Adif executa obres a l’entorn de l’infraestructura ferroviària d’ample convencional als trams La Sagrera-Nus de la Trinitat i Nus de la Trinitat-Montcada

renfe3Durant el cap de setmana del 13 al 15 de febrer

•    Es procedirà al desmuntatge de tres passarel.les i es realitzaran diverses adaptacions de l’infraestructura a la futura configuració
•    L’execució de les obres s’ha planificat per tal que es portin a terme conjuntament amb l’objectiu de minimitzar les afectacions al servei
•    Aquestes obres limiten la capacitat operativa en aquesta àrea el que afecta el servei habitual de les línies 1 i 2 de Rodalies i dels serveis de la línia Barcelona – Girona – Portbou
•    Es reforçaran els equips d’informació i atenció al client

12-feb-09.- Adif, entitat pública empresarial adscrita al Ministerio de Fomento i encarregada del desenvolupament i gestió de la xarxa ferroviària, executarà durant el proper cap de setmana tres obres a l’entorn de la infraestructura ferroviària d’ample convencional, que s’inscriuen en la construcció dels trams La Sagrera-Nus de la Trinitat i Nus de la Trinitat-Montcada, de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa.

En el tram La Sagrera-Nus de la Trinitat, les obres consisteixen en el desmuntatge de tres passarel.les sobre les vies i la instal.lació d’instal.lacions auxiliars per a la nova configuració de vies d’ample convencional en el trajecte entre La Sagrera i Clot-Aragó. En el tram Nus de la Trinitat-Montcada es procedirà a executar la primera fase del trasllat de les vies a una nova ubicació per alliberar espai per a la construcció del pou d’extracció de la tuneladora.La gran complexitat tècnica d’aquestes operacions, que es duran a terme en l’àmbit de la plataforma ferroviària i amb la utilització de maquinaria de grans dimensions, i la necessitat de compatibilitzar-les amb el manteniment de l’explotació ha determinat que la seva execució s’hagi planificat de tal manera que es portin a terme forma conjunta i aprofitant al màxim l’horari nocturn per minimitzar les afectacions al servei.

En el marc del Pla de Comunicació i Atenció al Ciutadà, Impulsa, Adif i Renfe reforçaran el servei de seguretat i atenció al client amb 38 persones i disposarà d’un total de 12 autobusos per realitzar els serveis de transbordament. D’altra banda, s’informarà de les modificacions al servei a través de megafonia a trens i estacions, cartelleria, senyalització, Trasmet, servei SMS, telèfon 902 24 02 02 i la pàgina web www.renfe.com.

Obres al tram La Sagrera-Nus de la Trinitat
Durant aquest cap de setmana, es culminarà el desmuntatge del pont de Riera d’Horta amb la retirada de les bigues del tauler mitjançant la utilització d’una grua de 400 Tn que s’ubicarà en l’àmbit de la plataforma ferroviària. De forma prèvia a aquesta actuació, fins la nit d’aquest dijous, 12 de febrer, s’han fet operacions consistents en la col.locació de proteccions a la zona de vies i treballs en el tauler.

De forma paral.lela, es durà a terme el desmuntatge de la passarel.la peatonal, que ja es troba fora de servei, situada a l’alçada del carrer d’Onze de Setembre, i de l’actual pas elevat sobre les vies d’accés a TMB, situat davant el carrer de Sant Ponç. Per facilitar la permeabilitat transversal dels ciutadans, s’ha construit una passarel.la provisional per a vianants que unirà el carrer de Josep Soldevila, a l’alçada del carrer de Borriana, amb l’aparcament habilitat a la coberta de TMB.

Per un altre costat, es realitzarà el muntatge d’instal.lacions auxiliars en el tram La Sagrera-Clot/Aragó per adaptar les vies d’ample convencional a la seva futura configuració. Les operacions es completen amb la instal.lació de nova via i de balast,  dels sistemes d’electrificació i les instal.lacions de seguretat i comunicacions al seu nou emplaçament.

Aquestes obres s’inscriuen en el tram La Sagrera-Nus de la Trinitat de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-Frontera francesa, dividit en dos sectors, el de La Sagrera i el de Sant Andreu, els dos cofinançats per la Societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, en un 12,8% i un 46,9 % respectivament. El pressupost global d’adjudicació és de 245.370.757,96 euros. Aquest tram té una longitud de 4,2 quilòmetres i la seva execució representarà una total transformació de l’infraestructura ferroviària i urbanística d’aquests dos sectors.

Obres al tram Nus de la Trinitat-Montcada
Els treballs consistiran en la primera fase del desplaçament cap al costat muntanya de les dues vies generals de la línea Barcelona-Portbou, el que permetrà alliberar l’espai necessari per la construcció del pou d’extracció de la tuneladora que excavarà el túnel de la línia d’alta velocitat. El trasllat de les instal.lacions es farà en un tram de 195 m, en els que de forma prèvia, s’estan executant la col.locació de suports i subjeccions del sistema d’electrificació així com de la catenària i la preparació de la plataforma mitjançant la instal.lació de les capes de balast i el muntatge de la nova via en una longitud de 185 m. També s’han traslladat a noves canalitzacions les instal.lacions de seguretat i comunicacions.

