S’inicia la implantació del sistema tarifari integrat al Camp de Tarragona
La Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) del Camp de Tarragona ha iniciat avui la implantació de la integració tarifària del transport públic al Camp de Tarragona, que permetrà als usuaris realitzar intercanvis modals amb el mateix abonament.
· Es comença a aplicar amb la targeta T-MES i progressivament s’anirà incorporant la resta d’abonaments integrats
Ø La integració del transport al Camp de Tarragona es basa en la unificació del preu dels viatges a partir de 5 zones que agrupen un total 131 municipis
Ø Es preveu que prop de 18 milions d’usuaris es beneficiïn de l’important estalvi econòmic que suposa la instauració d’aquest sistema
Ø Tarragona se suma així a Barcelona, Lleida i Girona, on ja s’aplica la integració tarifària del transport
L’ATM del Camp de Tarragona ha iniciat avui la posada en marxa de la integració tarifària a les comarques del Camp de Tarragona, que suposarà un pas endavant en la potenciació del transport públic en aquesta zona.
D’aquesta manera, el Camp de Tarragona es converteix en la quarta àrea de Catalunya en aplicar aquest sistema tarifari integrat, després de la regió metropolitana de Barcelona, Lleida i Girona, on ja funciona. Aquest sistema s’estendrà properament a altres territoris de Catalunya, d’acord amb la voluntat del Govern d’implantar la integració tarifària del transport a tot el territori l’any 2012.
Més de 18 milions de viatgers beneficiats
La integració tarifària es basa en un sistema que permet a tots els usuaris d’una determinada àrea moure’s en transport públic amb un únic abonament integrat, i fer els transbordaments que calguin.
Al Camp de Tarragona, s’implantarà en un total de 131 municipis, repartits entre les comarques de l’Alt Camp, el Baix Camp, el Baix Penedès, la Conca de Barberà, el Priorat i el Tarragonès que sumen en conjunt més de 575.000 habitants.
Pel que fa a l’evolució del volum d’usuaris del transport públic, l’any 2007, va assolir un total de 18,3 milions de viatgers. Pel què fa a les línies de transport públic, actualment donen servei un total de 23 línies urbanes a Tarragona i Reus, i 90 línies interurbanes.
Cinc zones al Camp de Tarragona
El Camp de Tarragona es divideix en cinc zones, que determinen els diferents nivells de tarifes a aplicar en cada zona, tenint en compte els criteris de distància recorreguda i els serveis de transport que les connecten.
Ara, amb la integració tarifària s’unifica el preu del transport públic de cadascuna de les zones, independentment del nombre de mitjans de transport utilitzats i dels intercanvis realitzats entre els diferents operadors. La tarifa dependrà del nombre de zones del recorregut de cada desplaçament, amb un màxim de 3 zones tarifàries.
En el cas que l’origen i la destinació del viatge siguin municipis contigus, però situats en una altra zona tarifària, es podrà utilitzar un abonament per una sola zona, sempre que no es faci cap transbordament.
Implantació progressiva
La integració al Camp de Tarragona s’aplicarà de manera progressiva i permetrà als usuaris disposar de diferents títols de transport per utilitzar els autobusos urbans i interurbans amb un únic bitllet. L’objectiu és facilitar la mobilitat dels viatgers per tal d’incrementar l’ús del transport públic en lloc del vehicle privat.
Per fer-ho, es flexibilitza l’oferta i les possibilitats tarifàries i es potencia la intermodalitat entre les diferents línies de transport públic urbanes i interurbanes, de manera que els usuaris puguin realitzar transbordaments sense que suposi una despesa addicional.
Així, a partir d’avui els usuaris disposaran del primer abonament integrat al Camp de Tarragona, la targeta T-MES. Es tracta d’un títol personalitzat amb desplaçaments il·limitats en tots els modes de transport segons les zones a travessar, amb una validesa de 30 dies consecutius des de la primera validació.
La resta d’abonaments integrats que s’oferiran també al Camp de Tarragona són la T-10, la T-10/30 i la T-50/30, que s’aniran introduint de manera progressiva durant el 2009.
Preus 2008 de títols de transport integrats
Títol
Una zona
Dues zones
Tres zones
Implantació
T-Mes
42 euros
66,70 euros
90,10 euros
1 d’octubre
T-10/30
7,20 euros
14,40 euros
19,80 euros
Primer quadrimestre 2009
T-10
8 euros
19,80 euros
25,45 euros
Primer quadrimestre 2009
T-50/30
27 euros
50 euros
70,20 euros
Primer quadrimestre 2009
Estalvi per als usuaris
El resultat d’aquest sistema és un estalvi substancial per als viatgers, cosa que repercuteix en un augment d’usuaris del transport públic.
