TMB presentarà denúncia per l’atac vandàlic a un tren amb treballadors de Metro

5 de maig del 2018.- L’empresa considera intolerable l’ús de la violència contra les persones per part dels grups de grafiters especialitzats en intrusions en xarxes ferroviàries

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) manifesta el seu rebuig més rotund de les accions vandàliques protagonitzades per grups de grafiters que es produeixen a la xarxa de metro, l’última de les quals la matinada passada, amb l’atac a un tren de la línia 3 ocupat per empleats que finalitzaven la jornada, i emprendrà accions judicials perquè els autors siguin identificats i jutjats. També mostra tot el seu suport als treballadors afectats.

L’incident va passar minuts abans de les 3 de la matinada, després del final el servei del divendres, quan uns 15 vàndals, la majoria emmascarats, van abordar per fora un tren de la línia 3 de metro sense passatgers, a l’estació de Catalunya, per fer-hi pintades murals. A l’interior hi viatjaven 12 empleats, que van recriminar-los l’acció. En resposta, els assaltants van llançar pedres del balast contra el tren i van destrossar el vidre d’una de les cabines, tot i que cap empleat va resultar lesionat. Tot seguit van fugir a través del túnel en direcció a l’estació de Diagonal, per on van sortir a l’exterior.

El principal desafiament de seguretat
El vandalisme grafiter és el principal problema en l’àmbit de la seguretat per als operadors ferroviaris a Espanya, amb creixents implicacions socials, mediambientals, laborals i econòmiques. Suposa una amenaça real per a les persones i per a la prestació del servei, a més d’una injusta càrrega econòmica sobre els sistemes de transport.

TMB i les altres empreses integrades a l’Observatori del Civisme del Transport Ferroviari han advertit repetidament que el fenomen s’estava accentuant, en freqüència, en nombre de persones participants i sobretot en agressivitat i violència, que descarreguen no sols sobre el material mòbil dels sistemes de transport sinó també cap a les persones que se’ls puguin interposar, siguin viatgers, empleats o vigilants de seguretat.

Davant l’agreujament d’aquest problema, TMB ha adoptat diverses mesures en el seu àmbit i dins el que permeten els seus recursos:

Dificultar les intrusions i vandalitzacions de les instal·lacions de Metro més sensibles.

Col·laborar amb els cossos policials en les operatives específiques d’identificació i imputació dels autors de les intrusions.

Reduir els riscos per a la integritat física dels empleats proporcionant-los indicacions i eines d’autoprotecció.

Minimitzar les conseqüències del vandalisme en la prestació del servei de metro.

Millorar l’eficàcia de les denúncies penals i administratives perquè els vàndals siguin sancionats d’acord amb la gravetat dels fets comesos.

Col·laborar amb altres operadors ferroviaris que pateixen problemes semblants.

Influir en el disseny de les infraestructures ferroviàries per prevenir les actuacions vandàliques.

Tot i això, la magnitud i l’impacte del fenomen, depassen les competències i els mitjans d’un operador de transport, i fan necessària l’actuació coordinada de la seguretat pública i la judicatura, sense descartar una revisió del seu tractament penal, ara a la pràctica inexistent.

Diferents mitjants de comunicació, s’han fet ressó d’aquest acte incivic

 – La Vanguardia
 – El Periódico
 – Vilaweb
 – Nació Digital
– Catalunya Press
– El Mundo
– 20 minutos
– TV3
– La Sexta