Renfe implanta dos nous serveis Alvia per enllaçar Catalunya amb Euskadi – Navarra – La Rioja
• Els nous serveis circularan per la línia d’Alta Velocitat fins a Saragossa i permetran reduir en més de dues hores el temps de viatge respecte als serveis anteriors.
• Aquests trens substitueixen l’actual tren nocturn, que continuarà prestant servei a la relació Barcelona-Gijón/Salamanca.
25-nov-08.- A partir del 14 de desembre, Renfe implantarà dos nous serveis Alvia, d’alta velocitat i rodadura desplaçable, per a enllaçar Catalunya amb Navarra-La Rioja-Euskadi. Un nou tren Alvia Barcelona – Logronyo – Bilbao i un nou tren Alvia Barcelona – Pamplona – Irun. Els nous serveis permetran reduir en més de dues hores el temps de viatge, ja que circularan per la línia d’Alta Velocitat entre Barcelona i Saragossa.
Els nous trens substitueixen l’actual tren nocturn, que continuarà prestant servei a la relació Barcelona-Gijón/Salamanca. Durant l’any 2007, aquest tren va transportar 22.554 viatgers en la relació Barcelona – Bilbao, i 30.016 en el trajecte que comunica Barcelona amb Irun . Amb la nova oferta els viatgers disposaran de dos trens diurns, el tren Talgo Miguel de Unamuno i el nou tren Alvia, per desplaçar-se entre la Ciutat Comtal, Navarra, La Rioja i Euskadi.
D’altra altra banda, l’entrada en servei d’aquests trens representarà que la relació Barcelona – Pamplona disposarà de dos trens Alvia per sentit, amb sortida a les 6:40 h els dies feiners i a les 7:40 caps de setmana i dies festius, amb un temps de viatge de 3 hores 45 minuts, el que permet arribar a Pamplona a primera hora del matí. També s’incorpora una relació diària amb Logronyo amb un temps de viatge de 3 hores 49 minuts.
Els nous trens Alvia que començaran a prestar servei el 14 de desembre formen part dels 560 nous trens que Renfe posarà en servei en el període 2004 – 2010. De fet la Unió de la Indústria Europea al seu estudi Worldwide Rail Market ha certificat que Renfe disposarà en 2010 del parc de trens més modern d’ Europa.
Horaris i Preus
Els nou serveis Alvia tindran un temps de viatge de 6 hores i 28 minuts en la relació Barcelona – Bilbao i 6 hores i 03 minuts en el recorregut Barcelona – Irun.
Barcelona – Irun
ESTACIÓ HORA D’ARRIBADA HORA DE SORTIDA
Laborable Diss. i Festius Laborable Diss. i Festius
Barcelona – Sants 6.40 7.40
Camp de Tarragona 7.17 8.17 7.19 8.19
Lleida-Pirineus 7.48 8.48 7.50 8.50
Zaragoza-Delicias 8.42 9.40 8.44 9.42
Pamplona 10.26 11.31 10.28 11.33
San Sebastian 12.18 13.23 12.20 13.25
Irun 12.43 13.48
Irun – Barcelona
ESTACIÓ HORA D’ARRIBADA HORA DE SORTIDA
Irun 15.50
San Sebastian 16.08 16.10
Pamplona 17.53 17.55
Zaragoza – Delicias 19.43 19.48
Lleida – Pirineus 20.44 20.46
Camp de Tarragona 21.18 21.20
Barcelona – Sants 22.05
El preu del bitllet, Barcelona – Irun oscil•la entre els 56,8 euros a classe turista fins els 88 euros a classe preferent. Aquest tren disposa d’un important número de places per la seva venta mitjançant les tarifes “Web” (compra abans de 15 dies) i “Estrella” (compra abans d’una setmana), que permeten un estalvi del 60 i el 40% respectivament sobre la tarifa general.
Els clients de classe Preferent podran gaudir dels serveis d’aparcament amb franquícia , sala club, premsa, copa de benvinguda i restauració en el seient; tots ells inclosos en el preu del bitllet.
D’altra banda, a aquest tren se li aplicarà el compromís de puntualitat del servei Alvia, pel que s’indemnitzaran els possibles retards en tres franges horàries, retard superior a 20 minuts (devolució del 25% del import del bitllet), retard superior a 40 minuts (devolució del 50%) i les demores superiors a 60 minuts (devolució del 100% del bitllet).
Barcelona – Bilbao
ESTACIÓ HORA D’ARRIBADA HORA DE SORTIDA
Barcelona – Sants 8.48
Camp de Tarragona 9.25 9.27
Lleida-Pirineus 9.56 9.58
Zaragoza-Delicias 10.48 10.50
Logroño 12.37 12.39
Miranda de Ebro 13.38 13.39
Bilbao 15.16
Bilbao – Barcelona
ESTACIÓ HORA D’ARRIBADA HORA DE SORTIDA
Bilbao 16.45
Miranda de Ebro 18.12 18.14
Logroño 19.08 19.10
Zaragoza – Delicias 21.00 21.05
Lleida – Pirineus 21.59 22.01
Camp de Tarragona 22.33 22.35
Barcelona – Sants 23.20
El preu del bitllet, Barcelona – Bilbao oscil•la entre els 57,6 euros a classe turista fins els 89,3 a classe preferent. Aquest tren disposa d’un important número de places per la seva venta mitjançant les tarifes “Web” (compra abans de 15 dies) i “Estrella” (compra abans d’una setmana), que permeten un estalvi del 60 i el 40% respectivament sobre la tarifa general.
Els clients de classe Preferent podran gaudir dels serveis d’aparcament amb franquícia, sala club, premsa, copa de benvinguda i restauració en el seient; tots ells inclosos en el preu del bitllet.
D’altra banda, a aquest tren se li aplicarà el compromís de puntualitat del servei Alvia, pel que s’indemnitzaran els possibles retards en tres franges horàries, retard superior a 20 minuts (devolució del 25% del import del bitllet), retard superior a 40 minuts (devolució del 50%) i les demores superiors a 60 minuts (devolució del 100% del bitllet).
Trens Alvia S-120
Els trens Alvia S-120, fabricats per l’empresa espanyola CAF, són trens versàtils, que poden circular indistintament per les línies d’ample nacional o per les línies d’alta velocitat utilitzant els canviadors d’eixos instal•lats a les connexions entre ambdues infraestructures. La velocitat màxima és de 250 quilòmetres per hora en línies d’alta velocitat. El primer d’aquests trens va començar a prestar servei comercial a partir del 17 de maig de 2006.
Els trens Alvia tenen una distribució interior moderna i funcional. Cada tren està format per dos caps motrius de perfil aerodinàmic i quatre cotxes de viatgers amb 238 places, distribuïdes entre 156 de classe turista, 81 de classe preferent i una més reservada per a persones de mobilitat reduïda que viatgen en cadira de roda. També disposa d’un WC adaptat per a aquests viatgers. Totes les estacions a las que presta servei disposaran d’un servei d’ajuda per a persones de mobilitat reduïda.
Per últim, ofereix prestacions de cafeteria, audio – vídeo, els seients són reclinables i poden orientar-se en el sentit de la marxa.