El conseller Nadal visita les obres de l’estació d’UPC-Vallparadís del perllongament d’FGC de Terrassa
El conseller de Politica Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, acompanyat de l’alcalde de Terrassa, Pere Navarro, ha visitat les obres de construcció de l’estació d’UPC-Vallparadís del perllongament de la línia del Vallès d’FGC a la ciutat, un cop ja s’ha construït tota l’estructura i s’han reurbanitzat els carrers de l’entorn del parc. D’altra banda, les dues tuneladores que perforen els túnels des del dipòsit de trens de Can Roca avancen a ple rendiment. La primera ha perforat 1,2 km i ja ha arribat a l’Intercanviador de Rodalia, i la segona es troba a l’estació de Can Roca. Es preveu que el nou tram, que suposa un cost de 321 MEUR, es posi en servei durant el 2011.
En aquest sentit, aquesta estació, de 3.200 m2 de superfície, ja compta amb tota l’estructura finalitzada. Per tal de minimitzar les afectacions en superfície durant la construcció a cel obert d’aquesta estructura, es va executar un viaducte provisional per mantenir la circulació per l’avinguda de Jacquard, una de les artèries viàries de la ciutat.
Un cop finalitzada l’estructura de l’estació, ja s’ha pogut reurbanitzar l’àrea al voltant de la plaça dels Drets Humans, l’avinguda de Jacquard i del carrer Salmeron, sota la qual es troba l’estació i l’aparcament soterrani adjacent, que disposarà de 304 places. A més, es treballa en la reurbanització del Parc de Vallparadís, per a restituir-lo al seu estat original durant aquest any, llevat d’una àrea reservada per a l’extracció de les tuneladores que perforen els dos túnels en paral·lel d’aquest perllongament.
Reurbanització al carrer de Salmeron
Pel que fa als interiors de l’estació, resten pendents les obres d’arquitectura i instal·lacions que permetran vestir les parets i el paviment del recinte, col·locar els elements de mobiliari previstos, les màquines validadores i de venda de bitllets, i garantir el subministrament elèctric de l’estació. Es preveu adjudicar aquests treballs abans d’acabar l’any.
Treballs a la resta d’estacions
Paral·lelament, es treballa en les dues altres estacions incloses en aquest projecte que portarà el ferrocarril a noves àrees urbanes de Terrassa. Així, les obres es troben en el punt següent:
·Intercanviador d’FGC – Rodalia: ja s’han executat les pantalles del recinte i ara s’avança en l’excavació a cel obert de l’interior de l’estació. Aquesta excavació està ja molt avançada i només resta per executar l’extrem sud. També ha finalitzat la construcció dels murs laterals del passadís subterrani de connexió amb l’estació de Rodalia. L’intercanviador d’FGC – Rodalia se situa sota el Parc del Nord i el Passeig 22 de Juliol i abasta una superfície d’uns 4.950 m2.
·Can Roca: es treballa en l’estructura interior, i en la construcció de les 5 plantes i les rampes del futur aparcament que s’ubicarà en aquest punt, que disposarà en total de 264 places. Així, ja s’ha executat tota l’estructura perimetral de l’estació, la coberta, la llosa inferior i més del 50% de l’estructura interior. A més, s’ha reurbanitzat pràcticament tot el tram de l’avinguda del Parlament afectat per les obres. L’estació, que se situa sota l’avinguda del Parlament, entre l’avinguda de Béjar i el carrer de Sabadell, abasta una superfície total d’uns 5.600 m2.
1,2 quilòmetres del primer túnel executat
D’altra banda, avancen les obres de construcció dels dos túnels en paral·lel de 3,1 quilòmetres de longitud que conformen aquest perllongament. En aquest sentit, a mitjan juny la primera tuneladora que perfora els nous túnels d’FGC va arribar a l’intercanviador d’FGC-Rodalia, completant 1.257 metres de túnel, la qual cosa representa el 41% del total.
Aquesta tuneladora va iniciar el passat mes de gener la perforació del primer túnel des del dipòsit de trens de Can Roca, en direcció sud, passant per aquesta àrea de la ciutat en creixement a l’entorn de la nova estació de Can Roca, on va arribar el 19 de febrer. Posteriorment va sortir de l’estació de Can Roca a principis d’abril i va arribar a l’Intercanviador el passat 15 de juny.
La primera tuneladora, a l’Intercanviador
El segon túnel, en marxa
D’altra banda, la segona tuneladora, que es va portar des del Canadà, va iniciar, el passat 13 de juny, la perforació del segon túnel del perllongament, també des del dipòsit de trens de Can Roca, en direcció a Terrassa-Rambla. El segon túnel es construeix a una distància d’entre 12 i 26 metres entre eixos, en paral·lel al primer. Ja s’ha excavat el primer tram, entre el dipòsit i l’estació de Can Roca, i actualment es dirigeix a la següent estació, l’intercanviador amb Rodalia, on ara es troba la primera tuneladora.
Les dues màquines presenten un diàmetre d’excavació de 6,86 metres, tenen una longitud total de 120 metres, i poden donar una empenta de 6.500 tones. S’han construït tenint en compte la geologia del terreny a perforar, amb l’objectiu de garantir el seu correcte funcionament al llarg de tot el recorregut d’acord amb la morfologia del sòl.
Es preveu que la primera tuneladora arribi a la Rambla d’Egara durant la primavera del 2010, i la segona cap a l’estiu. L’extracció de les màquines es preveu per una sortida que s’habilitarà a l’oest del parc de Vallparadís prop de l’estació UPC-Vallparadís, per tal d’evitar afectacions en superfície a la Rambla d’Egara, on l’espai és més limitat. Així, quan les tuneladores arribin a la Rambla d’Egara, es desmuntaran i es transportaran per peces a través dels túnels ja construïts fins a aquest espai al parc de Vallparadís.
La segona tuneladora, al dipòsit de Can Roca
4,5 quilòmetres nous i 3 estacions
El perllongament de la línia d’FGC a Terrassa comprèn un nou tram de 4,5 quilòmetres, amb 3 noves estacions que facilitaran l’accés a la xarxa de ferrocarril a nuclis i barris en desenvolupament, i altres punts especialment estratègics, com ara Can Roca, el parc de Vallparadís, la UPC, el Museu Tèxtil, la Cartoixa, el conjunt monumental de Sant Pere, la Mútua o l’hospital de Sant Llàtzer.
L’actuació permetrà apropar la xarxa de ferrocarril a la ciutat i millorar notablement la mobilitat urbana i les comunicacions amb el centre de Barcelona i la seva àrea metropolitana. Es calcula que amb la prolongació es donarà servei al doble de viatgers que ara, aproximadament 32.000 passatgers al dia.
Pel que fa als terminis, les obres d’infraestructura, la col·locació de les vies, catenària, senyalització i electrificació s’acabaran cap a finals del 2010. A principis del 2011, es faran els últims acabats d’arranjament dels interiors de les estacions, per després iniciar les proves d’explotació i de circulació de trens, prèvies a la seva posada en servei. La inversió global per aquest projecte és de 321 MEUR.
Mape de l’afectació de les obres