Ricard Font anuncia tres centres d’interpretació, material mòbil renovat i el web amb tot el patrimoni històric digitalitzat

· El president d’FGC ha clos la 8a Jornada de Patrimoni Històric Ferroviari dedicada al 125è aniversari de la línia dels directes entre Barcelona i Madrid
· Font ha recordat l’aposta d’FGC per la divulgació i digitalització del patrimoni històric i ha reivindicat la funció dels centres d’interpretació

El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, ha clos aquest divendres la 8a Jornada de Patrimoni Històric centrada en el 125è aniversari de la línia dels directes entre Barcelona i Madrid, on ha recordat l’aposta ferma d’FGC per la divulgació del patrimoni històric, la seva digitalització i el paper dels centres d’interpretació en aquesta tasca.

Durant la seva intervenció, el president d’FGC ha destacat que la tasca de preservació del patrimoni històric ferroviari no només s’ha de mantenir, sinó que “s’ha de posar en valor i millorar la seva funció social”. En aquest sentit, Font ha destacat que un dels àmbits principals d’actuació de l’Agenda Estratègica 10/30 d’FGC és el patrimoni històric: “Durant els propers anys, continuarem conservant el patrimoni històric d’FGC i treballarem per apropar-lo al conjunt de la societat, condicionant i modernitzant diferents espais expositius i d’interpretació. Actualment estem acabant la redacció del projecte de “L’espai de la via mètrica”, una nau visitable a Martorell on exposarem els vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia; aquest mes iniciarem les obres de “La cotxera de Rubí”, on ampliarem l’edifici existent davant de l’antiga estació i exposarem vehicles històrics de la línia Barcelona-Vallès; a la Pobla de Segur condicionarem “El moll de la Pobla”, recuperant el moll de mercaderies, l’hangar i l’entorn immediat per condicionar-hi un espai expositiu”. El president d’FGC també ha afegit que “tenim previst fer un pla de millora i posada en valor de 14 espais expositius que FGC té escampats per Calalunya”.

Pel que fa a la reparació i la restauració de vehicles, Font ha destacat que, a més de la restauració i exposició de la cabina 2 de l’antic aeri de Sant Jeroni de Montserrat a Monistrol i de la tornada al servei del funicular de Gelida rehabilitat, “FGC està completant la rehabilitació del tren 400 de la línia BarcelonaVallès, que es preveu finalitzar aquest mes i poder posar-lo en servei durant el primer trimestre de l’any vinent. També treballem per completar la rehabilitació del tren de cotxes de fusta de la línia Llobregat-Anoia”.

En relació a l’accés al patrimoni documental de la companyia, el president d’FGC ha anunciat que “s’està treballant en la posada en marxa d’un web del patrimoni d’FGC per a la consulta en línia i per facilitar l’accés i la consulta del fons documental, que serà 100% digitalitzat. Actualment estem treballant en la digitalització dels documents històrics de les antigues companyies ferroviàries conservats per FGC amb la intenció de que els més destacats puguin ser consultables en aquest nou web”.

D’aquesta manera, Ferrocarrils mostra un cop més el seu compromís amb la recuperació de la memòria històrica del ferrocarril i la voluntat d’ampliar la informació respecte al món del tren i la seva història, promovent l’estudi, la investigació, la divulgació i la conservació d’aquest tipus de material.

8a Jornada de Patrimoni Històric
A la jornada, organitzada per el Grup de Treball del Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya, del qual forma part FGC, representants d’importants institucions i associacions del món ferroviari han pronunciat diferents xerrades divulgatives i s’han tractat diferents temes com les figures destacades de l’emprenedoria ferroviària del segle XIX a Catalunya, la història del dipòsit de locomotores de vapor de Móra la Nova, l’impacte del ferrocarril a la ciutat de Casp o la segona vida del tram Reus-Roda.

A continuació els assistents s’han desplaçat al Museu del Ferrocarril de Móra la Nova per a conèixer els avenços del projecte del tren històric turístic “Lo Caspolino”. El projecte, on hi treballen FGC i la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Històric Ferroviari i Industrial, permetrà que aquest tren històric torni a circular entre la Costa Daurada i Casp, passant per Móra la Nova, i s’integrarà a l’oferta de trens turístics d’FGC.

El Grup de Treball de Patrimoni Històric Ferroviari es va crear l’any 2012 com a resultat de la I Jornada sobre Patrimoni Històric Ferroviari i fins ara ha fet una important tasca de promoció i estudi en aquest àmbit. El conformen FGC, el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, la Fundació TMB, el Museu del Ferrocarril de Catalunya/FFE, la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril, la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova i l’Associació Amics del Ferrocarril de Barcelona.
04 d’octubre de 2019