Metro de Barcelona – Avui es posa definitivament en servei el nou vestíbul de l’estació d’Hostafrancs (L1) i entren en funcionament tres ascensors

Avui es posa definitivament en servei el nou vestíbul de l’estació de metro d’Hostafrancs (L1) així com tres ascensors i l’encaminament per a invidents que adapten l’estació a persones amb mobilitat reduïda (PMR). Aquesta actuació suposa una notable millora per als usuaris ja que ha permès passar d’una estació no adaptada i un accés a les andanes consistent en un estret i incòmode passadís de dos metres d’amplada, a l’adaptació del conjunt de l’estació i a un nou espai accessible i diàfan de 145 m2. D’altra banda, també dins el programa d’adaptació d’estacions de metro i FGC que du a terme el DPTOP, aquesta setmana també s’ha adaptat l’estació de Sant Andreu de l’L1. Aquestes dues actuacions han comportat una inversió global de 3,45 MEUR. 
 
Les obres efectuades a l’estació d’Hostafrancs, iniciades el 2004 i que han tingut un cost de 2,7 MEUR, s’han desenvolupat en diverses fases. Ara s’ha acabat la darrera que incloïa els acabats i la instal·lació dels ascensors que comuniquen el vestíbul amb les andanes. El conjunt de l’obra ha suposat una profunda remodelació de l’estació per la banda del carrer Callao, de manera que s’ha creat un nou vestíbul més ampli, més còmode i més accessible i un nou accés des d’aquest mateix carrer. Així, s’ha modificat l’antic passadís de dos metres d’amplada per accedir a la via que era estret i incòmode per als usuaris, en un nou espai ampli i diàfan d’uns 145 m2 . El nou vestíbul està situat sota mateix del carrer de Creu Coberta i compta des d’ara amb un ascensor que comunica  amb el carrer de Callao, i dos ascensors d’accés a cadascuna de les andanes. Dins de les millores d’accessibilitat, també s’han col·locat els encaminaments d’invidents al llarg del nou itinerari.
 
L’actuació també ha inclòs una nova sortida de vianants al carrer de Callao que, a més, ha esdevingut una zona de vianants en aquest punt. El nou accés a aquest carrer disposa d’escales mecàniques de pujada des del vestíbul i de nous passos de validació per accedir a l’estació, ja que es van substituir els torns per portes lliscants.

Amb el nou accés pel carrer de Callao, l’estació ha guanyat en mobilitat i seguretat. A més, ha permès urbanitzar l’entorn de l’estació i potenciar d’aquesta manera la vitalitat del mercat municipal ubicat just davant d’aquest accés.

L’estació de Sant Andreu (L1), adaptada a PMR

D’altra banda, aquesta setmana també s’ha adaptat a PMR l’estació de Sant Andreu de l’L1. Així, s’ha construït un nou ascensor carrer-vestíbul situat a la Plaça Orfila, de manera que aquest queda integrat al conjunt d’elements de mobiliari urbà ja existents. A més, s’ha incorporat un nou ascensor vestíbul-andana central, que dona accés a les vies 1 i 2. Per la construcció d’aquest ascensor es van modificar les escales fixes existents, reduint la seva amplada, i es va instal·lar una passarel·la metàl·lica d’accés a l’ascensor des del vestíbul, de manera que l’emplaçament de l’ascensor permet baixar directament a l’andana.

Finalment, també s’ha dut a terme una actuació a l’andana on s’ha hagut de fer un recreixement amb l’objectiu de facilitar l’accés al tren a persones de mobilitat reduida. L’actuació ha inclòs la renovació del paviment i la col·locació de l’itinerari d’invidents. L’import d’aquesta actuació ha estat de  0,75 MEUR

Amb la posada en funcionament d’aquestes dues estacions, ja són 67 les que estan equipades amb ascensors, 38 les que estan en obres o a punt d’iniciar-se i 16 que estan fase de redacció de projecte. Aquestes actuacions formen part del pla de millora d’accessibilitat que duu a terme el Govern al conjunt de la xarxa de metro de Barcelona amb una inversió superior als 100 MEUR.

 16 de febrer de 2007