La connexió ferroviària que enllaça Barcelona amb Toulouse i Burdeos augmenta la seva freqüència a dues sortides setmanals

El servei, orientat al tràfic marítim, serveix les regions de Midi-Pyrénées i Aquitània

Des d’avui, 31 de gener, el servei ferroviari que connecta el Port de Barcelona amb Toulouse i Burdeos incrementa la seva freqüència i passa a oferir dues sortides setmanals en cada sentit. Des del Port de Barcelona, Contren, la filial de Renfe Mercancías especialitzada en transport intermodal, disposarà de sortides els dimarts i els dissabtes, oferint així al mercat un servei més competitiu i adequat a les necessitats dels clients.
El servei Barcelona-Toulouse-Burdeos (operat per Contren, Naviland Cargo i l’Autoritat Portuària de Barcelona i amb tracció de Renfe Mercamcías) es va posar en marxa el passat mes de juny de 2011 amb una sortida setmanal els dissabtes. El servei fa servir la connexió en ample internacional (UIC) amb França i està orientat principalment al tràfic marítim d’importació i exportació amb origen/destinació a les regions de Midi-Pyrénées i Aquitània. La duració del trajecte en ambdós sentits és A-C (és a dir, la mercaderia es carrega un dia en origen i es lliura dos dies després a la seva destinació).
Paral•lelament, els socis d’aquest projecte estan treballant en la posada en marxa d’altres serveis amb Europa orientats al tràfic marítim, així com noves connexions a altres destinacions a França des de Lió, enllaç que ja es fa servir actualment per connectar el Port de Barcelona amb Estrasburg i Ludwigshfen.

Avenç de la quota ferroviària
El transport de mercaderies en tren ha mantingut la seva evolució creixent al Port de Barcelona durant l’exercici 2011, segons les dades acumulades fins al mes de desembre. Així, durant el passat exercici el Port de Barcelona va transportar un total de 146.685 TEU (un TEU equival a un contenidor de 20 peus), xifra que es tradueix en un increment del 41% respecte a 2010.
Aquest resultat també suposa que la quota ferroviària (percentatge de contenidors que arriben o surten del recinte portuari en tren) ha pujat fins a l’11%, la proporció més elevada de la història del Port. Les principals destinacions de l’oferta de serveis del Port per al transport ferroviari de contenidors són Saragossa, Lió, Madrid, Lleida, Selgua (Osca), Jundiz (Vitoria) i Tarragona.
El transport ferroviari de vehicles nous també ha experimentat un bon comportament, amb 165.247 unitats transportades, un 29% més que l’any anterior. En el cas dels automòbils, la quota ferroviària del Port s’ha situat en el 30% del tràfic total.
Així mateix, la tendència ascendent s’ha mantingut en el cas dels granels sòlids, tant en els serveis d’ample ibèric com mètric. Al 2011 els serveis de transport de sòlids a dojo d’ample ibèric, operats per Renfe, van manipular un total de 16.762 tones de mercaderies, 326 punts percentuals més que l’any anterior. D’altra banda, els serveis d’ample mètric (gestionats per Ferrocarrils de la Generalitat) van transportar un total de 375.613 tones de potassa des de Súria i Sallent al recinte portuari, un 34% més que al 2010.