La Generalitat implementa el primer servei de velocitat alta entre Tortosa i Barcelona

02/01/2020
· Atès que l’oferta prevista per Renfe comporta una disminució de serveis ferroviaris a les Terres de l’Ebre un cop entri en funcionament la variant Vandellòs, el Govern considera imprescindible un servei de velocitat alta entre Tortosa i Barcelona
· El nou servei permetrà arribar a Sants a les 8 hores, amb un recorregut de poc més de 90 minuts i parades intermèdies a l’Aldea, l’Hospitalet de l’Infant, Cambrils i l’estació d’alta velocitat del Camp de Tarragona.
· La Generalitat reforça la connectivitat amb Barcelona al matí, amb la modificació de l’horari d’un Talgo perquè arribi a Sants a les 10.05 h
· El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, denuncia la “indefensió” de la Generalitat davant l’oferta ferroviària plantejada per l’operador, la veu “insuficient, no ens complau i no cobreix ni les expectatives ni les necessitats del territori”

Gavín posa en valor l’acord unànime a què ha arribat la Taula de Mobilitat de les Terres de l’Ebre per reclamar a l’Estat un model ferroviari al servei del territori
El Secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, acompanyat del director general de Transports i Mobilitat, David Saldoni, i el delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Xavier Pallarès, ha anunciat avui a Tortosa que el Departament de Territori i Sostenibilitat implantarà a partir del 3 de febrer un servei de velocitat alta entre Tortosa i Barcelona, que operarà Renfe. El Departament considera imprescindible complementar l’oferta plantejada per la companyia un cop es posi en funcionament la variant de Vandellòs, que comporta una disminució de serveis ferroviaris per a les Terres de l’Ebre perquè els Euromed deixen de parar a l’Aldea. Així mateix, es modificarà l’horari d’un servei Talgo per assolir una millor cobertura en la connexió de les Terres de l’Ebre amb Barcelona al matí. Gavín ha fet aquest anunci a la Taula de la Mobilitat de les Terres de l’Ebre, celebrada aquest matí.

Gavín ha posat de manifest la “indefensió” de la Generalitat amb la nova oferta ferroviària i la sorpresa perquè els Euromed no s’aturin a l’Aldea tot i l’oferta de la Generalitat de mantenir o modificar les condicions actuals. “No hem sabut els serveis de Renfe fins a mitjans desembre i, per tant, hem tingut una limitada capacitat per poder actuar. En aquest context, refermo que és una oferta insuficient, que no ens complau i no cobreix ni les expectatives ni les necessitats el territori. No podem arribar a entendre que es posi en servei un nou tram d’un corredor tan important, tan costós, i que no prevegi una millora en l’oferta de serveis”, ha explicat.

A partir d’aquí, “amb unes eines limitades com té la Generalitat, que no té ni trens, ni maquinistes ni solcs i que totes les millores que volem impulsar queden condicionades a què Renfe i Adif diguin que tenen capacitat o disponibilitat, el que podem desenvolupar ara a curt termini és un nou servei de velocitat alta”, ha exposat. Amb el nou servei ferroviari que connectarà Tortosa i Barcelona en 1 hora i 35 minuts el Govern engega el primer servei ferroviari de velocitat alta, operat per Renfe, que té un cost valorat en 2,5 MEUR anuals.

El nou servei constarà d’una anada i una tornada al dia: sortirà de Tortosa a les 6,20 hores i arribarà a Barcelona Sants a les 7,54 hores, aproximadament. La tornada serà a les 16,05 h de Barcelona i arribarà a Tortosa a les 17,35 hores. Serà semidirecte i farà el recorregut Tortosa, l’Aldea, l’Hospitalet de l’Infant, Cambrils, Camp de Tarragona –des d’on es podrà connectar amb les línies d’alta velocitat a Lleida, Saragossa i Madrid– i Barcelona. Els preus i abonaments seran equivalents als dels serveis AVANT. Per motius de formació del personal de Renfe, el nou servei entrarà en funcionament el primer dilluns de febrer.

D’altra banda, per garantir una millor connectivitat entre les Terres de l’Ebre i Barcelona en hora punta al matí, s’ha acordat modificar l’horari d’un servei Talgo, de manera que arribarà a Barcelona a les 10.05 h. En total, hi ha sis Talgo al dia amb parada a les Terres de l’Ebre.

Pel que fa a les freqüències de l’R15 i R16, Gavín ha especificat que no hi ha cap reducció de freqüències. Per tant, es mantenen el nombre de serveis diaris, amb una reducció del temps de trajecte d’uns 10 minuts.

En una segona fase, el Govern preveu posar en servei una llançadora entre Tortosa i el Camp de Tarragona “que pugui fer un parell de freqüències al dia i que permeti enllaçar amb alguns dels serveis AVANT i altres serveis d’alta velocitat que ja existeixen ara”, ha avançat.

Finalment, Gavín ha manifestat que l’objectiu és “recuperar i millorar els horaris que teníem abans de les obres. Això vol dir que no renunciem al nostre model ferroviari i per això avui, a la Taula, hem pres un acord unànime que és continuar treballant perquè considerem que l’oferta és insuficient”. Concretament, s’han consensuat tres peticions, que es faran arribar al ministre de Foment, al secretari d’Estat d’Infraestructures i al president de Renfe, i que són les següents:
· Reclamar l’aturada dels EUROMED a l’Aldea, com fins ara, i si cal incrementar-ne el nombre.
· Reclamar la millora dels horaris dels serveis de rodalies (R15 – R16) per tal que puguin millorar els temps anteriors a les obres del desdoblament i nou traçat del tram Vandellòs-Tarragona.
· Reclamar a Adif que posi en disposició de manera immediata els solcs per tal de poder implementar noves freqüències semidirectes, tal i com es va acordar en l’òrgan mixt entre Renfe i la Generalitat de Catalunya.

A l’acabar la reunió, el secretari s’ha reunit amb la Plataforma Trens Dignes.