Entra en servei el perllongament de l’L3 fins a Trinitat Nova
Avui es posa en funcionament el perllongament de l’L3 entre les estacions de Canyelles i Trinitat Nova, amb nou tram de túnel en servei d’1,8 quilòmetres de longitud i dues noves estacions, Roquetes i Trinitat Nova, que converteix aquesta línia en la segona més llarga de tota la xarxa de metro, després de l’L1.
· Pel nou tram circularà un tren cada 3,10 minuts, la qual cosa comporta incrementar fins a 27 els trens en hora punta a la línia
· El perllongament servirà per apropar el servei a àrees fins ara excloses de la ciutat i facilitarà, alhora, els intercanvis modals amb l’L4 i l’L11
· Les noves estacions donaran servei a 4 milions d’usuaris cada any i incorporen un disseny innovador, amb creacions d’artistes de reconegut prestigi, i equipaments d’última tecnologia
· L’actuació ha inclòs la construcció de dos nous parcs a l’entorn de les noves estacions que han permès recuperar aquest espai per als ciutadans
· L’obra ha suposat una inversió de 156,5 MEUR
Nou tram, nous usuaris, millor servei
El president de la Generalitat, José Montilla, l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, han presidit l’acte en servei del perllongament de l’L3 de Metro fins a Trinitat Nova, un cop finalitzats els treballs que han permès prolongar aquesta línia.
El perllongament de l’L3 ha permès apropar el metro a barris que fins ara no hi tenien accés, així com facilitar les comunicacions d’un ampli sector de Nou Barris amb equipaments estratègics com ara el campus universitari de Mundet, l’Hospital de la Vall d’Hebron, i l’eix Lesseps – passeig de Gràcia.
A més, ha suposat la creació d’un potent nus de comunicacions a Trinitat Nova, que es converteix en l’únic punt de tota la xarxa on comencen o acaben tres línies de metro: l’L3, l’L4 i l’L11. Així, es crea un nou intercanviador que facilitarà els transbordaments dels usuaris i ofereix noves possibilitats de mobilitat.
4 milions de viatgers
Es calcula que el nou tram donarà servei a uns 14.000 usuaris al dia, uns 9.700 a Roquetes i altres 4.300 a Trinitat Nova, que suposaran uns 4 milions de viatgers l’any.
Per donar resposta als nous usuaris i augmentar la capacitat de la línia, s’ha incrementat el nombre de trens en circulació. Així, en hora punta dels dies feiners circularan a partir d’ara 27 trens simultàniament, en comptes de 25 com fins ara. D’aquesta manera els intervals seran de 3 minuts i 10 segons en la franja de més afluència.
Des del passat mes de setembre, s’han dut a terme les proves de circulació dels trens de les series 2000, 3000 i 5000 que habitualment s’utilitzen en aquesta línia, per tal de comprovar el correcte funcionament dels sistemes de senyalització i de protecció automàtica de tren i garantir la seguretat.
1,8 quilòmetres nous de l’L3
El perllongament de l’L3 ha comprès l’execució d’un nou tram de túnel d’1,8 quilòmetres de longitud des de l’estació de l’L3 de Canyelles, on finalitzava fins ara la línia, així com dues noves estacions: Roquetes i Trinitat Nova.
Ara, amb el nou tram en servei, la xarxa de Metro abasta un total de 87,6 quilòmetres de longitud i 123 estacions. Pel que fa a l’L3, amb 18,4 quilòmetres i 26 estacions, es converteix en la segona línia més llarga i amb més estacions, després de l’L1.
El nou tram de túnel, de 8,6 metres de diàmetre, s’ha executat mitjançat el mètode de perforació en mina, d’acord amb la morfologia i les particularitats del terreny, a una profunditat variable d’entre 16 i 74 metres, segons l’orografia concreta de cada zona.
El nou túnel disposa de dos pous de ventilació. El més gran, de 14 metres de diàmetre, se situa entre les noves estacions de Roquetes i Trinitat Nova, a 50 metres de profunditat, i el segon, a prop de Canyelles, a la via Favència.
Aquesta obra suposa la culminació del projecte del perllongament de l’L3, que en una primera fase va apropar aquesta línia des de l’estació de Montbau fins a Canyelles, al 2001. La prolongació de Canyelles a Trinitat Nova ha suposat una inversió de prop de 156,5 MEUR.
