El conseller Calvet i l’alcalde de Sant Feliu de Llobregat signen un protocol que concreta el perllongament del Trambaix dins del nucli urbà

27/12/2018
· L’acord determina la redacció dels documents tècnics necessaris per allargar el tramvia fins al centre, aprofitant l’alliberament d’espai previst amb el soterrament del tren per part d’ADIF.
· L’actuació dotarà la ciutat de dues noves estacions del Trambaix fins a la carretera del Sànson, i es preveu que les obres estiguin en marxa el 2023.

El conseller de Territori i Sostenibilitat i president de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, Damià Calvet, i l’alcalde de Sant Feliu de Llobregat, Jordi San José, han signat aquest matí un protocol per establir les bases per a la programació, desenvolupament i execució del perllongament de la xarxa del Trambaix dins del nucli urbà, aprofitant l’espai alliberat amb el soterrament de vies d’ADIF previst. L’objectiu és dotar la ciutat de dues noves estacions del tramvia, una amb intercanvi a l’estació de Rodalies i una altra al centre de Sant Feliu, prop de carretera del Sànson.

El conseller ha posat en valor que “el d’avui és un acte ben concret però que té una mirada molt global sobre el futur de Sant Feliu, del Baix Llobregat, de l’àrea metropolitana de Barcelona i del país”. L’ampliació de la xarxa de transport públic, ha afegit, “és bàsica per a la millora de la qualitat de l’aire que respirem a l’àrea metropolitana” i contribueix a “complir el gran objectiu que ens hem marcat tant la Generalitat com la societat catalana, que és disposar d’un país actiu en la lluita contra el canvi climàtic”.

L’acord determina la redacció dels documents tècnics necessaris per allargar el tramvia fins al centre, per avaluar tècnicament i econòmicament el projecte, amb la previsió que les obres estiguin en marxa el 2023. Tanmateix, estan condicionades a l’acabament de les obres de soterrament del tren per part d’ADIF (actualment s’està redactant el projecte constructiu corresponent) i a la modificació del Pla General Metropolità per part de l’Ajuntament. En aquest sentit, el consistori té en marxa un concurs d’idees per recollir propostes ciutadanes sobre l’aprofitament de l’entorn alliberat amb el soterrament del tren, que incorporarà en la modificació del Pla General Metropolità.

El protocol estableix que la Generalitat encarregarà a l’ATM de Barcelona la redacció i actualització dels documents tècnics necessaris per dur a terme l’actuació. Concretament:
· Redacció d’un estudi de mobilitat.
· Actualització de l’estudi informatiu i d’impacte ambiental: L’ATM en va redactar un l’any 2011, per al perllongament del Trambaix des de l’actual final de la línia T3 (Sant Feliu/Consell Comarcal) fins a la carretera del Sànson, amb una inversió prevista de prop de 17 milions. Ara cal actualitzar el document per adaptar-lo al projecte de soterrament d’ADIF i tenint en compte una estratègia global de mobilitat a la ciutat. Precisament, aquests treballs estan condicionats al lliurament per part de l’Ajuntament de l’estudi d’avaluació de la mobilitat generada que ha d’acompanyar a la modificació del planejament general del sector.
· Redacció del projecte constructiu i d’explotació de la xarxa tramviària resultant.
· Redacció del projecte constructiu d’urbanització associat.

L’estudi informatiu i el projecte constructiu de la prolongació del Trambaix inclouran la implantació de la plataforma tramviària, la urbanització de la llosa de cobriment i les zones adjacents al soterrament de la línia ferroviària a Sant Feliu de Llobregat.

El calendari, condicionat per les obres d’ADIF, la modificació del planejament urbanístic i les disponibilitats pressupostàries, estableix l’aprovació del projecte constructiu 12 mesos després de l’estudi informatiu, perquè les obres ja estiguin en marxa el 2023.

Compensació del deute en infraestructures
El conseller Calvet ha volgut recordar que l’any 2011 “vam dir des del Departament de TES que esperàvem que aquesta obra es pogués finançar amb càrrec a la Disposició addicional tercera de l’Estatut, que es va calcular per al període 2007-2013”. Calvet ha explicat que “l’Estat només ha abonat la part del 2007, que eren uns 200 MEUR”, mentre que “ara s’està plantejant que els Pressupostos Generals de l’Estat del 2019 recullin una bestreta de 200 milions sobre els 759 milions de la partida del 2008, però, de moment, no ens hem posat d’acord si aquesta bestreta ha de ser en diners o en obres”.

El titular de TES ha emfasitzat que “una cosa és el deute en infraestructures i el que es necessita per compensar-lo i una altra obres que ja s’haurien d’haver acabat fa anys”. “És la història del fracàs de la inversió de l’Estat a Catalunya”, ha reblat.

Calvet ha reconegut que és “una bona notícia” que el Govern central “estigui abordant amb determinació els soterraments pendents” de les vies fèrries “de Sant Feliu de Llobregat, Montcada i Reixac i l’Hospitalet de Llobregat”, però ha advertit que “nosaltres estarem vigilants”.