El DPTOP sotmet a informació pública el perllongament de l’L3 a Sant Feliu i l’L6 a Sant Joan de Déu

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques inicia aquesta setmana el procés d’informació pública dels estudis informatiu i d’impacte ambiental del perllongament de l’L3 del Metro de Zona Universitària fins al centre de Sant Feliu de Llobregat, per una banda, i de la prolongació de l’L6 d’FGC de Reina Elisenda fins a l’hospital de Sant Joan de Déu, per l’altra. Ambdues actuacions milloraran notablement les comunicacions amb transport públic entre la comarca del Baix Llobregat, Barcelona i els municipis del seu entorn, i permetran donar resposta a la important demanda de mobilitat en aquesta zona, facilitant la
intermodalitat i l’accés a centres sanitaris i d’altres punts d’especial interès. Es preveu que donin servei a prop de 70.000 viatgers diaris, i suposin una inversió conjunta de més de 1.490 MEUR.
Amb l’objectiu d’ampliar la cobertura del transport públic i arribar a municipis fins ara exclosos de la xarxa de metro i ferrocarril, amb una important demanda de mobilitat, la Generalitat treballa conjuntament amb altres administracions per impulsar diverses actuacions per a la construcció de noves infraestructures del
transport a l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
En aquesta línia, el Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) publica avui l’anunci a partir del qual s’inicia el procés d’informació pública dels estudis informatiu i d’impacte ambiental de la construcció d’un nou tram de l’L3 de Metro des de Zona Universitària fins al centre de Sant Feliu de Llobregat i en els propers dies
publicarà també, els estudis del perllongament de l’L6 d’FGC des de Reina Elisenda fins a l’hospital de Sant Joan de Déu, a Esplugues de Llobregat, un cop el DPTOP els ha completat.
Donat que la informació pública s’inicia en època estival, per tal de facilitar la participació de tots els ciutadans i administracions, el període habitual de 30 dies hàbils s’ampliarà a 60 dies. D’aquesta manera, les administracions, entitats i particulars que ho vulguin podran consultar els documents i adreçar al DPTOP les estimacions que considerin oportunes, fins a finals del mes de setembre.
D’altra banda, el Ministeri de Foment està redactant actualment l’estudi informatiu per a la construcció d’una nova línia de Rodalies de Renfe entre Cornellà de Llobregat i Castelldefels, amb l’objectiu de facilitar la mobilitat d’aquests municipis del Baix Llobregat amb la resta de municipis del Delta del Llobregat i les poblacions de la costa del Garraf de manera directa.
Perllongament de l’L3, Zona Universitària – Sant Feliu de Llobregat
La Generalitat ha donat ara un nou impuls per apropar el Metro a diferents municipis de la Regió Metropolitana de Barcelona amb una important demanda de mobilitat. Així, ha iniciat el procés d’informació pública de l’estudi informatiu i de l’estudi d’impacte ambiental del perllongament de l’L3 de Metro des de
l’estació de Zona Universitària fins al centre de Sant Feliu de Llobregat.
Aquesta actuació comportarà un cost aproximat de 1.274 MEUR i l’estudi preveu que el termini d’execució de les obres sigui de 3 anys.

Metro per a 57.300 viatgers
El perllongament de l’L3 permetrà millorar l’oferta de transport públic en aquestes poblacions de l’entorn de Barcelona, arribant a nuclis fins ara exclosos de la xarxa de ferrocarril o metro, com ara Sant Just Desvern o
Esplugues de Llobregat, i facilitant l’accessibilitat a punts d’especial interès, com ara l’hospital Sant Joan de Déu, el futur hospital comarcal ara en construcció o els estudis de TV3 ubicats a Sant Joan Despí.
A més, potenciarà la intermodalitat amb altres mitjans de transport públic, atès que inclourà dos nous punts de correspondència amb el Trambaix, un punt de connexió amb Rodalies de Renfe i un altre intercanvi amb els FGC. Es preveu que el perllongament de l’L3 doni servei a prop de 57.300 viatgers més al dia, dels quals 4.400 provindrien del vehicle privat.

8,6 quilòmetres i 9 noves estacions
L’actuació comprèn la construcció d’un nou tram de l’L3 de 8,6 quilòmetres i 9 noves estacions, de les quals dues se situaran al municipi d’Esplugues de Llobregat, una a Sant Just Desvern, quatre a Sant Joan Despí i dos més a Sant
Feliu de Llobregat.
El traçat discorrerà des de l’actual estació de l’L3 en sentit oest, per sota l’avinguda Diagonal, fins a l’Hospital de Sant Joan de Déu, i a continuació creuarà per sota la carretera B-23 fins al nucli d’Esplugues de Llobregat. Des d’aquí girarà en direcció nord-oest cap al municipi de Sant Just Desvern i continuarà en direcció sud-oest, fins a l’hospital comarcal de Sant Joan Despí, ara en construcció. Un cop aquí, el traçat girarà de nou en direcció nord-oest per connectar amb el barri de Torreblanca i el centre de Sant Feliu de
Llobregat.
Del total dels 8,6 quilòmetres del perllongament d’aquesta línia, el 70% es construirà amb tuneladora de 10,4 metres de diàmetre exterior, el 15% s’executarà entre pantalles i el 15% restant, en mina, d’acord amb la morfologia del terreny. El perllongament s’executarà amb un únic túnel amb doble via. De les quatre alternatives desenvolupades, l’escollida distingeix tres trams diferenciats, d’acord amb les particularitats del terreny i el mètode constructiu escollit.

