Territori i Sostenibilitat inicia les obres d’urbanització de la Ronda de Navacerrada de Sabadell

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha iniciat les obres d’urbanització de la Ronda de Navacerrada de Sabadell, afectada per la construcció del perllongament de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat a la ciutat. Es tracta d’una part del tram de túnel que es construeix a cel obert, i no amb tuneladora, entre el Parc del Nord i Ca n’Oriac. Així, un cop construïts els murs pantalla i la coberta en aquest carrer, ara s’inicien els treballs d’arranjament dels exteriors per a recuperar aquest espai per a la ciutadania. Paral·lelament, en les properes setmanes s’iniciaran també els treballs previs de construcció de l’estació i les cotxeres de Ca n’Oriac.

En marxa la urbanització de la Ronda de Navacerrada
En el marc del perllongament d’FGC a Sabadell, el Departament de Territori i Sostenibilitat treballa a la Ronda de Navacerrada, on s’han realitzat bona part dels treballs del nou túnel que s’executa a cel obert, i no amb tuneladora, entre el Parc del Nord i Ca n’Oriac.

Ara, un cop executats els murs pantalla perimetrals i la coberta en el tram de la Ronda de Navacerrada, entre el carrer de Mulhacen i el carrer Corones, s’inicien els treballs d’urbanització a nivell de superfície, que permetran recuperar aquesta ronda per a la ciutadania.

En aquest sentit, s’estendrà una nova capa de paviment a la calçada, que tindrà dos carrils, un per sentit de la marxa, amb dos carrils més per aparcaments. A més, s’habilitaran dues voreres laterals, d’entre 3 i 4 metres d’amplada, amb un carril bici segregat per a canalitzar els moviments dels vianants i ciclistes, així com zones enjardinades.

S’inicien les obres de construcció de Ca n’Oriac i les cotxeres
Paral·lelament a aquests treballs, en les properes setmanes també començaran les obres de construcció de l’estació de Ca n’Oriac, les cotxeres i la cua de maniobres. Així, la nova estació es convertirà en final de línia, de manera que acollirà unes cotxeres per a l’estacionament dels trens amb 9 vies, i una cua de maniobres amb 2 vies més per al canvi de sentit.

Per tal d’executar les estructures dels recintes, s’haurà de dur a terme una primera excavació de terres per executar els murs pantalla que delimitaran el perímetre del nou recinte cap a la primavera.

D’aquesta manera, els treballs previs faran necessari augmentar la zona d’ocupació en l’àmbit de les cotxeres, de manera que s’habilitarà un pas de vianants transversal per a facilitar els moviments entre el carrer Himàlaia i el carrer Feliu Elias.

Avancen les obres en la resta de punts
Pel que fa al conjunt de les obres, la tuneladora ja ha perforat 0,6 km de túnel entre el parc del Nord i Plaça Espanya. A més, es treballa en la construcció del pou de sortida de la tuneladora i de l’estació provisional d’FGC de Sabadell-Estació, per tal d’evitar afectacions en el servei d’FGC mentre durin les obres de soterrament i reforma de l’actual Sabadell-Estació. També avança l’excavació del recinte de l’estació de Plaça Major, que es troba al 48% d’execució, mentre que a Eix Macià, ja s’ha excavat el 81%, pràcticament fins al nivell d’andanes. A Plaça Espanya ja ha finalitzat l’excavació del recinte.

4,4 km nous de línia al centre de Sabadell
El departament de Territori i Sostenibilitat treballa des de la primavera del 2008 en les obres del perllongament de la línia del Vallès d’FGC per a apropar el servei ferroviari a noves àrees de Sabadell. Aquest perllongament servirà per dotar la ciutat d’una línia de metro urbà i donarà servei a 7 milions d’usuaris cada any amb inversió prevista de 400 MEUR.

L’actuació abasta en total una longitud de 5,2 quilòmetres. Així, inclou un nou tram de línia de prop de 4,4 km, dels quals 2,9 km seran pròpiament de túnel amb tuneladora, i 0,7 km seran túnel entre pantalles. Les obres comprenen la construcció de 4 noves estacions (Plaça Major, Eix Macià, Plaça Espanya i Ca n’Oriac),  la reforma i soterrament de l’estació existent de Sabadell-Estació i la construcció d’unes cotxeres al final de línia.