La Generalitat impulsa la creació d’un centre d’R+D+i en matèria ferroviària

29/11/2011 16:48
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha impulsat la signatura d’un acord entre l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), FGC, TMB, TRAM i Dimetronic que permetrà la creació del Centre d’Innovació per al Control d’Entorns Ferroviaris (CICEF). L’objectiu és establir un marc de col·laboració perquè el nou centre es converteixi en un referent en la investigació i el desenvolupament tecnològic en matèria ferroviària en l’àmbit de la senyalització, el control i la conducció automàtica de trens. El CICEF s’ubicarà a les actuals dependències de Dimetronic, empresa que també assumirà els costos del personal que s’hi adscrigui. Pel que fa als projectes d’investigació que el centre promogui, es finançaran amb subvencions a activitats d’R+D+i o amb acords específics amb empreses privades o públiques.

El secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, ha presidit avui l’acte de signatura del conveni que permetrà la creació del nou CICEF, un centre d’investigació tecnològica en matèria ferroviària que neix amb l’objectiu de convertir-se en un referent en la innovació en aquest àmbit.

L’acord, que s’ha signat en el marc de la celebració del saló BCN Rail, com a acció de networking de l’associació Railgrup, ha estat subscrit pel director general de l’ATM, Ramon Seró; el director general d’FGC, Pere Calvet; el director general de Metro de TMB, Sebastià Buenestado; el director general de TRAM, Javier Vizcaíno, i el director de Marketing i Projectes de Dimetronic, José Luís Domingo.

El nou centre, que s’ubicarà a les actuals dependències de Dimetronic, al carrer d’Aragó, estarà integrat per professionals especialitzats en la indústria ferroviària que treballaran en el foment de la investigació i el desenvolupament de tecnologies pioneres en l’àmbit de la senyalització, el control i la conducció automàtica de trens, especialment en el camp de la seguretat del trànsit ferroviari.

Recerca en operació, solucions i manteniment ferroviari
Concretament, el CICEF durà a terme les següents actuacions de recerca en el camp d’operació, solucions i manteniment ferroviari:
-Operació:
Anàlisi de la millora de capacitat de transport en línies metropolitanes
Centres de crisi per a Llocs de Comandament
Millora de la disponibilitat en sistemes crítics per a l’operació
Entorns de simulació com a suport a la presa de decisions
Sistemes variables d’operació en línies de metro automàtiques sense conductor
Sistemes de detecció d’invasió de vies de tramvies
Conducció assistida per a tramvies. Visió artificial
-Solucions:
Implantació de Portes d’Andana en línies metropolitanes existents
Millora de la seguretat de línies ferroviàries mitjançant l’actualització del sistema DIMFAP i altres sistemes de senyalització existents
Aplicació de sistemes interoperables (ERTMS) en xarxes de rodalies
Estalvi d’energia mitjançant la utilització de sistemes intel·ligents de regulació de trànsit ferroviari
Utilització de sistemes de comunicació tren-terra estàndard per a aplicacions de seguretat ferroviària
Sistema de senyalització i control tramviari integrat
Sistemes de seguretat i senyalització en línies amb tercer carril
Sistemes interoperables ERTMS en línies amb tercer carril
Detecció de descarrilament en línies de metro automàtiques sense conductor
Sistemes de vigilància automàtica de xarxes
-Manteniment:
Sistema de gestió avançada de manteniment centralitzat
Implementació de tècniques de manteniment predictiu
Monitorització remota. Diagnòstic d’avaries
Tallers de material mòbil intel·ligents
Detecció de disfuncions del software de seguretat

Finançament i projectes específics
L’acord estableix que serà Dimetronic qui assumirà els costos associats a l’emplaçament del centre i al personal específicament contractat per desenvolupar les activitats d’investigació.

Pel que fa al finançament dels projectes de recerca que el CICEF impulsi, es preveuen obtenir els recursos necessaris mitjançant la presentació de propostes a convocatòries públiques de subvencions a activitats d’R+D+i o a través d’acords específics amb empreses o entitats privades o públiques.

Cada programa d’actuació que es promogui en el marc d’aquest acord serà objecte d’un conveni específic que haurà de concretar l’objectiu que persegueix, el pla de treball que inclourà, el calendari, el pressupost, els mitjans materials i humans necessaris, les fonts de finançament i la participació de cada una de les parts, entre d’altres aspectes.

El CICEF resta obert a la incorporació d’altres operadors ferroviaris, universitats i organismes adscrits a les mateixes.