TMB noves eines digitals d’informació del transport públic

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha fet un pas més en el desenvolupament d’eines digitals per ajudar els ciutadans a fer servir el transport públic, eines amb què es pot interactuar a través de la web corporativa i d’una nova aplicació per a dispositius mòbils descarregable de franc.

 

Des de fa uns dies està disponible a la web de TMB la nova secció sobre l’estat del servei [http://www.tmb.cat/ca/estat-del-servei], on es poden consultar les alteracions a les xarxes de metro i autobusos. En el cas del metro, l’estat del servei es representa en temps real i de manera gràfica, en un quadre on per a cada línia s’indica si la circulació de trens és normal i si hi ha alguna restricció a les estacions. Aquest resum a primer cop d’ull de l’estat del servei, semblant a un semàfor, junt amb diversos accessos directes, funciona com un giny o “widget” que apareix a la pàgina principal de la web i a la web mòbil.

 

L’apartat d’estat del servei inclou un panell d’alteracions en línies d’autobusos i un altre d’avisos d’esdeveniments que puguin afectar el transport públic. Els inscrits al Club JoTMBé tenen la possibilitat d’obtenir informació personalitzada sobre canvis en les línies que fan servir habitualment.

 

Al mateix temps, s’ha llançat la nova versió del portal mòbil de TMB [www.tmb.cat/mobile], una versió simplificada de la web corporativa ideal per consultar des de dispositius portàtils. En el cas dels telèfons intel·ligents dotats de posicionament GPS, en el moment d’entrar a la pàgina principal de la web mòbil es veu la informació de les parades de metro més pròximes i l’estat del servei, i les parades pròximes de bus i la previsió d’arribada de les diferents línies. Des de l’inici, un accés directe porta a l’eina de planificació del viatge i un menú desplegable permet accedir als continguts més útils de la web corporativa i al servei d’atenció al client.

 

També s’ha creat la nova eina interactiva de planificació del viatge TMB Maps Web [http://maps.tmb.cat/], amb funcionalitats millorades respecte del popular “Vull anar”, que continua existint en el format clàssic. Basada en la cartografia interactiva de Google Maps, dóna la possibilitat de trobar una ruta marcant els punts d’inici i destinació directament sobre el mapa, així com de compartir i imprimir els resultats de la cerca. Naturalment, permet fer la consulta de la manera clàssica, i conté tota la informació útil de les línies de metro i autobusos: recorreguts, parades, previsions de pas, alteracions, etc.

 

TMB App substitueix TMB Virtual

Per treure més partit a les possibilitats dels telèfons intel·ligents, l’opció per estar sempre al corrent del funcionament transport públic és la nova TMB App, una aplicació que es pot descarregar de franc en dues versions, per a dispositius amb sistemes operatius Android i iOS. Aquesta aplicació, que substitueix l’anterior TMB Virtual, dóna unes possibilitats àmplies de personalització a partir del perfil que el mateix usuari s’hagi creat al Club JoTMBé: línies habituals, alertes de servei, informació general de metro i bus, planificació del viatge, atenció al client… La informació bàsica és igualment accessible per als usuaris no registrats, sense opció a la personalització.

 

Les millores en la web i la nova aplicació mòbil s’han implementat poc després que s’hagués obert, el 30 de gener passat, la secció de dades obertes [http://www.tmb.cat/ca/tmb-open-data] a la web corporativa de TMB. En aquest espai, destinat a desenvolupadors, es poden obtenir dades sobre les xarxes de metro i autobusos i informació del servei en temps real, en formats aptes per ser incorporades a aplicacions que es posin a disposició del públic. Les aplicacions que ja estan fent servir informació de TMB són AMB Temps Bus, Moovit, OnTheBus, Urban Step Barcelona i SuperHub.

 

Campanya TMB Digital

La posada en marxa d’aquest apartat de dades obertes, igual que el desenvolupament de les noves seccions de la web i l’aplicació mòbil, s’emmarquen en l’estratègia digital de TMB de reforçar la presència i l’ús de les tecnologies avançades donant prioritat als instruments que faciliten als ciutadans el coneixement i l’ús freqüent del transport públic, així com l’atenció ràpida i personalitzada, dins l’aposta per fer avançar Barcelona i l’àrea metropolitana en la línia de les “smart cities”.

 

Per difondre les novetats i el conjunt de canals digitals disponibles, ha començat a desplegar-se una campanya de comunicació dins les xarxes de transport, amb el lema “TMB digital. La informació viatja amb tu”. La campanya, que gira al voltant del lloc web www.tmbdigital.tmb.cat, serà present en suports del metro i els autobusos, a més dels llocs web i les xarxes socials de la companyia.