El DPTOP inicia el tancament del pou de la tuneladora de l’L9 de la Plaça de les Havaneres
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat les obres d’urbanització de la plaça de les Havaneres, afectada per la construcció de l’L9. Així, han començat els treballs per al tancament i cobriment del pou situat en aquesta plaça que ha servit per a l’extracció i el manteniment de dues tuneladores que han excavat una part del túnel d’aquesta línia. Un cop es finalitzi la seva cobertura, s’urbanitzarà i enjardinarà de nou aquesta plaça, que comptarà amb un espai per a jocs infantils i zones de lleure. El pou s’utilitzarà per a facilitar la ventilació de l’L9 i l’L4. Les obres es completaran en prop de 6 mesos.
El DPTOP ha iniciat les obres de tancament i cobertura del pou de la plaça de les Havaneres, per tal reurbanitzar aquest espai i recuperar-lo per a la ciutadania, un cop finalitzats els treballs que s’hi ha dut terme en el marc de les obres de construcció de l’L9.
En aquest sentit, s’ha construït ja un nou forjat corresponent al pis previ a la coberta, i ara s’inicia el tancament a nivell de superfície, per tal de poder executar després la urbanització del nou espai que es generi. Un cop cobert, el pou de la plaça de les Havaneres es continuarà utilitzant per a ventilar els túnels de l’L9 i l’L4 i com a sortida d’emergència.
El pou d’Havaneres, de 23 metres de diàmetre i 62 metres de profunditat, ha servit per a l’extracció i manteniment de dues tuneladores encarregades de perforar diverses parts de túnel de la línia. Concretament, primer es va utilitzar com a pou d’extracció de la tuneladora que va perforar el túnel que en el futur formarà part del perllongament de l’L4, que avançava des de Badalona. Es tracta de la màquina que actualment perfora el tram de línia de Zona Franca.
Un cop finalitzats aquests treballs, després es va passar a utilitzar per realitzar el canvi de la roda de tall de la tuneladora que avançava des de Santa Coloma de Gramenet, i s’encarregava de la perforació del túnel pròpiament de l’L9. Aquesta màquina es troba actualment perforant a prop de l’estació de Guinardó, en direcció a Mandri.
Posteriorment, es va iniciar la construcció de l’estructura interior del pou, amb diferents pisos per acollir les instal·lacions i sales tècniques necessàries per dur a terme la ventilació del túnel de l’L9 i l’L4.
Urbanització de la plaça
Les obres de reurbanització de la plaça, un cop es completi la cobertura del pou, consistiran en el condicionament de l’espai alliberat per a l’ús ciutadà, amb zones de lleure, àrea de jocs infantils, seients, fonts i altres elements de mobiliari urbà, que contribuiran a la integració i recuperació d’aquesta àrea a la trama urbana.
La plaça es configura com un espai principalment per als vianants, tot i que es permetrà l’accés de vehicles als edificis contigus.
El projecte d’urbanització s’ha dissenyat tenint en compte les aportacions de l’Ajuntament de Barcelona i les necessitats de ventilació de la xarxa de metro de la ciutat.
Es preveu completar els treballs d’urbanització en 6 mesos.