El president Raül Blanco impulsa una nova organització a Renfe per transformar la companyia en els pròxims quatre anys, fins al final del Pla Estratègic 2028
Sessió Extraordinària del Consell d’Administració de Renfe
· La innovació, la digitalització, l’impuls dels serveis públics, el lideratge en el mercat d’alta velocitat, la rendibilitat a Renfe Mercancías i la millora dels processos de producció a Ingeniería y Mantenimiento, claus del nou model organitzatiu
· L’essència de la transformació del model de gestió de Renfe residirà en les Persones: els clients, que valoren el servei i decideixen quin serà el seu operador ferroviari de referència, i els professionals, que han de posar en marxa el model per convertir Renfe en referent nacional i internacional
Barcelona, 12 de gener de 2024 (Renfe).
El president de Renfe, Raül Blanco, ha decidit impulsar una nova organització al si de la companyia per transformar l’empresa durant els pròxims anys, en el marc del Pla Estratègic 2028, amb l’objectiu posat en millorar-ne la competitivitat, progressar cap a una gestió més eficient, optimitzar els recursos i garantir la sostenibilitat dels negocis de la companyia. Aquesta nova organització ha estat aprovada avui, en sessió extraordinària del Consell d’Administració.
Per a això, el model de gestió i organització “Renfe28”, que Raül Blanco ha presentat avui al Consell d’Administració de la companyia, utilitzarà com a palanques més importants la innovació i la digitalització (eines que contribuiran a millorar el posicionament competitiu de Renfe en totes les seves activitats), sobre la base de la confiança en les Persones (clients i professionals), amb els objectius següents:
– Impulsar els Serveis Públics de Cercanías, Rodalies i Mitjana Distància. En 2024 es començaran a rebre els primers trens encarregats a la indústria fabricant, de forma que en el marc d’aquest Pla Estratègic, abans de 2028, Renfe pugui comptar amb 406 nous trens de Serveis Públics i, en conseqüència, amb la flota de trens més moderna d’Europa en aquest segment. Aquest esforç inversor enorme ha de servir per aconseguir un reconeixement excel·lent per part dels nostres clients i, conseqüentment, consolidar la nostra companyia com a operador de referència, de cara a la futura liberalització d’aquests serveis, liberalització que, en qualsevol cas, es produirà abans de 2033.
– Liderar el mercat dels serveis d’alta velocitat ja liberalitzats i on avui Renfe competeix amb un operador francès i un altre amb capital italià. La pròxima posada en marxa dels trens de les sèries 106 i 107 servirà per millorar l’oferta de Renfe en el mercat de llarga distància. Renfe estructurarà aquest negoci, sobre la base de la innovació i la digitalització, per consolidar-se com l’operador líder i guanyar quota de mercat i amb l’objectiu de convertir-se en referent del sector per als clients.
– Consolidar Renfe Mercancías com un operador logístic integral. Per fer-ho, la companyia aprofundirà en un model de gestió en què, de la mà d’un soci i en consens amb els agents socials, millori l’equilibri financer i asseguri la sostenibilitat futura de l’activitat i la creixent confiança dels clients en l’oferta de Renfe.
– Transformar Renfe Ingeniería y Mantenimiento per millorar tots els seus processos de Producció, utilitzant com a palanca bàsica la digitalització. La recepció de nous trens en alta velocitat i en els Serveis Públics, tots ells dotats d’última tecnologia, ha de servir de palanca per a reestructurar l’àrea industrial de Renfe, una àrea que té presència en tot el territori peninsular, que genera ocupació directa i indirecta i que té connexió directa amb els projectes més innovadors dels fabricants de trens a Espanya. A Ingeniería y Mantenimiento, tota la gestió del canvi cultural residirà en els professionals, fonamentalment per fer de l’oferta de Renfe la més atractiva del mercat.
– Incrementar la presència de Renfe en altres mercats a tot el món, aprofitant processos de liberalització ferroviària tant als serveis de llarga distància com en serveis públics de rodalies. En 2023, Renfe ha llançat nous projectes a l’Europa Central i a Amèrica. De cara al Pla Renfe28, la companyia aprofundirà en aquest model de gestió per incrementar el volum de negoci i ser referent en altres països de tot el món, tant en línies de llarga distància com en serveis públics que puguin llançar a licitació les autoritats regionals titulars d’aquests.
– Impulsar les estructures de Bon Govern empresarial a totes les àrees i societats del grup d’acord amb la mida, responsabilitat i lideratge que correspon a Renfe.
Amb tots aquests objectius, que constitueixen el projecte Renfe28, el president Raül Blanco aborda una nova organització que transformarà la companyia en el marc del Pla Estratègic. Aquest procés de transformació profunda, que ha estat aprovat avui pel Consell d’Administració, s’ha presentat també als principals agents socials interns, cercant el màxim consens i amb l’objectiu d’aconseguir la màxima implicació de tots els equips i tots els professionals.
L’essència de la transformació del model de gestió de Renfe, a més, residirà en les Persones: els clients, que valoren el servei i decideixen quin serà el seu operador ferroviari de referència, i els professionals, que han de posar en marxa el model per convertir Renfe en referent nacional i internacional.
Els canvis organitzatius aprovats avui es concreten en:
– Reestructurar l’actual Direcció General de Desenvolupament i Estratègia en una Direcció General d’Innovació, Sostenibilitat i Transformació Digital (que són palanques vertebradores del Pla Renfe28). D’aquesta forma, les funcions d’Estratègia i Estudis passen a integrar-se en la Direcció General Adjunta de Presidència, Estratègia i Relacions Institucionals, i la gestió dels fons europeus, en la Direcció General Econòmico-Financera. L’àrea d’Enginyeria s’integrarà en l’actual Renfe Fabricación y Mantenimiento, que es transforma en Renfe Ingeniería y Mantenimiento.
– Consolidar Renfe Internacional com a una Societat Anònima 100% Grupo Renfe, amb una permanent vocació de cerca de negoci en altres països i amb una organització més potent.
– Convertir l’actual Direcció General de Seguretat, Organització i Recursos Humans en una nova Direcció General d’Organització i Talent, que posi el focus en l’impuls a la gestió de Persones, en la cerca de talent intern i extern i en la renovació de la plantilla, que està vivint en aquests moments el canvi generacional més important de la seva història.
– En relació amb això, s’integren en la Direcció General de Negocis i Operacions tots els elements relacionats amb la Seguretat (Seguretat en la Circulació, Seguretat en les Operacions, Seguretat Ciutadana i Protecció Civil, Ciberseguretat i Seguretat dels Treballadors), de manera que els negocis nacionals de transport de viatgers, de mercaderies i els d’enginyeria i manteniment i lloguer de material rodant puguin desenvolupar aquestes funcions directament en tots els seus processos.
Addicionalment, el president informarà el Consell dels nomenaments que es vagin produint en relació amb l’estructura presentada. Les incorporacions corresponents es duran a terme en un procés ordenat i gradual amb els actuals titulars dels càrrecs, per assegurar el bon govern i el rigor en la transició del nou model de gestió.