TMB aconsegueix les certificacions ISO 9001 i UNE-EN 13816

TMB01 Ha rebut avui les certificacions de qualitat ISO 9001 i UNE-EN 13816 per al conjunt de l’Àrea Operativa de Metro, després de superar l’auditoria realitzada per LGAI Technological Center (Applus), empresa certificadora i acreditada per ENAC.

El president de TMB, Joaquim Forn, i el vicepresident executiu, Dídac Pestaña, han rebut aquest matí la documentació dels certificats de mans del gerent d’Applus a Catalunya, Guillem Pastor. A l’acte Forn ha subratllat que les certificacions “són una demostració clara de la importància que té per TMB complir les necessitats del nostre usuari, del nostre client, del ciutadà que utilitza el servei, i de com l’organització té en compte aquestes necessitats en el dia a dia de la seva gestió”.

Requisits de qualitat per al transport col·lectiu
La certificació UNE-EN 13816 és una norma europea que, en matèria de transport col·lectiu, especifica els requisits de qualitat en aspectes com servei ofert, puntualitat i regularitat, seguretat, accessibilitat, informació al públic, atenció al client, confort i respecte pel medi ambient. La ISO 9001, per la seva banda, designa un sistema estandarditzat internacionalment de gestió interna de la qualitat.

La certificació lliurada avui inclou les línies convencionals, les línies automàtiques i el servei de Suport a la Xarxa, amb les unitats que en depenen: el Centre de Control de Metro, Seguretat i Protecció Civil, Seguretat Ferroviària, el Centre d’Informació a l’Usuari i Enginyeria de la Producció.

El metro de Barcelona consta d’una xarxa de vuit línies que sumen 102,6 quilòmetres de longitud i 141 estacions, per on circulen en hora punta 134 trens que transporten cada dia fener més d’1,2 milions de passatgers. L’any 2012 va registrar 373,5 milions de validacions.

La gerència de la línia 3, la pionera
Aquesta certificació global de l’Àrea Operativa de Metro en ISO 9001 i UNE-EN 13816 culmina les polítiques de qualitat iniciades a TMB l’any 1999 amb la certificació ISO 9001 obtinguda pel Centre de Control de Metro. Fruit de l’evolució de les polítiques de qualitat corporatives i de l’orientació al client en la gestió, l’any 2010 la gerència de la línia 3 obtenia amb èxit la primera certificació UNE-EN 13816, com a primer pas per a la certificació del conjunt de l’operació.
A Autobusos, en un procés paral·lel, el centre operatiu de negoci (cotxera) de Ponent va ser el primer a assolir la UNE 13816, el 2010, i el març passat van rebre la mateixa acreditació els quatre centres operatius de negoci (cotxeres).

Política corporativa de qualitat
La creixent complexitat social i les seves repercussions en la mobilitat i la sostenibilitat de l’àrea metropolitana de Barcelona, així com la necessitat de donar resposta als compromisos adquirits amb les administracions, exigeixen de TMB una millora contínua de la gestió i un enfocament decididament orientat a satisfer les necessitats i les expectatives dels ciutadans.

Fruit d’aquesta política són les certificacions ISO 9001 i la UNE-EN 13816 en gestió de la qualitat de transport col·lectiu de les Àrees Operatives de Metro i Bus, la ISO 9001 dels Punts TMB d’informació i atenció al ciutadà per a les activitats de serveis d’atenció i informació a clients de TMB, la ISO 9001 del Centre de Suport Tecnològic (CST) en la gestió de les incidències, la ISO 9001 per a l’activitat de gestió de l’activitat de la funció de formació a TMB, la ISO 9001 per a les activitats realitzades als tallers de la Sagrera i Vilapicina, un certificat ISO 14001 en gestió mediambiental de l’autobús a la via pública i la ISO 170001 (1 i 2) en gestió de l’accessibilitat universal al Telefèric de Montjuïc.