Sant Martí de Provençals: 15 anys de metro

Una exposició a les estacions de Sant Martí i Bac de Roda recull els anys de lluita veïnal perquè la línia 2 arribés al seu barri Sant Martí de Provençals va mostrar durant dècades aquesta imatge matinal: milers de treballadors abandonaven el barri pel carrer de València cap a l’estació del Clot, on la línia 1 del metro els havia de conduir als seus llocs de treball, ubicats sovint a zones llunyanes de la ciutat.

La imatge es repetia cada tarda, quan aquells homes i dones tornaven a casa, un cop havien enllestit la seva jornada laboral. L’oferta de transport públic al barri entre els anys cinquanta i els noranta del segle XX no era l’adequada: no només no hi havia metro sinó que la xarxa d’autobusos era insuficient. La línia 4 no va arribar a la Pau fins al 1982 –15 anys després de la construcció del polígon– i, a més a més, el seu traçat va esquivar barris igualment necessitats.

Sant Martí de Provençals, sense anar més lluny, va restar incomunicat durant més de quaranta anys, des de la inauguració dels primers edificis de La Caixa i Parera fins a la posada en marxa, el 1997, de les estacions de la línia 2 de Bac de Roda i Sant Martí.

L’arribada del metro –tan anhelada pel moviment veïnal–, unida a la transformació del carrer de Guipúscoa en rambla, implicà canvis importants en la vida del veïnat, que ara té el centre de la ciutat a deu minuts de casa seva i ha deixat de sentir-se part de la perifèria de Barcelona.
és informació: Líniasantmartí