Durant el cap de setmana, es completarà el trasllat de la via que utilitzen els trens que circulen en sentit Barcelona amb les operacions de connexió de les noves instal.lacions amb les ja existents i les comprovacions necessàries per verificar el seu òptim funcionament amb plenes condicions de seguretat i fiabilitat. Aquesta actuació tindrà continuïtat a finals del mes de febrer amb el trasllat de la via per la que circulen els trens direcció Girona.

El tram Nus de la Trinitat-Montcada té una longitud de 4,75 quilòmetres que discorren pels termes municipals de Montcada i Reixac i Barcelona. L’obra més singular és la construcció d’un túnel de 3.709 m de longitud, dels que 3.017 m s’executaran amb tuneladora.

La construcció de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-Frontera francesa està cofinançada pel Fons de Cohesió, encaminat a afavorir el desenvolupament i la vertebració territorial a través del ferrocarril, i que contribueix a reduir les disparitats socials i econòmiques entre els ciutadans de la Unió. També es cofinança amb ajuts financers a projectes d’interés comú en l’àmbit de les Xarxes Transeuropees d’Infraestructures de Transport (RTE-T).

El tram Barcelona-Figueres de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-Frontera francesa té una inversió aproximada de 4.200 milions d’euros.

Modificació de serveis
A causa dels treballs de desmuntatge del pont de Riera d’Horta, s’interromprà el servei ferroviari en aquesta àrea entre les 23.30 i les 07.30 hores de les nits del divendres 13 a dissabte 14 i de dissabte 14 a diumenge 15 de febrer.

Amb l’objectiu de garantir la mobilitat dels viatgers, s’estableix el següent pla alternatiu de transport per les línies 1 i 2 de Rodalies:

Per a facilitar la mobilitat dels viatgers, Renfe ha establert un acord amb TMB per a que els títols de transport dels viatgers de Renfe permetin el accés gratuït a les estacions de metro que tenen enllaç amb les estacions de Rodalies afectades.

rodalies22 Línia 2 nord de Rodalies (Maçanet/Sant Celoni – Aeroport)
•    Servei en tren Maçanet – Granollers – Montcada i Reixac. Els trens iniciaran i finalitzaran recorregut a Montcada i Reixac, on s’encaminarà als viatgers a l’estació de Montcada i Reixac – Manresa, on es disposa dels serveis de les línies 4 i 7 de Rodalies per seguir fins a destinació.

•    Servei llançadora en tren Aeroport – Barcelona Sants.

•    Els viatgers de l’estació de Sant Andreu Comtal, Clot y Passeig de Gràcia s’encaminaran a la xarxa de Metro.Així mateix els viatgers de les estacions de Barcelona disposen de la resta de serveis de Renfe.

rodalies1 Línia 1 de Rodalies (L’Hospitalet-Mataró/Maçanet)
Els trens iniciaran i finalitzaran recorregut a l’estació de Badalona (Maçanet/Blanes – Badalona). Els viatgers del tram sense circulació de trens disposaran de dos serveis alternatius:

•    Autobús llançadora entre l’estació de ferrocarril de Badalona i la xarxa de metro (estació de Pep Ventura).
•    Autobús llançadora entre les estacions de ferrocarril de Badalona i Sant Adrià de Besòs, on els viatgers de Renfe tindran accés gratuït al TRAM

renfemitjanadistanciaRenfe Media Distancia Línia Barcelona – Girona – Portbou
D’altra banda, les actuacions de la primera fase del desplaçament cap al costat muntanya de les dues vies generals de la línea Barcelona-Portbou comportaran que entre les 19.30h del dissabte dia 14 fins a les 07.30h del diumenge dia 15 es circuli en via única al tram Sant Andreu Comtal – Montcada i Reixac.

Aquests treballs comportaran una limitació de la capacitat operativa de la línia amb 6 trens per hora i sentit. Per a facilitar la mobilitat dels viatgers, Renfe mantindrà el servei a la línia 2 nord de Rodalies i desviarà per Mataró la circulació del tren de Llarga Distància Estrella Costa Brava (Portbou  – Madrid).

Per la seva part, també es manté el servei dels trens de Media Distància que circulen a la línia Barcelona – Girona – Portbou, amb un augment del seu temps de viatge de 15 minuts de mitjana degut al pas en via única per la zona d’obres.

Per la seva part el tren de dissabte 14 el tren Barcelona Sants (7.46) – Portbou (10.00h) efectuarà parades a totes les estacions del seu recorregut ja que el tren Barcelona Sants (6.46h) – Cerbere (9.30h) no prestarà servei.