El president d’Adif visita les obres de la nova estació de ferrocarril situada en el terme municipal de Vilafant (Girona)

La instal•lació ha suposat una inversió superior a 5,1 milions d’euros
• L’estació, que portarà el nom de Figueres-Vilafant i compta amb una superfície de 12.600 m2, permetrà la circulació de serveis d’ample convencional i internacional a partir de finals d’any
• La nova infraestructura s’ha construït amb criteris de sostenibilitat mediambiental i estarà completament adaptada a persones de mobilitat reduïda

Girona, 2 de novembre de 2010 (Adif).
El president d’Adif, Antonio González Marín, ha visitat avui les obres de la nova estació ferroviària que s’ha construït en el terme municipal de Vilafant, a la comarca de l’Alt Empordà (Girona), i que ha suposat una inversió superior a 5,1 milions d’euros. La nova estació, que ocupa una superfície total de 12.598 m2, estarà completament adaptada a persones amb discapacitat.

González Marín, acompanyat pel delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel, entre altres autoritats, ha comprovat l’avanç de les obres, que ha permès completar la construcció de l’edifici de viatgers i les andanes, entre altres instal•lacions. El president d’Adif també ha anunciat que l’estació portarà el nom de Figueres-Vilafant.

La nova estació prestarà servei, a partir de finals d’aquest any, a circulacions d’ample internacional procedents de la frontera francesa pel nord, i d’ample convencional procedents de Barcelona i Girona pel sud. D’aquesta forma, s’ha executat una plataforma que enllaça amb la variant de Figueres de la línia d’ample convencional Barcelona-Portbou i amb la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa. En la primera fase, l’estació comptarà amb tres vies d’ample internacional i 1 d’ample convencional.

L’edifici de viatgers té una superfície de 1.232 m2, distribuïts en una única planta de 70 m de llarg per 28,3 m d’ample, i consta de dos espais situats a diferents alçades i connectats entre sí, establint una jerarquia visual de volums per a facilitar l’orientació dels clients.

L’espai de major alçada allotja l’accés a les instal•lacions, el vestíbul i l’encaminament al pas inferior entre andanes, i està dotat a l’exterior d’un voladís que forma la marquesina d’entrada. A ambdós costats del vestíbul principal se situen dos volums de menor alçada, que concentraran la zona d’espera, dependències d’atenció al client, venda de bitllets, locals comercials i serveis públics, així com zones tècniques i d’ús intern.

Les instal•lacions compten amb una andana central de 660 m de llarg i de 10 m d’ample, i disposen de marquesina i paviment antilliscant amb  una franja podotàctil per orientar a les persones amb discapacitat visual.

Per a comunicar l’edifici de viatgers amb la zona d’andanes, s’ha executat un pas inferior, dotat, a més d’escales fixes, d’un ascensor per a facilitar el trànsit de persones amb mobilitat reduïda.

Actualment, s’estan ultimant els treballs de construcció dels accessos i els entorns, que inclouen un vial d’accés per a vehicles i un aparcament amb 176 places, de les que 4 es reservaran a vehicles de persones amb discapacitat. Així mateix, s’han creat espais per l’estacionament d’altres tipus de transport, com autobusos i taxi.

Construcció sostenible
S’ha de destacar que, d’acord amb el seu compromís de respecte al medi ambient que Adif té establert en el marc dels seus objectius estratègics, en la construcció de la nova estació s’estan aplicant criteris de sostenibilitat mediambiental.

Entre aquests, destaquen l’aprofitament de la llum natural per a la il•luminació de l’edifici de viatgers, el consum racional de l’energia i l’aigua, la utilització de materials poc contaminants, la minimització de residus, l’ús racional del sòl i la integració en l’entorn.

També s’estan emprant energies renovables, com plaques fotovoltaiques, per a contribuir a la reducció de gassos d’efecte hivernacle i es prioritzarà el reciclatge, reutilització i recuperació de materials per a reduir la generació de residus.

Finançament europeu
La Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, dins del període 2000-2006, ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid-Vilafranca del Penedès i instal•lacions d’electrificació, senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb un ajut de 3.388,9 milions d’euros.

Els Ajuts RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport), en el mateix període, han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb un ajut de 70,9 milions d’euros.

En el període 2007-2013 seran cofinançades pels Ajuts RTE-T les obres d’adequació per a la seva explotació en ample internacional, del tram Girona Mercaderies-Variant de Figueres, amb un ajut de 6,1 milions d’euros.