TMB i Ayesa obtenen el contracte per gestionar el projecte del metro de Panamà

El consorci format per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’empresa espanyola d’enginyeria Ayesa i la panamenya Inelectra s’encarregarà de la gestió del projecte (project management) i l’assistència tècnica a l’explotació de la primera línia de metro de la ciutat de Panamà, segons va anunciar ahir la Secretaria de Metro de Panamà (SMP).

Culmina així, mitjançant la resolució 013-2010 del Ministeri de la Presidència de la República de Panamà, el procés de selecció –per concurs internacional– de la consultoria tècnica de suport al seu projecte de la línia 1 de metro de la capital del país centreamericà.

Completat el procediment administratiu d’aquest concurs per al que s’ha anomenat “gerència de projecte”, i coordinat al seu torn amb la firma del contracte amb el consorci guanyador del concurs de disseny, construcció, subministrament de material mòbil i posada en marxa del sistema, que es farà efectiva els dies vinents, queden activats tots els agents que permetran l’engegada immediata i efectiva del projecte que la Presidència de la República de Panamà ha dissenyat com a plataforma nuclear del seu pla de reordenació del transport de la capital, al voltant del qual s’articula un programa complet i ambiciós d’intervencions en els sistemes de transport públic i a la xarxa viària que prepararà a la ciutat per al futur desenvolupament urbanístic i de mobilitat en l’àrea metropolitana de Panamà.

El consorci seleccionat comptarà amb l’assessoria tècnica i de gestió de Ferrocarrils de la Junta d’Andalusia, gestor i operador públic de les infraestructures ferroviàries d’Andalusia, que ha recolzat la proposta en qualitat de col·laborador nominat.

Suport tècnic a la construcció i el primer any d’explotació El contracte, per import de 28 milions de dòlars (uns 21 milions d’euros), inclou els serveis de suport, coordinació i assistència tècnica per assegurar l’efectiva i eficient construcció del metro de Panamà i la seva correcta explotació durant el primer any de posada en servei.

Amb anterioritat ja es va adjudicar l’obra civil i el subministrament del material mòbil, a un consorci en què figuren el grup constructor espanyol FCC i l’empresa ferroviària Alstom, per la qual cosa les obres podran començar previsiblement l’any entrant. El paper de TMB, centrat en la supervisió de les instal·lacions i el disseny d’estacions i trens amb vista a l’operació, es desenvoluparà en termes pràctics més endavant.

Aquesta primera línia de metro del país centreamericà s’estendrà en l’eix nord-sud de la ciutat de Panamà, tindrà una longitud aproximada de 14 quilòmetres i unes 16 estacions, instal·lació de cotxeres i tallers, i un centre de control i comandament per a l’operació del sistema. La línia 1 comptarà amb trams en túnel, en viaducte i en trinxera, i estarà equipada amb tots els sistemes auxiliars i de seguretat integral de la circulació. Inclourà trens de fins 6 cotxes, d’una longitud aproximada de 100 metres, amb capacitat màxima per servir una demanda estimada de transport de 40.000 passatgers per hora i sentit, com a projecció per a l’any 2025.
Barcelona, 25 de novembre de 2010