Serveis mínims per a les aturades de dues hores per torn del dilluns 20 al metro

17 de maig del 2019
TMB recomana evitar, si és possible, la utilització de la xarxa de 7 a 9 del matí, de 16 h a 18 h a la tarda i de 21.35 h a 23.35 h a la nit.

Amb motiu de la segona jornada de les aturades convocades pel comitè d’empresa de Metro aquest mes de maig, el servei de metro es veurà afectat considerablement dilluns vinent, dia 20, i no podrà garantir el dret a la mobilitat de la ciutadania en les franges de 7 a 9 del matí i de 16 a 18 de la tarda, de molt alta afluència, ni tampoc a la franja de nit, de les 21.35 a les 23.35 h, en què els intervals podran superar els 60 minuts.

L’aplicació del decret de serveis mínims del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies en aquestes franges donarà com a resultat una oferta d’aquest tipus:
– De 7 a 9 h (40%): intervals de 6-10 minuts a les línies convencionals (L1-L5) i de 14-27 a les automàtiques (L9 Nord, L10 Nord. L9 Sud, L10 Sud i L11).
– De 16 a 18 h (40%): intervals de 8-13 minuts a les línies convencionals i de 14-27 a les automàtiques
– De 21.35 a 23.35 (20%): intervals de fins a 62 minuts a les línies convencionals i 55 minuts a les automàtiques. En aquesta franja, atesa l’amplitud dels intervals, els trens circularan segons un horari que es podrà consultar al web.
La resta del dia, intervals habituals d’un feiner.

TMB adverteix que aquesta oferta de trens serà insuficient per absorbir la demanda normal en les franges d’afectació, raó per la qual recomana evitar els horaris de les aturades o buscar mitjans alternatius de desplaçament. En cas d’utilitzar el metro convindrà seguir les indicacions que donin la megafonia, les pantalles i el personal de la xarxa. S’aplicaran, si cal, mesures per evitar riscos de seguretat, com ara regulacions de passatge en els enllaços. La situació del servei i les possibles alteracions es podran seguir al llarg del dia al web de TMB i al perfil de Twitter @TMBinfo.

El funicular de Montjuïc circularà cada 25 minuts de 7.30 a 9 i de 16 a 18 h, i cada 10 la resta del dia. El telefèric de Montjuïc operarà en horari reduït, de 10 a 15.15 hores.

Una gestió avalada per l’autoritat laboral
TMB lamenta els perjudicis que aquesta convocatòria ocasionarà a la ciutadania, que des del gener ja ha suportat set jornades de vagues parcials al metro. Les aturades, que es repetiran el 24 de maig, resulten a més innecessàries, ja que l’empresa ha respost a la crisi dels materials amb contingut d’amiant d’una manera diligent i responsable, i està actuant d’acord amb la normativa de prevenció i salut laboral, segons ha considerat la Inspecció de Treball i Seguretat Social en l’anàlisi que ha fet per desestimar dues denúncies del comitè d’empresa.

En concret l’informe de la Inspecció, emès el 6 de maig passat, rebutja que TMB tingui l’obligació de rentar la roba de treball del personal de manteniment del metro, per l’absència d’exposició a les fibres d’amiant en els tallers i altres dependències, com acrediten “els més de 200 mesuraments efectuats” amb resultats negatius, publicats al web monogràfic.

L’informe nega també que l’empresa hagi de lliurar als sindicats els noms i les patologies concretes relacionades amb l’amiant que tinguin els treballadors als quals s’ha realitzat reconeixement mèdic (uns 900 dels 1.064 adscrits al programa específic de vigilància de la salut). Es tracta de dades personals “sensibles” que només han de conèixer el personal mèdic i les autoritats sanitàries, afirma, excepte consentiment exprés dels afectats. El que poden rebre els delegats de prevenció són “les conclusions” dels exàmens mèdics, en línia amb l’expressió que figura en un dictamen de l’Agència Catalana de Protecció de Dades.

La Inspecció de Treball dona suport igualment a l’actuació de l’empresa en altres aspectes de la gestió de la crisi de l’amiant al metro de Barcelona, com la identificació dels col·lectius potencialment exposats a materials amb aquest producte, la convocatòria d’antics treballadors a exàmens mèdics, la formació del personal, el mètode per a les avaluacions de riscos i les valoracions dels llocs de treball dels empleats als quals s’ha detectat alguna manifestació pleural, entre d’altres.

Recordem que TMB està desplegant un pla d’acció per eliminar o neutralitzar l’amiant a la xarxa de metro els principals eixos del qual són:
· Inventariar i marcar els materials amb contingut d’amiant en els trens, que seran desamiantats en tres anys. S’ha accelerat la compra de 42 trens per substituir els més antics.
· Inventariar i retirar el fibrociment de la xarxa, uns 6.000 metres quadrats fins ara. En tres anys se n’haurà tret o encapsulat el 95%.
· Revisar l’estat de salut de més de mil treballadors en actiu i més de 400 jubilats.
· Realitzar un mostreig addicional d’aire i sòlids per analitzar-los amb microscòpia electrònica i confirmar l’absència d’amiant al metro.
· Mobilitzar recursos destinats a retirar amiant i protegir la salut de les persones: l’empresa hi ha compromès 8 milions d’euros.

La Direcció de TMB continua oberta al diàleg amb els representants sindicals i es referma en el seu compromís de gestionar la problemàtica de l’amiant amb el màxim rigor i transparència, i garantir per sobre de tot la seguretat i la salut dels treballadors i dels usuaris del metro.