La Generalitat licita la concessió de les estacions del tram II de l’L9/L10, entre el Polígon Pratenc i Zona Universitària
21/04/2010 10:14
La Generalitat, mitjançant l’empresa pública Ifercat, ha iniciat el procés de licitació de la concessió per a la construcció, conservació, manteniment i explotació de les 15 estacions del tram II de l’L9/L10, per un període de 30 anys i un import total de 1.435 MEUR.
Aquesta nova fórmula per a l’entrada del capital privat en el finançament de la línia es va començar a aplicar l’any 2008, amb l’adjudicació de les concessions de les estacions dels trams I i IV, amb l’objectiu de garantir el finançament de la inversió necessària per a continuar l’execució d’aquesta obra estratègica per a la ciutat. Ifercat mantindrà la propietat de les estacions i la línia de l’L9 i TMB en serà l’operador.
Nou impuls al finançament de l’L9/L10
El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) publica avui l’anunci amb el qual el Govern, mitjançant l’empresa pública Ifercat, inicia la licitació de la construcció, conservació, manteniment i explotació de les 15 estacions de l’L9/10 corresponents al tram II, entre el Polígon Pratenc i Zona Universitària. La concessió és per un període de 30 anys, més el termini d’execució de les obres, i sumarà un import de 1.435 MEUR (1.216 MEUR iva exclòs), dels quals 783 són d’obra i la resta són en concepte de conservació, manteniment i explotació de les estacions. L’adjudicació està prevista per aquest estiu.
Aquesta fórmula de concessió d’obra pública per a la construcció, conservació, manteniment i explotació de les estacions de l’L9, introduïda pel Govern l’estiu del 2008, té com a objectiu garantir el finançament de les infraestructures en marxa i promoure la participació del sector privat per a construir, mantenir i finançar el cost de part de l’L9/L10 del metro. Això permet, alhora, una disminució de la càrrega directa als pressupostos del Govern, i l’aprofitament màxim de les aportacions, recursos tècnics, experiència i capacitat econòmica del sector privat.
Pel que fa a l’L9, l’octubre de 2008 es van adjudicar les primeres concessions, corresponents a les 26 estacions dels trams I i IV de la línia, que van sumar una inversió de prop de 1.708 MEUR.
El proper any es licitaran també les 11 estacions que conformen el tram III, entre Zona Universitària i Sagrera Meridiana, l’últim que resta per concessionar de tota la línia.
Concessió del tram II de l’L9
Els concessionaris del tram II hauran d’assumir l’execució de la totalitat de l’obra de les estacions encara per construir, així com continuar els treballs a les estacions ja iniciades d’aquest trams. En aquest sentit, hauran d’impulsar les licitacions pendents que calguin per a completar-les (arquitectura, acabats i instal·lacions), i s’encarregaran del manteniment i explotació de les estacions, que inclou la neteja, el funcionament d’ascensors, escales mecàniques, distribució elèctrica així com màquines de venda i control d’accés.
D’acord amb les condicions del contracte, un cop s’adjudiqui, el concessionari abonarà al Govern l’import corresponent a l’obra ja executada pels contractistes, que representa aproximadament 474 MEUR. D’aquesta manera, es contribueix al finançament del que resta per executar de l’L9.
D’aquesta manera, es vol donar resposta a les noves necessitats de finançament d’aquesta obra, que ha estat objecte de diverses modificacions al projecte inicial, amb l’objectiu d’incrementar la seguretat, aprofundir en l’anàlisi geològic del terreny i incorporar nous trams i estacions per arribar a àrees en creixement no previstes inicialment. Així, la suma d’aquests factors i l’actualització de preus fa que la construcció de l’L9/L10 comporti una inversió de 6.507 MEUR.
15 estacions al tram II
La concessió que ara es licita comprèn la construcció, conservació, manteniment i explotació de les 15 estacions del tram II de l‘L9 del metro ubicades al llarg dels seus 10,8 quilòmetres de longitud. D’aquestes, 11 ja compten amb l’estructura pràcticament acabada. L’estació de Camp Nou es prepara per a l’explotació de la tuneladora que avança des de Gornal i que ja es troba a Zona Universitària. Aquí, també s’està preparant l’estació per poder dur a terme el canvi de la roda de tall de la màquina necessari perquè continuï avançant. Per tant, en aquestes dues darreres estacions queda pendent l’estructura interior i la coberta. Les estacions concessionades d’aquest tram són:
* ZAL Prat (Polígon Pratenc)
* Nova Estació Zona Franca
* Zona Franca ZAL
* Zona Franca Port
* Zona Franca Litoral
* Motors
* Foc Cisell
* Foneria
* Ildefons Cerdà
* Provençana
* Gornal
* Torrassa
* Collblanc
* Camp Nou
* Zona Universitària
IFERCAT, propietària; TMB, operador
La concessió no comporta modificacions en quant a la titularitat de la xarxa, de manera que la Generalitat, a través d’Ifercat manté la propietat de les estacions i del túnel per on circularan els trens, i és la responsable de les comunicacions neuràlgiques.
L’Entitat Metropolitana del Transport (EMT) serà el prestador del servei, mentre que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) en serà l’operador. D’aquesta manera, la línia quedarà integrada a la xarxa actual per tal d’oferir un servei eficient als usuaris de metro de l’Àrea Metropolitana.
Pel que fa a l’explotació de les zones comercials, la publicitat o telecomunicacions a les estacions, Ifercat durà a terme un estudi per analitzar les diferents possibilitats i alternatives en aquest sentit.
L’L9/L10 s’estrena a Badalona
El passat diumenge s’han estrenat 4 noves estacions al ramal de Badalona de l’L9/L10, el segon tram que entra en funcionament, després que a mitjans de desembre es van estrenar les 5 primeres estacions a Santa Coloma de Gramenet, convertint aquesta línia en la primera sense conductor de la xarxa de metro.
Paral·lelament, les obres avancen a la resta de trams, i, en total, s’han construït 37,8 dels 50 quilòmetres de longitud d’aquesta línia (inclòs el tram de la L4 que funcionarà inicialment com a L9), mentre que s’han completat ja 9 estacions i es troben en construcció el 80% del total, que suma 52 estacions.