Servei alternatiu per carretera entre Terrassa i Manresa per als trens de la línia R4

Deu persones han patit ferides de caràcter lleu
• Un tren Martorell (18.49) – Manresa (20.39) ha patit la sortida de la via de tres cotxes dels sis de la seva composició per la caiguda d’una pedra a la via, possiblement a causa de les intenses pluges dels darrers dies
• Renfe i Adif han desplaçat un centenar de tècnics per realitzar les operacions tècniques per al restabliment del servei i informar als viatgers

Barcelona, 17 de març de 2011 (06:00 h)
El servei de la línia R4 de Rodalies entre les estacions de Terrassa i Manresa s’ha iniciat aquest dijous per carretera degut a la interceptació de la via causada per l’incident que ha patit un tren la nit d’aquest dimecres entre Vacarisses-Torreblanca i Castellbell-Monistrol després de topar amb una pedra de grans dimensions que ha caigut a la via, possiblement per les intenses pluges dels darrers dies, el que ha provocat la sortida de la via de tres dels sis cotxes de la seva composició.

Per tal de garantir la mobilitat dels viatgers, Renfe ha establert un dispositiu especial amb 40 autobusos i 30 persones d’informació i atenció al client distribuïdes a les estacions afectades.

A les 20.30 hores d’aquest dimecres, el tren de Rodalies Martorell (18.49) – Manresa (20.39) ha patit la sortida de la via de tres cotxes dels sis de la seva composició, després d’haver topat amb una pedra de grans dimensions que havia caigut sobre la via, possiblement per les intenses pluges dels darrers dies. L’incident s’ha prodüit entre les estacions de Vacarisses Torreblanca i Castellbell i el Vilar-Monistrol de Montserrat. Com a conseqüència, deu persones han patit ferides de caràcter lleu i han estat evacuats per a la seva atenció mèdica.

Per a l’evacuació dels 50 viatgers del tren, s’ha mobilitzat personal especialitzat i s’ha comptat amb la col.laboració de serveis d’ajuda externa. El transbordament dels passatgers ha finalitzat a les 22,10 hores i s’ha fet mitjançant dos trens en buit desplaçats fins el punt que han traslladat els viatgers fins a l’estació de Terrassa per, des d’allà continuar el viatge fins a les seves destinacions per carretera.

Adif i Renfe han iniciat les operacions per a la retirada del tren i dels materials caiguts a la via, i procedir a la reparació de la infraestructura. Per això, s’han mobilitzat dos trens taller, procedents de Tarragona i Barcelona, maquinària específica de via i electrificació pròpies i d’empreses col.laboradores, i entre 50 i 80 tècnics especialitzats, als que s’han d’afegir efectius de circulació i seguretat.

Segons les primeres estimacions, s’han produït danys importants a la via i desperfectes de certa importància a la catenària, malgrat que fins que no es faci efectiva la retirada del tren no es podran determinar amb exactitud. A més, la realització dels treballs ofereixen una especial complexitat per les característiques del punt on s’ha produït l’incident, en el que no es pot treballar amb maquinària pesant. Aquests condicionants impideixen establir una previsió per al restabliment de la circulació ferroviària en aquest tram ja que, un cop retirat el tren, les operacions de retirada dels materials caiguts a la via i de reparació dels danys es podrien allargar durant tota la jornada de dijous.

Adif ha obert una investigació per a determinar les causes exactes que han provocat el despreniment dels materials a la via.

Renfe i Adif estan informant d’aquesta incidència a través de megafonia de trens i estacions, servei Transmet i SMS, així com als telèfons d’informació 902 41 00 41 i 902 320 320, i als webs www.rodaliesdecatalunya.cat, www.renfe.com i www.adif.es.