Zona universitària- Finestrelles: correspon al tram inicial, entre l’actual estació de l’L3 i la futura estació de Finestrelles, al terme municipal d’Esplugues de Llobregat, i donarà servei a l’Hospital de Sant Joan de
Déu. Es preveu excavar pràcticament tot aquest tram d’1,4 quilòmetres de longitud en mina, d’acord amb les característiques geològiques d’aquest sector i amb l’objectiu de minimitzar les afectacions en superfície a l’avinguda Diagonal i altres vies principals.
• Finestrelles – Sant Joan de Déu: la nova estació ubicada en aquest tram serà un punt d’intercanvi, un cop es realitzi el futur perllongament de l’L6 d’FGC. Es construirà a prop de 60 metres de profunditat i tindrà una andana central de 9 metres d’amplada i dos accessos, un situat al nord-est del Passeig Sant Joan de Déu,
a la vora de l’Hospital, i l’altre al sud-oest, al costat de la futura Urbanització Finestrelles.

Finestrelles- Torreblanca: correspon al tram central. S’inicia en el terme municipal d’Esplugues de Llobregat i arriba fins a Sant Feliu de Llobregat. Aquest tram de túnel de 6,1 quilòmetres es construirà amb tuneladora, des de Torreblanca fins a Finestrelles. Les estacions d’aquest tram s’executaran entre pantalles, llevat de Sant Just Centre, que es construirà en mina:
• Esplugues Centre, ubicada a la plaça de l’Ajuntament, just al centre del municipi, sota el carrer de Laureà Miró, tindrà correspondència amb el Trambaix. Es construirà entre pantalles, a una profunditat de menys de 30 metres. Disposarà d’andanes laterals de 5 metres d’amplada i dos accessos, un més a prop de la parada de Pont d’Esplugues del Trambaix i l’altre a l’extrem oposat, més proper a la plaça de Santa Magdalena.
• Sant Just Centre, se situarà a l’encreuament del carrer Major i la Rambla, a prop del tramvia. Disposarà d’andanes laterals de 5 metres d’amplada i un accés a la Rambla Sant Just, i se situarà a 30 metres de profunditat. Aquesta estació es construirà en dues fases: primer s’executarà el vestíbul i els accessos entre
pantalles, i més endavant es treballarà en mina al nivell d’andanes.
• Hospital comarcal del Baix Llobregat, se situarà al límit municipal entre Sant Just Desvern i Sant Joan Despí, sota l’avinguda del Baix Llobregat i la confluència amb el carrer de Mossèn Jacint Verdaguer i permetrà facilitar l’accés dels usuaris al futur hospital comarcal, ara en construcció. Es construirà a uns
40 metres de profunditat, entre pantalles, i disposarà d’andanes laterals de 5 metres d’amplada. L’accés se situarà al davant del futur Hospital comarcal, proper a les instal·lacions de televisió de TV3.
• Fontsanta: s’ubicarà al barri de Les Planes de Sant Joan Despí, sota el carrer de Montilla, entre els carrers del Gran Capità i l’avinguda Mare de Déu de Montserrat, amb accés per vianants pel sud. Donarà servei a una àrea bàsicament residencial propera a la parada del Trambaix de Miquel Martí i Pol. Aquesta estació es construirà a 30 metres de profunditat entre pantalles.
• Sant Joan Despí, situada al barri centre, entre l’avinguda Barcelona i de Mossèn Jacint Verdaguer, propera al Trambaix, tindrà correspondència amb l’estació de Rodalies de Renfe. Aquesta estació es construirà a prop de 40 metres de profunditat entre pantalles.
• Torreblanca, al terme municipal de Sant Joan Despí, s’ubicarà sota l’avinguda de la Generalitat. Disposarà d’un accés, a tocar de l’avinguda de Lluís Companys. Es construirà a uns 30 metres de profunditat, amb un espai contigu destinat a cotxeres i una àrea per a tallers de reparació i manteniment dels combois.

