Calvet: “El sistema integrat de mobilitat a la regió de Barcelona ha crescut un 4,50% gràcies a la tarifa metropolitana”

· El conseller de Territori i Sostenibilitat ha donat les dades en una resposta oral sobre el transport públic al Parlament
· Si es comparen els cinc primers mesos del 2019 amb els cinc primers mesos del 2018, el creixement ha estat d’un 5,17% per als títols integrats i d’un 2,49% per als títols no integrats
· El conseller ha explicat que és un creixement vigorós, que va permetre, que el 2018 se superés la xifra de 1.000 milions de viatges anuals

26/06/2019. El nombre d’usuaris del sistema integrat de mobilitat metropolitana de Barcelona, l’àmbit territorial propi de l’Autoritat Metropolitana del Transport, continua creixent a un ritme vigorós. Així ho ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, en una pregunta oral al Parlament. Un augment que, en bona part, s’atribueix a la tarifa metropolitana posada en funcionament l’1 de gener d’enguany.

Comparant els cinc primers mesos del 2019 amb els cinc primers del 2018, el creixement és d’un 5,17% per als títols integrats i d’un 2,49% per als títols no integrats. Com que els primers representen tres quartes parts del total, el creixement global del sistema ha estat del 4,50%.

“És un creixement vigorós, perquè ja fa anys que dura i que ha permès, com ja s’ha dit, que el 2018 se superés la xifra de 1.000 milions de viatges anuals, frontera que no prevèiem ultrapassar fins al 2020”, ha detallat Calvet.

Pel conseller, l’explicació del creixement d’aquests primers mesos del 2019 és en part “sens dubte, per l’entrada en vigor de la tarifa metropolitana”, tot i que la quantificació precisa de la seva aportació no s’avaluarà fins que s’hagi completat l’any.

De totes maneres, Calvet ho ha argumentat basant-se en dues dades. D’una banda, si el creixement de la demanda dels títols integrats en aquests cinc primers mesos ha estat del 5,17%, l’increment dels ingressos per la compra de bitllets ha estat més modest: de l’1,63%: “Lògicament, això indica una transferència de part dels usuaris cap a títols més barats. L’únic canvi tarifari entre aquests dos anys que pot explicar-ho és la tarifa metropolitana”. D’altra banda, s’ha constatat un descens important del nombre de T-10 de 2 zones que s’han venut. L’explicació més plausible és, novament, que els seus usuaris les han substituïdes per títols d’una zona. En paraules del conseller: “Aquest fet mostra que la demanda de transport públic continua creixent a molt bon ritme, que enguany ha estat impulsada també per l’entrada en servei de la tarifa metropolitana”.

Per tot això, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha explicat com fer que aquest creixement augmenti: “Requerirà que continuem les polítiques d’ampliació dels serveis, tant amb infraestructures noves com amb millora de les dotacions de línies ja existents”. I ha prosseguit que “tot i que aquesta política suposarà importants aportacions addicionals de recursos públics a la mobilitat metropolitana, és evident que és una estratègia en què no podem recular”.

Calvet ha acabat la seva intervenció assegurat que “si realment ens creiem els objectius polítics de l’emergència climàtica, de la qualitat de l’aire urbà i de ciutats més humanes, l’aposta per al transport públic és una prioritat. Com que ens els creiem, el transport públic mantindrà la prioritat que li correspon”.