Comparativa de preus aproximats (1 zona)
Servei
Sense integració tarifària
Amb integració tarifària (T-MES)
Amb integració tarifària (T-10/30)
Tarragona-Reus
1,75 euros
0,46 euros
0,72 euros
Tarragona-Cambrils
2,6 euros
0,46 euros
0,72 euros
Tarragona-Vila-seca
1,30 euros
0,46 euros
0,72 euros
Tarragona-Salou
2,15 euros
0,46 euros
0,72 euros
Reus-Cambrils
2,10 euros
0,46 euros
0,72 euros
Reus-Vila-seca
1,35 euros
0,46 euros
0,72 euros
Reus-Salou
2,05 euros
0,46 euros
0,72 euros
Cambrils-Vila-seca
1,65 euros
0,46 euros
0,72 euros
Cambrils-Salou
1,65 euros
0,46 euros
0,72 euros
Comparativa de preus aproximats (2 zones)
Servei
Sense integració tarifària
Amb integració tarifària (T-MES)
Amb integració tarifària (T-10/30)
Tarragona-Valls
2,55 euros
0,74 euros
1,44 euros
Tarragona-E Vendrell
3,05 euros
0,74 euros
1,44 euros
Reus-Valls
2,75 euros
0,74 euros
1,44 euros
Valls-Montblanc
1,95 euros
0,74 euros
1,44 euros
Comparativa de preus aproximats (3 zones)
Servei
Sense integració tarifària
Amb integració tarifària (T-MES)
Amb integració tarifària (T-10/30)
Tarragona-Montblanc
2,50 euros
1,00 euros
1,98 euros
Reus-Montblanc
3,85 euros
1,00 euros
1,98 euros
Reus-Falset
3,20 euros
1,00 euros
1,98 euros
Targeta sense contacte
El Camp de Tarragona disposarà del sistema de validació sense contacte, capdavanter en l’aplicació de les noves tecnologies en la validació dels títols de transport públic. Aquest sistema permet utilitzar el transport públic amb una targeta recarregable i es valida mitjançant un xip i uns aparells de lectura incorporats en els mateixos vehicles. Progressivament, aquest sistema s’anirà estenent a tot Catalunya.
Xarxa de venda i atenció al client
Els títols de l’ATM del Camp de Tarragona es podran adquirir en una àmplia xarxa de comercialització i recàrrega en tot els seu àmbit, i compta aproximadament amb 250 punts de venda, principalment quioscos i estancs, així com també amb el Centre d’Atenció al Client de l’ATM (CAC) situat a l’estació d’autobusos de Tarragona.
Pel que fa a les targetes personalitzades, es podran aconseguir presencialment al CAC de l’ATM o enviant la sol·licitud que es pot trobar al web www.atmcamptarragona.cat. En aquest darrer cas cal adjuntar a la sol·licitud una còpia del DNI i una fotografia de mida carnet.
L’ATM del Camp de Tarragona
L’Autoritat Territorial de la Mobilitat del Camp de Tarragona es va constituir l’abril del 2003 amb la finalitat de coordinar el sistema de transport públic de viatgers en àmbits territorials del Camp de Tarragona. Precisament, la integració tarifària és un dels objectius prioritaris que van motivar la seva creació, i ara aquest organisme serà l’encarregat de gestionar, potenciar i estendre aquest sistema a totes les comarques del Camp de Tarragona.
Actualment, l’ATM està formada pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques i els ajuntaments de Tarragona, Reus, Valls, Cambrils, Salou i Vila-seca. La Generalitat assumeix el 85% del seu finançament i les entitats locals el 15%. El pressupost de l’any 2008 arriba als 3,5 MEUR.
A banda d’impulsar i consolidar la integració tarifària, des de la seva fundació, l’ATM ha posat en marxa diverses actuacions de millora dels serveis de transport urbà i interurbà per carretera en aquest àmbit territorial, amb l’objectiu de potenciar el transport públic i en favor de la mobilitat sostenible.
Des de l’any 2006, ha posat en funcionament nous serveis de transport, així com millores en les comunicacions entre diversos nuclis, amb més expedicions i freqüències de pas més sovintejades. Alguns exemples d’aquests serveis són: els urbans nocturns de Tarragona, urbans de Reus a la Facultat d’Econòmiques i Empresarials, i serveis interurbans entre Reus/Valls per La Selva, Reus/Salou i Tarragona/Polígon Industrial Riu Clar/Constantí entre d’altres.