Torreblanca – Sant Feliu de Llobregat: es tracta de l’últim tram del perllongament, que abasta 1,1 quilòmetres de longitud. Es realitzarà amb tuneladora, llevat de les estacions, que s’executaran entre
pantalles. El traçat discorrerà en paral·lel a l’actual línia de ferrocarril.
• Sant Feliu – Consell Comarcal: es localitza sota la Rambla de la Marquesa de Castellbell, entre l’avinguda de Montejurra i el carrer de Santiago Rusiñol, a 20 metres de profunditat i andanes laterals de 5 metres d’amplada. Disposarà d’un accés situat al sud, molt proper a l’estació del Trambaix del mateix nom, i un altre accés a la banda oposada, al carrer Santiago Rusiñol, al costat del Palau d’esports.
• Sant Feliu Centre: es projecta sota la Rambla de la Marquesa de Castellbell, entre el Passeig del Comte de Vilardaga i el carrer de Francesc Saez, a 35 metres de profunditat i andanes laterals de 5
metres d’amplada. Disposarà de dos accessos, un situat al Passeig de Vilarda i un altre a la Plaça de Laujar d’Adarax. Aquesta estació acollirà, a més, una nova cua de maniobres per tal de facilitar els canvis de sentit dels trens, amb 2 vies de 200 metres de longitud.
D’altra banda, el DPTOP sotmetrà també aquesta setmana a informació pública l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental per prolongar l’actual línia L6 d’FGC des de l’estació de Reina Elisenda, fins a l’hospital de Sant Joan de Déu. Aquest procés es perllongarà fins al mes de setembre, per tal que les administracions i entitats interessades el puguin consultar.
L’actuació permetrà connectar el centre de Barcelona amb aquest hospital amb transport públic per tal de millorar l’accessibilitat d’aquest centre sanitari, així com als centres formatius, escoles i universitats properes. Es preveu que doni servei a prop de 12.700 viatgers al dia. L’actuació suposarà una inversió de 217
MEUR i comptarà amb un període d’execució d’uns 4 anys aproximadament.
L’obra és compatible amb un possible desdoblament de la línia en el futur, per tal de millorar les freqüències de pas.
2,6 quilòmetres i 3 noves estacions
L’alternativa considerada més adient preveu la construcció d’un nou tram de línia d’uns 2,6 quilòmetres de longitud entre l’actual estació de Reina Elisenda i l’hospital de Sant Joan de Déu, ubicat al municipi d’Esplugues de Llobregat, amb 3 noves estacions.
El traçat del nou tram de l’L6 s’inicia a Reina Elisenda i continua en direcció sud-oest, pel carrer del Bisbe Català, al costat del monestir de Pedralbes. Des d’aquí continua per l’avinguda d’Esplugues i, més endavant, discorre en paral·lel a la Ronda de Dalt i la carretera d’Esplugues, fins a l’avinguda dels Països catalans, on enllaçarà amb el futur perllongament de l’L3.
L’actuació, que s’executarà amb una tuneladora de 10,4 metres de diàmetre exterior, comprèn la construcció d’un únic túnel amb doble via, excepte en el tram corresponent a les estacions, que disposaran d’una única andana amb via única. El túnel s’iniciarà a la futura estació de Finestrelles – Sant Joan de Déu i s’aprofitarà el tram de túnel corresponent a la cua de maniobres existent a l’estació de Reina Elisenda, d’uns 160 metres de longitud.
L’actuació comprèn la construcció entre pantalles de 3 noves estacions, amb una única andana de 60 metres de longitud cadascuna:
Finestrelles – Sant Joan de Déu: es configura com un nou intercanviador entre els FGC i Metro, un cop es construeixi el futur perllongament de l’L3 des de Zona Universitària fins al centre urbà de Sant Feliu de Llobregat. L’estació d’FGC se situarà a 30 metres de profunditat. Connectarà amb l’estació de l’L3 de Metro mitjançant escales fixes, mecàniques i ascensors. La sortida a l’exterior es resol amb la construcció d’una nova passarel·la que enllaçarà de manera directa amb l’hospital, per tal de superar els eixos viaris existents en aquest punt. En aquesta zona, s’ubicarà també el pou d’atac d’entrada de la tuneladora que ha de perforar tot el tram. Finalment, en aquest punt es construirà una nova cua de maniobres de l’L6, amb dues vies de
200 metres de longitud i capacitat per a l’estacionament de fins a 6 trens.
Universitats: se situarà a l’entorn de la zona universitària del Campus Nord, entre l’avinguda d’Esplugues i el carrer del Gran Capità. Es projecta amb una estructura circular a 47 metres de profunditat.
Disposarà de 3 accessos, dos dels quals se situaran a l’avinguda
d’Esplugues i l’altre al carrer del Gran Capità.
Monestir de Pedralbes: s’ubicarà a 22 metres de profunditat, a sota de la Plaça de Pedralbes, on se situarà també el pou de sortida de la tuneladora, a l’altura del carrer del Bisbe Català. Disposarà d’un únic accés.