FGC reprendrà el servei turístic del Funicular de Gelida
12/04/2017.- El 15 de maig es licitarà el concurs per reprendre el servei turístic dels caps de setmana
Amb una inversió d’1,5 milions d’euros, es renovarà el funicular respectant-se el disseny històric.
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) licita els treballs de reparació del Funicular de Gelida per tal de poder reprendre el servei turístic que es donava els caps de setmana. La licitació per 1,5 milions d’euros i que serà efectiva el dia 15 de maig, consistirà en la renovació de les caixes del funicular i de les rodes. Aquesta renovació respectarà l’estil hitòric del Funicular de Gelida. La previsió és que el funicular torni a donar el servei a finals del 2018.
FGC va interrompre provisionalment el servei que es realitzava des del 2012 per procedir a la reparació del funicular. El temps d’aquest procés de reparació s’ha vist afectat per l’antiguitat del funicular i pel fet que a l’haver desaparegut el fabricant original no resulta senzill l’adquisició de recanvis.
Actualment FGC està oferint de dilluns a divendres un servei de bus que connecta l’estació de Rodalies amb Gelida. Durant els caps de setmana, i des de l’aturada del març del 2016, el servei del funicular es realitza amb el servei d’autobús.
Una infraestructura de principis del segle XX
El funicular de Gelida es va inaugurar el novembre de 1924, construït per l’enginyer menorquí Santiago Rubió. Situat a la comarca de l’Alt Penedès, uneix l’estació de tren de Rodalies de la RENFE (línia Barcelona-Tarragona per Vilafranca) amb el centre urbà del poble.
A principis dels anys 80, FGC es va fer càrrec del funicular i va emprendre un procés de modernització que va permetre oferir un servei regular fins al canvi de servei del 2012, data en la qual FGC va aprovar una reorganització dels seus serveis per ajustar l’oferta a la demanda i racionalitzar despeses a les línies metropolitanes.
En el marc d’aquesta reorganització es va substituir el servei del funicular per un nou autobús urbà, amb un recorregut més ampli i diverses parades al municipi de Gelida, i integrat dintre el sistema tarifari de l’ATM. Ferrocarrils va decidir preservar el valor històric i patrimonial del Funicular mantenint-lo en servei durant els caps de setmana i dies festius i assenyalats.
Els 7 trens turístics d’FGC
Ferrocarrils ofereix múltiples opcions turístiques amb els seus trens, més enllà de l’ús diari que en puguin fer els usuaris per motius de feina o necessitat, una oferta lúdica consolidada i d’èxit.
Així, el Tren dels Llacs (tren turístic Lleida-La Pobla) va tancar el 2016 amb un índex d’ocupació del 99,08%, superant el balanç del 2015 (98,89%), mentre que el Tren del Ciment (tren turístic centenari entre La Pobla de Lillet i Castellar de N’Hug) va tancar l’última temporada amb 21.208 visitants, 540 passatgers més que al 2015. Per la seva banda, el Cremallera i funiculars de Montserrat han superat un any més el milió de visitants.
Properament, FGC augmentarà la seva oferta de trens turístics amb un tren restaurant ambientat en un comboi de principis del segle XX que farà un trajecte de 40 minuts entre Sant Boi de Llobregat i Monistrol de Montserrat, i amb un tren per fer enoturisme i descobrir i gaudir de forma diferent el paisatge del Bages.
L’oferta turística es completa amb els bitllets combinats de Turistren (viatge + entrada a museu) que permeten els usuaris d’FGC visitar museus, espais arquitectònics o diferents espais de lleure propers a la xarxa de trens de Ferrocarrils.
Per a més informació: www.turismefgc.cat; www.turistren.cat.