Dues noves estacions
L’actuació que ara es posa en servei ha inclòs també la construcció de les estacions de Roquetes i Trinitat Nova, on finalitzarà ara la línia, amb correspondència amb l’L4 i l’L11. Ambdues estacions incorporen un disseny innovador, amb elements estètics i, alhora, funcionals, i equipaments d’última tecnologia. A més, estan adaptades a persona amb mobilitat reduïda i compten amb un total de 14 ascensors.
· Nova estació de Roquetes: la més profunda de tot el metro
La nova estació de Roquetes és l’estació en servei més profunda de tota la xarxa de metro, ubicada a uns 56 metres de profunditat. Comunica amb l’exterior mitjançant dos grans cilindres, de 18 i 24 metres de diàmetre. El primer se situa a la cruïlla del carrer de Jaume Pinent i el carrer de les Torres i permet l’accés a un vestíbul de 255 m2 de superfície mitjançant un ascensor, escales fixes i mecàniques. A més, compta amb 3 ascensors de gran capacitat per a facilitar els moviments entre el vestíbul i l’andana.
Vestíbul de l’estació de Roquetes de l’L3
El segon vestíbul se situa més proper a la banda muntanya, dins del gran cilindre de 24 metres de diàmetre, a l’entorn del carrer de Vidal i Guasch, sota el nou parc de Roquetes. Disposa de dues entrades a l’estació. La del carrer de Vidal i Guasch permet l’accés directe al vestíbul, mentre que l’entrada ubicada al nou parc de Roquetes, està situada en un nivell superior i compta amb escales fixes, mecàniques i un ascensor convencional. Al vestíbul, de 700 m2 de superfície, s’han instal·lat 4 ascensors més de gran capacitat per enllaçar amb els nivells inferiors.
L’estació compta amb una andana central de 8 metres d’amplada i uns 100 metres de llargada.
7 ascensors de gran capacitat
Per causa de la gran profunditat d’aquesta estació, i per tal de donar un servei eficient i ràpid i facilitar la mobilitat dels usuaris entre el vestíbul i l’andana, l’estació de Roquetes compta amb 7 ascensors d’última generació i gran capacitat, que permeten transportar a fins a 23 persones a una velocitat de 2 m/s cadascun. L’estació disposa, a més, d’escales fixes d’emergència per a facilitar l’evacuació.
·Intercanviador de Trinitat Nova: correspondència L3, L4 i L11
La nova estació de Trinitat Nova de l’L3 es troba a 30 metres de profunditat i forma part d’un gran intercanviador amb correspondència amb l’L4 i l’L11 del Metro. El nou vestíbul, de 500 m2, s’ubica dins l’àrea del nou parc de Trinitat Nova i compta amb dos accessos des del carrer. Un se situa a nivell del parc i dóna accés directe al vestíbul. L’altre se situa a un nivell superior, al carrer de las Chafarinas, i disposa d’un ascensor, escales fixes i una rampa adaptada per a persones amb mobilitat reduïda. Pel que fa a la comunicació entre el vestíbul i l’andana central, de 8 metres d’amplada i 100 de llargada, l’accés s’efectua mitjançant escales fixes, mecàniques i un ascensor.
Entrada de llum natural
Aquesta estació s’ha dissenyat especialment amb elements i materials translúcids, per tal de permetre el pas de la llum natural fins a la zona d’andanes. Així, la façana principal, ubicada al nivell del nou parc, presenta una estructura de vidre que funciona com un gran finestral.
Escales i ascensors a Trinitat Nova, amb entrada de llum natural
Arquitectura i art a les estacions
En els darrers anys, la Generalitat ha promogut la participació d’artistes en la construcció d’obra pública, amb l’objectiu de dotar els nous espais públics de personalitat, més enllà de finalitats purament estètiques, i transmetre el llegat social i cultural del seu entorn i la seva singularitat.
Ara, continuant amb aquesta línia, ha impulsat la intervenció de tres artistes de reconegut prestigi en l’arquitectura interior de les estacions de Roquetes i Trinitat Nova, per tal d’integrar els espais en el context del barri, promoure la participació ciutadana i mostrar a través de diferents elements simbòlics, l’herència col·lectiva que ha anat configurant al llarg dels anys la identitat d’aquest barri.
En el procés de selecció de les obres han intervingut especialment els veïns de l’entorn de les noves estacions, així com els arquitectes responsables de l’execució de cada una de les estacions.
