El President de Renfe presenta els nous projectes per impulsar i modernitzar els servei de Rodalies de Catalunya
Millora de trens i estacions
· La inversió al nucli de Rodalies de Catalunya arriba a 117 milions d’euros, per la millora d’estacions i trens
· Contempla la millora de l’atenció al client, accessibilitat a estacions, millores a la flota, mesures d’eficiència energètica i implantació de wi-fi a estacions i trens
Barcelona,19 de maig de 2015.-
El President de Renfe, Pablo Vázquez, ha presentat aquest migdia al Círculo Ecuestre de Barcelona, els nous plans d’actuacions de l’operadora per en els propers anys. Amb l’objectiu d’impulsar i millorar els resultats, des del Grupo Renfe, es posa en marxa el Plan +Renfe basat en tres eixos fonamentals: la millorar significativa de la rendibilitat, la millora de la qualitat, i la consolidació del Grupo Renfe a través de la viabilitat de les seves Societats.
Dins d’aquest pla, el President de Renfe ha destacat aposta de l’empresa per la qualitat, la renovació i la modernització dels serveis de Rodalies amb el ‘Plan Cercanías’ anunciat pel Ministerio de Fomento.
‘Plan Cercanías’
L’objectiu d’aquest pla busca “donar un salt qualitatiu en la prestació d’aquest servei millorant l’atenció al client, les infraestructures de les estacions i el serveis associats”.
Per tal d’aconseguir-ho el projecte +Renfe+A prop treballa per millorar la qualitat del servei establint diferents models de gestió específics per a cadascuna de les estacions de Rodalies en funció del número de viatgers i oferint una informació al client més propers i completa.
El ‘Plan Cercanías’ “és el més rellevant desenvolupat per Renfe en els darrers anys” tal i com ha destacat el President de Renfe aquest migdia. En aquest projecte, Renfe ha destinat una inversió total de 257 milions d’euros en el període comprés entre els anys 2015-2018. D’aquests, gairebé la meitat de la inversió, 118 milions, corresponen nucli de Rodalies de Catalunya.
‘+Renfe +A prop’
El ‘Plan de Cercanías’ contempla una vintena de projectes agrupats a les següents àrees: Atenció al Client, Estacions, Millora de serveis, Control d’Accessos, Informació i Sostenibilitat o Medi Ambient.
L’atenció i informació al client personalitzada a totes les estacions es garanteix amb el projecte ‘+Renfe+A prop’, amb un model de gestió flexible establint diferents models de gestió per a cadascuna de les estacions de Rodalies en funció del número de clients.
En aquesta línia, Pablo Vázquez ha destacat que es pretén modernitzar els canals d’informació i atenció al client a Rodalies amb la dotació de 700 equips electrònics i amb una inversió de 77 mil euros per tal de millorar l’atenció al client per oferir informació en temps real de l’estat dels servei així com informació comercial de l’empresa.
A més, també es posarà en marxa una seu electrònica d’autogestió per tal d’agilitzar els tràmits de reclamacions i suggerències, que inclourà a més dels actuals (correu electrònic, fulls de reclamacions i web) la possibilitat de gestionar-ho a través de l’App de Cercanías Renfe i buscant agilitzar el temps de resposta de cada reclamació.
Es potenciarà la presència en xarxes socials, a més de la possibilitat de què el client s’incorpori a la programació de fidelització +Renfe. Incorporació del client de Rodalies al programa de fidelització +Renfe que permetrà obtenir punts per l’adquisició de títols multiviatges de Renfe i bescanviar-los per punts a la resta de serveis de Renfe (AVE, Llarga Distància, i trens de rodalia i regionals).
Pla +Estacions
El President de Renfe ha comentat que “el projecte més important d’aquest pla correspon al Pla d’Estacions”. Renfe té com a objectiu la millora de la imatge i del servei de Rodalies a qualsevol de les seves 103 estacions. En aquesta línia en el període 2015-2017 Renfe invertirà més 97 milions d’euros en actuacions a un total de 39 estacions per millorar l’accessibilitat amb la instal·lació d’ascensors i escales mecàniques, així com la millora d’imatge de les estacions, amb la renovació de la senyalètica, el mobiliari i la pintura, aquest últim amb una inversió addicional d’un milió d’euros per un total de 27 estacions.
