacions i equipaments a l’entorn de l’estació de muntanya de Vall de Núria, FGC està duent a terme actualment diverses actuacions.

En aquest sentit, s’estan acabant les obres de reforma de l’estació actual de Ribes Enllaç del cremallera de Núria que comprèn el tancament de les andanes, la instal·lació de plaques fotovoltaiques sobre la nova coberta de l’estació i la construcció d’un nou espai destinat a cotxeres, amb un pressupost d’1,15 MEUR. A més, a l’estació contigua de Ribes Vila s’està completant la substitució de l’antiga coberta de les cotxeres i la instal·lació de plaques fotovoltaiques sobre la nova, per un import de 325.000 euros.

D’altra banda, es treballa en la rehabilitació de l’edifici de Sant Josep, un dels edificis que antigament acollia serveis de restauració i allotjament i que ara  forma part del complex turístic de l’estació de muntanya de Vall de Núria. De moment, d’aquesta actuació, que compta amb un pressupost d’1,4 MEUR, s’ha completat l’enderroc de les plantes interiors i la recuperació de les façanes i es treballa en l’execució dels murs laterals de la planta inferior.

Paral·lelament, s’està redactant el projecte per a la rehabilitació integral del conjunt d’edificis que envolten el Santuari de Núria, per concretar les accions de millora de serveis i allotjaments de l’estació de muntanya. Això inclou nous equipaments a l’edifici de Sant Josep, la millora dels accessos a la zona hotelera, així com l’ampliació dels serveis de restauració i lleure. Es preveu que tot plegat s’executi amb un termini de prop de 3 anys.

Finalment, s’està ultimant la redacció del projecte per a la supressió del pas a nivell del cremallera de Núria a la carretera de Queralbs. L’actuació suposarà un cost de 4 MEUR i permetrà millorar la seguretat en els creuaments, així com la mobilitat dels vehicles.

Cremallera de Núria

La situació geogràfica ha determinat la història de Núria, atès que només s’hi pot accedir amb el cremallera o caminant. El naixement del projecte del cremallera es remunta al primer terç del segle XX. L’any 1928 es van iniciar les obres de la línia de ferrocarril, que s’inauguraria el 1931 i esdevindria el segon tren cremallera de tot l’Estat, juntament  amb el de Montserrat.

El 2007, 250.813 visitants van fer ús del cremallera i van poder gaudir tant de les pistes d’esquí, com de les activitats en plena natura. Per aquest  2008, està previst tancar l’any amb 276.000 visitants. Les diferents actuacions de renovació que s’han realitzat a la línia del cremallera durant els darrers anys, han contribuït a situar l’estació de muntanya de Vall de Núria com un dels indrets més singulars i excepcionals del Pirineu català.

22 de novembre de 2008