· Salvador Juanpere a Roquetes
L’artista reusenc Salvador Juanpere ha estat l’escollit per a vestir l’estació de Roquetes a través de l’obra anomenada Viatge global, viatge local, viatge personal. Es tracta d’un gran mural compost per línies de plafons rectangulars, inserits a la paret del gran cilindre de 24 metres de diàmetre que acull el vestíbul més proper a la banda muntanya de l’estació. Cada un dels plafons recull impressions individuals aportades pels veïns en un gran procés participatiu, sobre els esdeveniments més importants que han marcat els últims 55 anys d’història, tant des del punt de vista personal, com local i mundial.
Cadascun dels records, noms propis i conceptes, escrits en diferents fons de colors, apareixen ordenats cronològicament, de manera que els 4 grans ascensors que transportaran als usuaris de vestíbul a les andanes, oferiran una panoràmica per endinsar-se en la història personal del barri, mitjançant aquest gran hipertext. L’obra es concep com una creació oberta, per enriquir-la amb records del futur.
· Enric Maurí i Antonio Ortega a Trinitat Nova
La nova estació de Trinitat Nova comptarà amb dues obres dels artistes Enric Maurí i Antonio Ortega. La primera, anomenada Metamemòria, vol mostrar la suma d’iniciatives i accions veïnals i el compromís ciutadà en la lluita pel progrés del barri. Per fer-ho, l’artista escull la metàfora d’una florida de roselles, quan l’eclosió de la flor mostra tota la seva grandiositat. L’obra fotogràfica utilitza una tècnica dinàmica amb 3D, per tal d’aconseguir aquest efecte, i inclou un resum amb un conjunt d’esdeveniments rellevants dels últims anys.
Per la seva banda, l’artista Antonio Ortega, amb l’obra Voluntat i perseverança repassa l’empremta que han deixat durant anys les reivindicacions veïnals al barri a partir de la metàfora d’una esquitxada. Així, una de les parets de l’estació, de vidre retroil·luminat, s’omple de plaques d’alumini que simulen taques negres irregulars, que es converteixen en siluetes que cobren sentit i suggereixen edificis, objectes, i elements que integren la identitat del barri.
Intervenció artística d’Antonio Ortega – Urbanització de Roquetes i Trinitat Nova
El perllongament de l’L3 fins a Trinitat Nova també ha contribuït a la millora del paisatge urbà a l’entorn de les dues noves estacions. Així, el projecte ha inclòs la construcció de dos nous parcs urbans per dotar la ciutat de nous espais verds i de lleure. D’aquesta manera, es recuperen per a l’ús ciutadà els terrenys fins ara ocupats com a conseqüència de les necessitats d’aquesta obra. Els treballs d’urbanització es van iniciar al maig de 2008 i es preveu que es completin a finals d’octubre, amb una inversió global de 3,9 MEUR.
· Parc de Roquetes: amb una superfície total de 5.200 m2, se situa als terrenys delimitats pel carrer de Vidal i Guasch, el carrer de la Mina de la Ciutat, el passeig del Bosc i el passatge d’Antaviana. El nou parc està format per un gran espai verd situat sobre l’estació. Per canalitzar els moviments dels vianants i superar els importants desnivells d’aquesta àrea, s’ha construït un encaminament en rampa que creua tot el parc en ziga-zaga. La nova àrea disposa també d’espais per als jocs infantils i àrees d’esbarjo i lleure per als veïns. L’actuació ha inclòs la renovació del carrer de Vidal i Guash, on se situa l’accés directe a l’estació de metro, amb l’ampliació de les voreres en alguns punts.
· Parc de la Trinitat Nova: ocupa una superfície total de 13.200 m2 entre el carrer d’Aiguablava, el carrer de Tamariu, el carrer de Palamós i el carrer de la Pedrosa. S’estructura al voltant d’un passeig central de vianants que dóna accés directe a la nova estació de Metro i que es prolonga des del carrer de Palamós fins a l’altura del carrer de Las Chafarinas. Disposa de 8 espais per a l’ús ciutadà, un dels quals situat a la part central del parc, especialment pensat per a acollir celebracions d’actes públics. El parc disposa de dues àrees per als jocs infantils i zones verdes al voltant del passeig central. L’actuació inclou també la renovació de les voreres del carrer de Tamariu i de Palamós, la col·locació de nou mobiliari urbà.
Nou parc de Trinitat Nova
4 d’octubre de 2008