En aquest punt cal destacar, la millora de serveis a les connexions amb l’aeroport d’El Prat a Barcelona. Renfe està treballant en facilitar el trànsit de viatgers a la connexió tren/avió a l’aeroport del Prat ampliant les andanes de l’aeroport per facilitar l’arribada i la sortida de viatgers. A més, i de manera específica, Renfe ha destinat una inversió d’un milió d’euros per les tasques de remodelació i rehabilitació de l’actual passarel·la que connecta l’estació de l’Aeroport amb la Terminal T2 d’El Prat.
Servei de Wi-fi a Plaça Catalunya
Dins del pla de modernització dels serveis de Rodalies, la cèntrica estació de Plaça Catalunya, per on diàriament hi circulen més de 65.000 viatgers, disposarà de servei de Wi-fi gratuït. Aquesta serà la primera de les estacions de Rodalies que comptarà amb aquest servei que està previst que s’instal·li a altres estacions de rodalia de Barcelona.
Millores al servei
En matèria de puntualitat, rapidesa i confort, Renfe, conjuntament amb Adif treballa en propostes de planificació per tal d’adaptar el servei als clients i aconseguir així millora en puntualitat, fiabilitat i intermodalitat. A més el gestor de la infraestructura està elaborant un pla d’inversió a Rodalies per millorar la puntualitat i la fiabilitat del servei.
Millores a la flota de trens
Respecte al material mòbil, s’està treballant amb la societat de Fabricación y Mantenimiento, per dissenyar un pla que reduirà el parc immobilitzat.
En l’àrea de material mòbil, Renfe té prevista pels propers deu anys, una inversió de 1.800 milions. D’aquest una part important (1.100 euros) està dedicada a la compra de nous vehicles i la resta a la millora de la qualitat de les prestacions del material, la seguretat i l’augment de la capacitat de la flota actual.
Sumat a aquesta línia i dins del Pla d’Accessibilitat, també es modernitzarà la flora amb una operació d’interiorisme en 120 trens de la sèrie 447 reformant-los íntegrament i presenten un nou cotxe central que disposa d’una porta més baixa per facilitar l’accès a persones de mobilitat reduïda. A més, s’ha instal.lat un bany per a PMR situat a la zona baixa del cotxe.
En aquesta línia, Renfe també està desenvolupant un projecte per millorar la neteja de la seva flota de trens. Amb una inversió de 3,3 milions d’euros, el plan contempla la construcció de 5 nous túnels de rentat a Catalunya.
Més sostenibilitat energètica
Cal destacar també, les millores en matèria de indicibilitat i eficiència energètica. El Pla de Rodalies contempla un pla d’eficiència energètica a trens i estacions a través d’un sistema d’ajuda a la conducció eficient i la substitució de l’il·luminació per un nou enllumenat tipus LEDs a trens i estacions, amb una inversió de 2,990 milions d’euros.
Perfil del Client
Els serveis de Rodalies de Renfe compten amb un gran atractiu social i una alta valoració per part dels viatgers. El perfil del client de Rodalies és el d’una dona (56,3%) amb estudis mitjans o superiors (71%) que utilitza el servei al menys un cop a la setmana (83%) per motius de feina (52,3%) o d’estudis (24%). Els elements més valorats del serveis són la proximitat de l’estació (60%).
Rodalies de Catalunya dóna servei diàriament a 360.000 clients al servei de rodalia i a 30.000 als trens regionals. Rodalies de Catalunya posa en servei diàriament 996 circulacions, amb una flota total de 267 trens i la gestió de 103 estacions del servei de rodalia de Barcelona.
Renfe Mercancías
Pel que fa a la societat de Renfe Mercancías, Renfe està desenvolupant un pla de viabilitat. Aquest es realitzarà amb un pla d’ampliació de capital de la societat per garantir, d’una banda, una estratègia de creixement basada en els desenvolupament del negoci internacional i les activitat logístiques i d’alta banda, un pla de revitalització i enfortiment de les capacitat productives i de model de gestió de Renfe Mercancías.
Renfe Fabricación y Mantenimiento
La societat Renfe Fabricación y Mantenimiento, treballa en un nou model de gestió basat en tres: continuar desenvolupen la part de manteniment, oferir un servei adequat a les societat de viatgers i mercaderies en matèria de fiabilitat i disponibilitat, i per últim, la consolidació d’un model de col·laboració públic-privada especialitzant a cada entitat en l’àrea on compti amb un avantatge definit.