L’índex de cobertura de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) assoleix un rècord històric del 89,32%
El conseller Santi Vila i el president d’FGC, Enric Ticó, aquest migdia durant la presentació.
Aquest indicador descriu quina part dels ingressos cobreix les despeses d’explotació i ha permès reduir en 8,6 milions les aportacions de les administracions durant l’any passat
En dos anys l’índex de cobertura d’FGC ha millorat quasi 10 punts i es situa entre els millors en el sector del transport
El 2012, la reducció de despeses no ha afectat la prestació del servei, que ha mantingut uns elevats nivells de valoració
FGC és un dels principals generadors d’activitat econòmica en moltes comarques on és un dels principals operadors turístics
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha presentat aquest migdia els resultats econòmics de l’exercici 2012. L’acte ha estat presidit pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i pel president d’FGC, Enric Ticó.
De les xifres presentades cal destacar l’assoliment d’un índex de cobertura a les Línies Metropolitanes que arriba al 89,32%, un rècord històric de la companyia que se situa entre un dels millors del sector del transport. En els darrers dos anys, aquest índex de cobertura ha millorat el 9,94%. Aquest és l’indicador descriu quina part dels ingressos (tarifes regulades) cobreix les despeses d’explotació, i significa que FGC ha optimitzat les seves necessitats el 2012 per un import de 12,2 milions d’euros, dels quals 8,6 han estat reduïts de les aportacions que rep de les administracions.
A aquesta xifra s’hi ha arribat tot i l’impacte negatiu que ha tingut el nombre de viatgers de tren i de visitants a les explotacions de la divisió de Turisme i Muntanya, com a conseqüència de la conjuntura econòmica i d’una meteorologia que l’any 2012 va ser desfavorable als interessos del negoci del lleure.
Pla de gestió
El 2012, FGC va adaptar l’oferta a la demanda modificant els serveis menys eficients, optimitzant alguns serveis de manera transversal i reduint aquelles despeses que no aportaven valor afegit.
A més, FGC ha tingut la capacitat d’incrementar els ingressos complementaris al transport ferroviari, oferint productes atractius a Turisme i Muntanya. Destaca l’increment dels visitants de Montserrat, en el cremallera i els funiculars, que ha superat el milió de visitants, marcant un rècord històric. FGC és un dels principals operadors turístics de Catalunya que està present en cinc comarques, en algunes de les quals és el principal generador d’activitat econòmica.
Indicadors de gestió
La reducció de despeses no ha afectat la prestació del servei, que ha mantingut uns elevats nivells de valoració. A Línies Metropolitanes, l’Índex de Satisfacció del Client (ISC) s’ha situat en el 71,38 %, l’Índex de Control de Qualitat (ICQ) en el 98,6% i l’Índex de Puntualitat en el 99,46%. A més, l’anàlisi d’indicadors de l’International Suburban Rail Benchmarking Grup (ISBeRG) que mesura i compara les prestacions, la gestió i el rendiment de diferents operadors ferroviaris de tot el món, situa FGC en el primer lloc en aspectes com el control del frau, la disponibilitat del parc de trens en hora punta –que situa l’empresa com una de les que té les millors freqüències urbanes del món-, i les despeses de manteniment de trens per cotxe-km total, entre d’altres.