El metro de Barcelona implanta la publicitat dinàmica en un segon tram de túnel, a la línia 1

9 de març del 2020
La tecnologia de leds sincronitzats amb el pas dels trens fa que els espots, de 10 segons de durada, siguin visibles entre les estacions d’Espanya i Rocafort

Des d’avui el metro de Barcelona disposa d’un segon tram de túnel habilitat per exhibir publicitat dinàmica visible des de l’interior dels trens. És a la línia 1 (vermella), entre les estacions d’Espanya i Rocafort, i adopta la mateixa solució tecnològica basada en pantalles de leds, aportada per la firma Adtrackmedia, amb el suport de Telefónica, que ja funciona a la L5.

Amb els dos trams en funcionament, es calcula en 1,2 milions el nombre d’impactes potencials setmanals que poden obtenir els continguts en aquest format innovador i sorprenent, que es distingeix per un alt nivell de record en el públic. Des del setembre, quan es va començar a explotar comercialment, una vintena de primeres marques han utilitzat la publicitat dinàmica del tram de la línia 5 entre Hospital Clínic i Diagonal per difondre els seus productes i serveis.

Segons el contracte amb l’empresa promotora, pot instal·lar-se un tercer tram en una altra ubicació de la xarxa pendent de determinar. Amb tres trams en funcionament, s’estima que el retorn econòmic per a TMB serà com a mínim de 214.000 euros anuals.

Per a la segona instal·lació de publicitat dinàmica al metro de Barcelona s’ha escollit un tram de 156 metres entre les estacions d’Espanya i Rocafort, sentit Fondo, en què els trens circulen a una velocitat estable, d’uns 54 quilòmetres per hora, per assegurar l’efecte òptic de la reproducció dels vídeos. En total s’hi han col·locat 300 barres de leds, espaiades entre si 52 centímetres i connectades a un quadre de comandament i altres equips situats en una cambra de comunicacions a l’estació d’Espanya.

Perquè la visualització sigui òptima, el vídeo que es reprodueix té una resolució d’alta definició i es refresca a una cadència de 30 frames per segon. D’aquesta manera, el sistema implantat ofereix una qualitat d’imatge i un encaix a la mida de la finestra superiors als que proporcionen sistemes similars en altres xarxes.

Per TMB, la publicitat dinàmica en l’interior dels túnels suposa una nova via per a l’obtenció d’ingressos addicionals que contribueixin a la sostenibilitat del transport públic. El foment i la diversificació d’aquest tipus d’ingressos és una de les línies estratègiques de l’empresa, que ha aconseguit elevar el rendiment dels suports publicitaris de les xarxes de metro i autobús un 41% entre el 2012 i el 2019.