Es posa en marxa l’Observatori del Civisme en el Transport Ferroviari
· Els principals operadors ferroviaris conformen aquest nou Observatori que vetllarà per fomentar el civisme en totes les seves instal·lacions i serveis.
· El president d’FGC, Enric Ticó, ha estat escollit per unanimitat president de l’Observatori.
Barcelona, 27 de setembre de 2012
Aquest matí s’ha posat en marxa l’Observatori del Civisme en el Transport Ferroviari en una primera jornada de treball que s’ha dut a terme a la seu de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
Aquest nou Observatori, que agrupa als operadors de transport públic FGC, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), RENFE Operadora, Tramvia Metropolità, Metro Bilbao, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Metro de Madrid, Metro de Sevilla, Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) i Euskotren, neix fruit de la Jornada sobre Conductes Incíviques al Transport Ferroviari que es va dur a terme a Barcelona l’any 2011.
En la jornada d’avui s’ha aprovat la Carta de foment del civisme en l’àmbit ferroviari, que actuarà com un guió de treball que anirà madurant i s’anirà adaptant a les necessitats que es presentin a cada moment. Aquest guió de treball pretén aprofundir en aspectes com el marc jurídic, la formació del personal i la comunicació externa, entre d’altres.
CARTA DE FOMENT DEL CIVISME EN L’ÀMBIT FERROVIARI
El servei de transport ferroviari és un servei públic d’interès general i essencial per a la comunitat. A més, contribueix a la millora de la mobilitat i a la generació de riquesa.
Els operadors ferroviaris, amb l’objectiu de gestionar eficientment i eficaçment els serveis i les infraestructures que puguin tenir assignades, incrementen el valor dels serveis mitjançant la qualitat, la seguretat, la regularitat i el confort.
La seguretat és la responsabilitat general principal per a l’eficàcia del servei i la seva percepció per part dels clients, una prioritat.
En aquest marc, els operadors dels transports ferroviaris consideren el civisme en totes les seves instal•lacions de transport com una prioritat. Activaran polítiques davant dels seus clients, dels seus treballadors, dels seus proveïdors, d’altres interessats i davant de la societat en general, per maximitzar les condicions cíviques en tot moment i les adoptaran per a la millora continuada del servei i de la gestió.
Les direccions dels operadors ferroviaris i tot el seu personal es comprometen a fomentar el civisme i a impulsar que tothom, usuaris / empreses contractades / concessions o similars / etc., acceptin i defensin els mateixos valors. Per a aconseguir-ho, cada part en el seu àmbit d’actuació dirigirà els seus esforços a:
• Minimitzar els impactes negatius i les conseqüències no desitjades que les conductes incíviques puguin generar.
• Potenciar la previsió i la prevenció com actituds preferents en la reducció de conductes incíviques, procurant superar el compliment mínim legal.
• Promocionar els valors ètics, el respecte als altres i les bases que ho sostenen com els costums, les tradicions i les normes socials.
• Promoure que els treballadors siguin un exemple en el comportament i en l’ús de les instal•lacions.
• Actuar contra la indiferència davant les conductes incíviques mitjançant el foment de conductes positives, actituds i hàbits que les impedeixin.
• Continuar promovent la qualitat i el civisme a les nostres instal•lacions i serveis, basant-nos principalment en l’orientació al client, la innovació, la professionalitat i la millora continuada dels nostres processos.
• Mantenir vies de comunicació amb els sistemes socials i educatius, amb els serveis de seguretat pública i amb els mitjans de comunicació, com elements de major contacte directe amb la realitat del moment.
• Potenciar la relació entre els operadors del transport públic, en especial els que operen en intermodalitat.
• Promoure, en aquest àmbit, la reflexió i l’anàlisi per als futurs dissenys d’instal•lacions, trens i altres equipaments, la investigació per part dels fabricants, i buscar la complicitat dels sectors productius.