El pacte per a les infraestructures del Camp de Tarragona presentarà conjuntament el projecte al Govern de l’Estat

GenCat. TES 14/12/2018

· El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, s’ha reunit avui amb els representants dels ajuntaments de Tarragona, Reus, Cambrils, Vila-seca i Salou.
· Els integrants del pacte acorden crear dues comissions permanents, una institucional i una altra de caràcter tècnic, per avançar en el projecte.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, i els representants dels ajuntaments de Tarragona, Reus, Cambrils, Vila-seca i Salou han acordat aquest matí presentar conjuntament el projecte per impulsar les infraestructures estratègiques del Camp de Tarragona al Govern de l’Estat.

Segons Gavín, “hem refermat al 100%” el pacte territorial per impulsar les infraestructures estratègiques del Camp de Tarragona assolit l’abril d’enguany i “hem decidit crear una agenda compartida i actuar de forma conjunta”. Així, “enviarem al Govern de l’Estat l’acord, tal com el tenim establert, amb la seva ratificació a la reunió d’avui, i demanarem hora per exposar conjuntament tot aquest projecte” als responsables ministerials, ha avançat el secretari.

A més, s’ha acordat crear dues comissions de seguiment de l’estat del projecte, una de caire institucional, amb representants tant del Departament de TES com dels cinc ajuntaments implicats, i una altra tècnica.

“Estem molt satisfets de la reunió d’avui”, ha valorat Gavín, perquè “significa l’inici del treball executiu de tot aquest projecte”, condicionat a que “es posi en marxa el servei d’alta velocitat i Adif retiri les vies obsoletes”.

Un projecte multimodal
L’entrada en servei de la doble via entre Vandellòs i Tarragona ha de permetre millorar els serveis ferroviaris actuals i impulsar noves infraestructures que dotin el territori de millor connectivitat amb els principals pols d’activitat econòmica.

L’acord territorial assolit el mes d’abril inclou la remodelació dels trens regionals, amb millors freqüències, més ràpides i millor cadenciades. També es crearà una nova línia R17 que connectarà l’estació de Salou/Port Aventura i Barcelona amb quatre freqüències al dia. Aquesta nova línia exigirà una actuació d’ampliació i millora de l’estació de Salou/Port Aventura. Les rodalies territorials es reforçaran.

Millora de l’accessibilitat a l’aeroport de Reus
La nova connexió Vila-seca – Perafort amb la línia d’alta velocitat i la futura Estació Intermodal permetran implementar nous serveis per arribar més ràpidament a Barcelona. Els trens regionals provinents de les Terres de l’Ebre i de Tarragona utilitzaran la línia d’alta velocitat. A més, aquesta estació haurà de ser la porta d’entrada a l’aeroport de Reus, ja que permetrà arribar a Barcelona amb un temps a l’entorn dels 40 minuts. D’aquesta manera la instal·lació aeroportuària podrà assumir el paper de complementària respecte l’aeroport de Barcelona, d’acord amb els estudis realitzats en el marc del Pla Estratègic de l’Aviació a Catalunya.

Els cinc ajuntaments i la Generalitat també estan d’acord en impulsar una nova connexió ferroviària al nord de Tarragona, que aprofiti l’alta velocitat i que permeti connectar aquest àmbit amb Barcelona en 40 minuts. Per assolir aquest objectiu caldrà construir un nou corredor de connexió entre la línia convencional i la línia d’alta velocitat al nord de la ciutat.

Desmantellament de les vies i implantació del tren-tramvia
Un altre element clau, llargament reivindicat pel territori, serà la implementació d’un tren-tramvia des de Cambrils i Salou fins a Tarragona i Reus, que enllaci amb una nova connexió amb el Vendrell i el Baix Penedès. El document aposta pel desmantellament i integració urbana de les vies entre Cambrils i Salou/Port Aventura, que ha d’executar Adif en compliment de la Declaració d’Impacte Ambiental, i la implantació posterior d’aquest tren-tram, que tindrà una demanda total estimada de 2,5 milions de passatgers l’any.

Noves connexions per a les mercaderies
La importància de l’activitat industrial i del Port de Tarragona en aquest territori fa necessària la connexió dels principals pols en ample estàndard europeu (Castelló-Nus de Vila-seca, Nus de Vila-seca-Reus, Nus de Vila-seca-Castellbisbal i Reus-Polígon Nord), així com la planificació i programació d’una variant interior de mercaderies aprofitant trams de la línia Reus-Roda, juntament amb les variants de Roda, Reus i Vila-seca, i el nou accés al port.

I per fer arribar les millores dels serveis ferroviaris al conjunt del territori és imprescindible reforçar els serveis de transport públic per carretera a través de noves connexions des de Reus, Tarragona i els nuclis més turístics de la Costa Daurada amb l’estació d’alta velocitat del Camp de Tarragona i amb l’aeroport de Reus. El passat setembre es van posar en marxa els busos llançadora des de Reus i Tarragona fins a l’estació d’alta velocitat.