S’ inicia la redacció del PDU d’una terminal intermodal de mercaderies de BASF al Polígon de la Gran Indústria
La Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya ha acordat avui impulsar la redacció del Pla Director Urbanístic (PDU) que ha de delimitar la futura central intermodal de mercaderies de BASF als municipis de la Canonja i Reus a l’àmbit del polígon de la Gran Indústria.
L’empresa BASF, ubicada al Polígon de la Gran Indústria, és, juntament amb Mercabarna, l’única amb més de 60 hectàrees de superfície que no té actualment connexió directe amb una línia de ferrocarril. És per això que la companyia ha sol·licitat al Departament de TES que impulsi urbanístic per implantar una terminal intermodal de mercaderies en una àrea situada entre els municipis de la Canonja i Reus.
Aquesta terminal beneficiaria també a altres indústries del mateix polígon, d’entre 20 i 50 hectàrees de superfície, que també manquen d’aquesta sortida ferroviària per a les seves mercaderies. Cal tenir en compte que el 25% de la producció petroquímica de l’estat espanyol té el seu origen al polígon tarragoní.
El Pla d’infraestructures del transport de Catalunya (PITC) té com a objectiu assolir una quota de trànsit de mercaderies per ferrocarril del 10% l’any 2026. Per aconseguir-ho, estableix una relació de plataformes logístiques i terminals d’iniciativa pública que es consideren estratègiques preveu que es complementin amb les que desenvolupi la iniciativa privada a través dels mecanismes urbanístics existents. La sol·licitud de BASF, doncs, és plenament compatible amb aquests objectius.
Els terrenys on es construiria l’estació intermodal, a més, estan qualificats de sòl urbà i el Pla territorial del Camp de Tarragona considera el Polígon de la Gran Indústria com a àrea especialitzada d’ús industrial i/o logístic. Per tots aquests motius favorables, la Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya ha acordat avui impulsar la redacció del Pla Director Urbanístic (PDU) de delimitació i ordenació d’un sector per a la implantació d’aquesta terminal intermodal.
Capacitat per a 65.000 contenidors anuals
Els terrenys on es construirà aquesta infraestructura són paral·lels a la línia ferroviària de Renfe Madrid-Portbou per Barcelona i també a la via del futur Corredor Mediterrani. El PDU integrarà i coordinarà les actuacions territorials, ferroviàries i viàries necessàries per fer realitat la central intermodal. Així, per exemple, preveurà una reserva de sòl per connectar la terminal de BASF amb el Corredor. Igualment, el Pla preveurà la millora de les connexions del Polígon petroquímic sud amb la carretera N-340, un nou apartador ferroviari i zones logístiques i equipaments.
El projecte bàsic preveu disposar de tres vies de 500 metres de longitud, amb capacitat per moure 65.000 UTI(contenidors)/any.