El Govern municipal lamenta el retard i l’ordre de prioritats de les inversions pendents de l’Estat en infraestructures a Barcelona

Ajuntament de Barcelona .- NOTA DE PREMSA

El Govern municipal lamenta el retard i l’ordre de prioritats que marca l’Estat espanyol a l’hora d’executar les infraestructures pendents a la ciutat, i reclama més inversions en la millora de la xarxa del transport públic, especialment a Rodalies, que dóna servei a milers de ciutadans i ciutadanes cada dia. Després d’analitzar en detall els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per al 2016 presentats aquesta setmana, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, retreu al Govern central que els comptes no recullen les inversions més necessàries i de major retorn a dia d’avui per als barcelonins.

“El Govern central del Partit Popular porta quatre anys retenint inversions per a grans projectes d’infraestructura crítics per a la ciutat, amb un ritme d’implantació molt allunyat de les previsions i amb unes prioritats clarament desenfocades amb les necessitats reals dels ciutadans i ciutadanes”, ha reblat Sanz.

Les propostes d’inversió futures incloses en els PGE per al 2016 “es corresponen poc amb la dinàmica inversora dels últims anys, en què el Govern central no ha acomplert els seus compromisos encara que la majoria d’inversions estaven incloses als comptes anuals”. Així mateix, aquesta dinàmica “ha posat traves al desenvolupament econòmic i la creació de llocs de treball a la ciutat”.

Per la tinenta d’alcaldia, a més, “s’ha demostrat clarament que les inversions en infraestructures del Govern espanyol no coincideixen amb els interessos de la ciutat, ja que des de l’Estat es destinen recursos a infraestructures menys prioritàries”. En aquest sentit, el tren llançadora a l’Aeroport de El Prat no té caràcter prioritari en un context de posada en marxa el proper any del tram de la Línia 9 entre l’aeroport i Fira de Barcelona, i en qualsevol cas, s’oposa a la introducció d’un operador privat en la gestió d’aquest servei.

La quarta tinenta d’alcaldia ha assenyalat els accessos ferroviaris al Port de Barcelona, les inversions a Rodalies o l’estació de la Sagrera i l’adequació dels seus entorns i el carril bus de la B-23 com a projectes prioritaris, amb un nivell d’inversió molt baix i que requereixen una execució urgent.

Dels accessos ferroviaris al Port, Sanz ha deplorat que ja faci 9 anys que se’n va realitzar l’estudi informatiu i el projecte encara no estigui licitat, mentre que els accessos viaris avancen a un ritme molt més lent de l’esperat.

I pel que fa a Rodalies, del pla i la inversió promesa pel Ministeri de Foment de 4.000M€ a tota la xarxa no se n’ha executat ni el 25%, i, alhora, les inversions prioritàries pactades amb la Generalitat per valor de 306M€ també tenen un grau d’execució totalment insuficient. Sanz ha afegit que, a Rodalies, les inversions previstes no faran que Rodalies augmenti la capacitat, la fiabilitat ni la freqüència de la mobilitat quotidiana dels ciutadans i ciutadanes de Barcelona, que és el necessari en aquests moments.

Barcelona necessita augmentar també la capacitat del transport públic viari d’accés a la ciutat des de la seva àrea metropolitana. En aquest context, el carril bus a la B-23, segons el projecte realitzat per la Generalitat, seria una inversió econòmica i de gran impacte sobre el repartiment modal d’accés a la ciutat a favor dels modes més sostenibles.

Estacions de Sant Andreu Comtal i la Sagrera
La responsable urbanística de l’Ajuntament ha reclamat la posada en servei la nova estació de Sant Andreu Comtal de Rodalies, una infraestructura a mig executar que és cabdal per a resoldre la urbanització de l’entorn, millorar la qualitat d’aquest espai i reprendre l’obra principal en què està inserida, la de la plataforma de la Línia d’Alta Velocitat en el Sector Sant Andreu.

El projecte i els informes corresponents ja estan fets, però Adif encara no ha licitat les obres de l’estació tot i el seu compromís de fer-ho el passat mes d’abril i després que Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV), que agrupa totes les institucions implicades –Ajuntament, Generalitat, Renfe i Adif–, acordés rebaixar el cost inicial del projecte de 12M€ a un màxim de 7M€ i accelerar-ne l’execució.

Respecte a l’estació de La Sagrera, tan important per al servei ferroviari de la ciutat tant d’Alta Velocitat com de Rodalies i per la intermodalitat amb els autobusos, el ritme d’avançament des que es va posar en funcionament l’alta velocitat ha sigut molt baix. El pressupost total és de 650M€ i, tot i que l’Estat ha transferit a Adif un total de 255M€ per a aquest projecte –a càrrec de la disposició addicional 3a de l’Estatut de Catalunya–, de moment només se n’ha executat 85M€. En conjunt, doncs, falten 565M€ per a dur a terme l’obra, i cal tenir en compte que el 2014 i el 2015 pràcticament no s’ha certificat obra. Per tot això, Janet Sanz ha sostingut que els 36M€ reservats per a la Sagrera en els PGE són clarament insuficients.

En paral·lel, des de la posada en marxa per complet de la Línia d’Alta Velocitat fa ja dos anys, la plaça dels Països Catalans continua vistosament malmesa, amb el paviment trencat, els edicles provisionals i el final del carrer Provença amb les obres inacabades. “El Govern central segueix sense dignificar l’espai i retornar-lo a la ciutat per a l’ús ciutadà”, ha criticat Janet Sanz, que ha remarcat que les obres de restitució s’han posposat una vegada rere altra.

Tots aquests assumptes els abordarà l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, amb la ministra de Foment, Ana Pastor, en la reunió prevista per al proper dia 1 de setembre, que ha de servir per plantejar la necessitat de desencallar aquestes infraestructures tot posant l’interès de la ciutat per davant de tot.