El conseller Calvet defensa els eixos de la política catalana de mobilitat a la Conferència Nacional de Transports
10/09/2020
· Es basen en el transport públic, la descarbonització, la reorientació de la indústria de la mobilitat i el reforç del finançament del sistema de transport públic
· Calvet aposta per un model de finançament del sistema de transport públic “més finalista i amb garanties de continuïtat” perquè l’actual és “molt deficitari”
El titular de Territori i Sostenibilitat ha assistit a la Conferència Nacional de Transports, on el ministre Ábalos ha presentat l’Estratègia de Mobilitat Segura, Sostenible i Connectada
Calvet, avui, durant la Conferència Nacional de Transports telemàtica.
El conseller de Territori i Sostenilitat, Damià Calvet, ha defensat avui la política catalana de mobilitat en el si de la Conferència Nacional de Transports, presidida pel ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos. Aquesta política, emmarcada en la Llei de Mobilitat aprovada fa 17 anys, es basa en el transport públic, la descarbonització, la reorientació de la indústria de la mobilitat i el reforç del finançament del sistema de transport públic.
Durant la Conferència, el ministre ha presentat l’Estratègia de Mobilitat Segura, Sostenible i Connectada, que és un primer esborrany d’una futura Llei de mobilitat estatal i que ara se sotmet a consulta pública prèvia.
En aquest context, Calvet ha volgut recordar que “l’any 2003, el Parlament de Catalunya va aprovar la Llei de mobilitat, que ja s’orientava cap a una mobilitat segura, sostenible i adaptada als canvis tecnològics”. En virtut d’aquesta llei, “a Catalunya portem tot aquest temps elaborant i aplicant plans que pretenen emmarcar la mobilitat amb aquest objectiu”, ha recordat el conseller. L’últim aprovat, el mes de juliol passat, és de Pla director de mobilitat de la regió de Barcelona per al període 2020-2025, que ja és el tercer per a aquest àmbit territorial.
Atesa la trajectòria de la llei catalana i el treball impulsat des de llavors, Calvet ha advertit que “no donarem la benvinguda a cap estratègia que disminueixi la nostra capacitat d’actuació en aquestes matèries o vulgui alterar el model de planificació que hem adoptat i que fa 17 anys que apliquem”. En canvi, ha assegurat, “ho celebrarem i col·laborarem si l’Estratègia” estatal “el reforça i ens dona més instruments per poder ser eficaços”.
Els cinc pilars de la política catalana
Durant la Conferència telemàtica, el titular del DTES ha posat en valor els cinc pilars sobre els quals el Govern català treballa les polítiques de mobilitat i transport:
· Una mobilitat vertebrada en el transport públic i la micromobilitat
· Unes fonts energètiques que se sustentin en l’electricitat o en l’hidrogen, segons les necessitats
· Una decidida imbricació de les polítiques de mobilitat en les de canvi climàtic, de qualitat de l’aire i de nova agenda urbana
· Una vinculació clara de les actuacions a favor de la nova mobilitat amb les accions per reforçar el sector industrial de la mobilitat perquè transformi la seva producció cap a les noves necessitats
· Un compromís econòmic extraordinari per accelerar les inversions en infraestructures de transport públic i impulsar la gran transformació del model en 10 anys
Precisament, Calvet ha recordat que el finançament del sistema de transport públic és “enormement deficitari”. “Necessitem un model de finançament del transport públic molt més finalista i amb garanties de continuïtat”, ha exposat Calvet al ministre Ábalos. “Necessitem una certa revolució en aquest terreny, perquè ni podem tenir incerteses de disponibilitats que limiten la capacitat de prendre decisions a mitjà termini ni podem continuar esprement els pressupostos generals de les diferents administracions”, ha finalitzat el conseller de TES.