La xarxa d’autobusos de Barcelona avança en el camí de l’electrificació

21 de novembre del 2019
Després de reconvertir la línia H16, l’objectiu de TMB és continuar substituint vehicles dièsel i que el 2030 tots siguin elèctrics, híbrids o de gas natural

Avui ha tingut lloc, a l’estand de TMB a l’Smart Mobility Congress, la presentació del projecte d’electrificació de la línia d’autobusos H16 en els vessants d’infraestructura, material mòbil, tecnologia i operació. Hi han intervingut per part de TMB la presidenta, Rosa Alarcón, i el conseller delegat, Gerardo Lertxundi, i per part d’Endesa la directora general a Catalunya, Isabel Buesa.

La H16 (Pg. Zona Franca – Fòrum Campus Besòs) és una línia d’altes prestacions i alta demanda que serà la primera a estar servida íntegrament amb vehicles articulats 100% elèctrics que es carreguen en ruta aprofitant les pauses de regulació en les terminals. Actualment té assignats 7 autobusos elèctrics articulats, que equivalen a prop d’un terç del total de la flota; està previst que el 2020 circuli amb un 80% de cotxes d’aquestes característiques i que l’any 2021 el 100% dels vehicles (22) que hi donen servei siguin elèctrics.

L’objectiu de TMB es continuar en aquest mateix període 2019-2021 amb l’electrificació d’altres línies importants, com ara la vertical V13 i l’horitzontal H12, per a la qual cosa, i d’acord amb l’Autoritat del Transport Metropolità, s’han planificat les inversions corresponents en material mòbil i infraestructura.

Rosa Alarcón ha destacat la “vocació innovadora i de servei al ciutadà de TMB”, i l’ha relacionat amb el “compromís de millora del transport públic”, un compromís necessari en el moment que s’està demanant als ciutadans que facin un canvi d’hàbits cap a una mobilitat més sostenible. “Els autobusos elèctrics són una bona solució per reduir les emissions de gasos i partícules a la ciutat, i també el soroll, que és un element important de la convivència a les ciutats”, ha apuntat respecte de la decisió d’electrificar línies de recorreguts cèntrics i molt utilitzades.

El conseller delegat, Gerardo Lertxundi, ha exposat els plans per a la segona reconversió ambiental de la flota d’autobusos de TMB (la primera es va abordar a principis de la dècada actual i la va fer mereixedora de l’etiqueta de flota menys contaminant d’Europa segons informes de la UITP). La previsió és adquirir 266 nous vehicles en el trienni actual (2019-2021) per renovar cotxes dièsel o de gas natural de primera generació, dels quals 95 seran elèctrics purs, 50 híbrids i la resta de gas natural comprimit d’última generació. “En l’horitzó del 2030, tots els autobusos en servei a les línies de TMB seran elèctrics, híbrids o bé propulsats per gas natural comprimit”, ha assegurat.

Lertxundi també ha subratllat que l’electrificació no s’aconsegueix sols amb la compra de vehicles: “També és necessària una infraestructura que abans no teníem els operadors, tant a les cotxeres com al carrer”. Calen estacions transformadores, dispositius rectificadors i punts de connexió (les campanes on s’encaixen els pantògrafs dels autobusos per a la recàrrega de les bateries) per donar operativitat als vehicles. La tecnologia i l’operació s’han d’adaptar igualment a les noves exigències “per donar un servei flexible i eficient”, ha afegit.

Duplicació dels punts de recàrrega
Pel que fa a la infraestructura de la H16, les parades terminals dels dos extrems ja disposen de punts de recàrrega ultrarràpida, un al carrer Cisell, a prop del passeig de la Zona Franca, i l’altre a l’avinguda Eduard Maristany, a l’entorn del Fòrum. Aquests punts seran duplicats en breu per poder garantir el funcionament òptim del carrusel. El subministrament i la instal·lació d’aquests punts de càrrega addicionals ha estat adjudicat a Endesa per un import global de prop de 900.000 euros.

La càrrega ràpida en ruta es combina amb la càrrega lenta durant les nits a la cotxera, on també s’ha instal·lat l’equipament corresponent. D’aquesta manera s’assegura que els autobusos elèctrics siguin autònoms i plenament operatius al llarg d’una jornada sense haver de dotar-los de bateries voluminoses i pesants.

Respecte d’aquesta infraestructura, la directora general d’Endesa a Catalunya, Isabel Buesa, ha recordat que té l’origen en la col·laboració endegada amb TMB l’any 2013 que en el marc del projecte europeu ZeEUS va donar lloc a la inauguració del primer punt de recàrrega ultrarràpida d’Espanya per als autobusos elèctrics, el 2016. “Les ciutats es transformen i Barcelona ha exercit de referent en el context espanyol i Europeu pel que fa a la transformació energètica del transport públic”, ha afirmat, una transformació que s’estén a tota la mobilitat i a la qual Endesa vol continuar contribuint.

En l’acte s’ha situat el projecte d’electrificació de la xarxa de bus com una part del compromís de TMB amb les emissions zero en el conjunt del transport públic col·lectiu, amb l’objectiu que en el pròxim decenni tot passatger que del transport de Barcelona generi zero emissions en els seus viatges. Els passos van en la línia del compliment dels acords de la Conferència sobre el Canvi Climàtic de París per contenir l’increment de la temperatura mitjana global i afavorir un desenvolupament sense gasos d’efecte hivernacle.