Font: “El servei de Rodalies a les Terres de l’Ebre és propi del segle XIX”
19/06/2016
· El secretari d’Infraestructures i Mobilitat dóna suport a la manifestació de la Plataforma Trens Dignes Ebre.
· L’índex de puntualitat del servei ferroviari a les comarques de l’Ebre no arriba al 30%.
El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha participat aquest diumenge a la manifestació organitzada per la Plataforma Trens Dignes Ebre a l’Aldea (Baix Ebre), denunciant que “els índexs de puntualitat de Rodalies a les Terres de l’Ebre estan per sota del 30%” i els usuaris “triguen cinc hores per arribar a Barcelona”. Una situació “que no és digna” i que ha qualificat com a “pròpia del segle XIX”.
Font ha assegurat que “estem al costat dels ciutadans quan s’organitzen per reivindicar que s’ha de remuntar el servei de Rodalies i Regionals”. L’estat de la xarxa és especialment “precari” a les Terres de l’Ebre, ha subratllat, recordant que entre Vandellòs i Tarragona és de via única.
“La vulnerabilitat d’aquesta línia queda demostrada per l’avaria a l’enclavament de Mont-roig del Camp que, en el millor dels casos, estarà resolta el mes d’octubre”, ha explicat. “Segurament les instal·lacions d’aquest enclavament no tenien les característiques pròpies del segle XXI”, ha etzibat el secretari.
Aquestes mancances en la infraestructura “se sumen a unes limitacions temporals de velocitat que el Govern demana que es resolguin”, ha recordat Font. “Almenys perquè el viatge duri el temps que marquen els horaris, tot i que sigui un temps que s’hagi de millorar”, ha reclamat.
Requeriment a Adif
El secretari ha recordat que el Departament de Territori i Sostenibilitat ha presentat aquesta mateixa setmana un requeriment previ a l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) perquè dugui a terme les inversions que han de permetre posar la infraestructura ferroviària en les condicions adequades perquè la Generalitat pugui prestar amb fiabilitat els serveis de Rodalies i Regionals.
L’administrador ferroviari té tres mesos per donar compliment a aquest recurs previ i, en cas contrari, la Generalitat ja presentarà un recurs contenciós administratiu a l’Audiència Nacional en contra de l’Adif per inacció de l’Administració.
“El mal estat del conjunt de la xarxa de Rodalies de Catalunya s’ha de poder resoldre”, ha afegit Font, i la manera de fer-ho és “que es compleixin les inversions que porten compromeses anys i anys”.
Només un 4% d’inversió executada
Cal recordar que, dels 306 milions d’euros que s’havien d’invertir entre el 2014 i el 2016 a la xarxa ferroviària catalana, només han entrat en servei un 4%. A més, dels 4.000 milions d’euros d’inversió promesos per al període 2009-2015, tan sols s’ha executat un 10%. D’altra banda, l’índex de puntualitat dels Regionals és del 58% i el de Rodalies, del 94%.
El Departament de TES també s’ha posat en contacte amb els presidents de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques, amb la Federació de Municipis de Catalunya, amb l’Ajuntament de Barcelona i altres consistoris per explicar la iniciativa i posar-se a la seva disposició perquè s’hi sumin o presentin altres requeriments.
Rodalies és “el darrer gran servei públic de l’Estat a Catalunya, i no l’està prestant amb els estàndards de qualitat que els usuaris mereixen”, ha finalitzat el secretari.