Ensenyament i FGC promouen l’FP dual en l’àmbit del manteniment ferroviari
27/05/2016. S’ha signat un acord per implantar aquesta modalitat en tres instituts catalans per millorar la qualificació professional dels treballadors del sector.
FGC consolida els compromisos amb el desenvolupament d’una societat millor exercint la responsabilitat social vinculant la seva activitat a la formació professional per facilitar l’ocupabilitat.
La formació professional dual permet als alumnes rebre formació al centre docent i a l’empresa, i alhora suposa una estada retribuïda de l’alumne a l’empresa que permet l’aprenentatge de la professió en un context real de treball.
Rull ha destacat que FGC és una companyia modèlica “que acredita que, quan volem, podem treballar en termes d’excel·lència”. El conseller ha recordat igualment que Catalunya “té moltes coses a dir en matèria ferroviària” i que aquests nous estudiants permetran completar l’actitud i aptitud que ja es dóna a l’operadora pública. “Necessitem tenir els millors elements per donar als ciutadans el millor servei”, ha reblat.
Apropar-se a la realitat de les empreses
Aquest curs escolar s’incorporaran alumnes en modalitat dual als cicles formatius de grau superior de Mecatrònica industrial a l’Institut Esteve Terradas i Illa de Cornellà de Llobregat (Baix Llobregat), de Sistemes electrotècnics i automatitzats a l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca (Baix Llobregat) i de Sistemes de telecomunicacions i informàtics a l’Institut Leonardo da Vinci de Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental).
La col·laboració entre el Departament d’Ensenyament i FGC permetrà participar en la formació de futurs professionals, facilitant l’adaptació dels processos formatius a les necessitats del mercat laboral i apropant la formació professional que s’imparteix en els centres educatius a la realitat de les empreses.
Els estudiants que cursin aquests cicles en modalitat dual estaran en contacte amb la cultura i la tecnologia de l’empresa i coneixeran els processos de manteniment de les especialitats ferroviàries relacionades amb els estudis. A més, l’alumnat que finalitzi aquest itinerari formatiu obtindrà, a banda del títol d’FP corresponent, un diploma del projecte formatiu desenvolupat.
La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, ha valorat que “la signatura d’aquest conveni posa de relleu la importància que aquest país dona a la Formació Professional”. A Catalunya “el 40% dels alumnes que acaben secundària fan batxillerat o un cicle superior, com és el cas de la formació dual que es durà a terme a FGC”, ha explicat. El pas següent serà desplegar la llei d’FP que integra la formació inicial i la ocupacional.
Incorporació de personal qualificat
Amb aquesta iniciativa, Ferrocarrils consolida els compromisos amb el desenvolupament d’una societat millor exercint la responsabilitat social i vinculant la seva activitat a l’àmbit de la formació professional per tal de contribuir a la formació i a la ocupabilitat dels joves a Catalunya. Així mateix, amb aquest conveni l’empresa millora les vies per a la incorporació de personal jove qualificat.
El president d’FGC, Enric Ticó ha destacat que, si bé el centre operatiu de Rubí és un valor estratègic per a l’empresa, el capital real són els seus 1.500 treballadors, que la converteixen en un referent mundial en el transport públic. Els professionals especialitzats en l’àmbit ferroviari que surtin de la formació dual permetrà millorar el servei que dóna.
590 alumnes en tres anys
L’FP dual es va posar en marxa el curs 2012-2013 amb un total de 590 alumnes, 25 centres i 118 empreses i entitats vinculades. Ensenyament continua ampliant l’oferta de cicles formatius en formació dual, que actualment ofereix en 152 centres docents i per a 94 títols diferents, de grau mitjà o superior i que cursen 5.075 alumnes.
Pel que fa a la modalitat dual en els cicles formatius implicats en aquest acord de col·laboració, els graus superiors de Mecatrònica industrial, de Sistemes electrotècnics i automatitzats i de Sistemes de telecomunicacions i informàtics, a data d’avui l’ofereixen un total de 21 centres catalans, amb la col·laboració de 146 empreses i entitats.