Completada la rehabilitació de les estacions de metro d’Hospital Clínic i Sant Pau | Dos de Maig
·Les obres, que han costat 4,1 milions d’euros, han consistit a renovar parets, paviments, sostres, escales, llums i senyalització
·Pròximament s’acabarà la reforma integral de dues estacions més de la línia 1: Sant Andreu i Santa Coloma
S’han enllestit les obres de rehabilitació integral de les estacions de metro d’Hospital Clínic i Sant Pau | Dos de Maig, de la línia 5, que han comportat una inversió global de 4,1 milions d’euros, amb càrrec al programa que TMB porta a terme per actualitzar estacions antigues o d’elevada utilització. D’aquí unes setmanes s’acabaran també els treballs de remodelació a Sant Andreu i Santa Coloma, de la línia 1, de manera que seran quatre les estacions de metro que s’hauran posat totalment al dia aquest any.
Les rehabilitacions integrals, que avui han visitat l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, juntament amb la presidenta i el vicepresident executiu de TMB, Assumpta Escarp i Dídac Pestaña, respectivament, persegueixen deixar les estacions com noves, tant en les parts visibles com en les invisibles. En tots els casos la intervenció es fa després de l’obra d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda que realitza el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, i que inclou la instal·lació d’ascensors.
Vestíbul i escala d’accés a l’andana de l’estació d’Hospital Clínic
Els treballs a Hospital Clínic i Sant Pau han consistit a reconfigurar vestíbuls per aprofitar millor l’espai, substituir paviments, graons, sostres i revestiments de parets, millorar la il·luminació, renovar la senyalització informativa i el mobiliari. En el disseny arquitectònic s’ha procurat distribuir els espais per facilitar els fluxos de persones, augmentar la sensació de lluminositat amb acabats de tonalitats clares i facilitar el manteniment posterior amb l’elecció de materials d’elevada resistència.
Els materials que s’han utilitzat han estat el terratzo per als paviments i l’acer vitrificat per als paraments de les parets, on s’alternen els colors gris i vermell i l’acer inoxidable. El cel ras és una trama metàl·lica formada per plaques de relliga d’acer galvanitzat desmuntable, de color gris als vestíbuls i passadissos, i vermella a les andanes. Els autors dels dos projectes, AZM i l’estudi Mora-Sanvisens, han volgut jugar amb aquests colors i amb el blau de la línia 5 com a trets distintius de dues estacions pròximes a hospitals.
En tots dos casos s’han complementat els treballs d’adaptació de l’estació a persones amb mobilitat reduïda, per disminuir els gaps o separacions verticals i horitzontals entre trens i andanes. L’actuació principal ha estat el recreixement de les andanes en uns 15 centímetres, per situar-les al mateix nivell dels estreps dels trens. Als vestíbuls de Sant Pau, a més, shan instal·lat barreres de control del tipus més efectiu, amb un pas especial per a PMR. El pressupost del conjunt de l’obra en el cas Sant Pau ha estat de 2 milions d’euros, i de 2,1 milions per a Hospital Clínic.
Els colors vermell, gris i blau dominen també en els acabats de Sant Pau | Dos de Maig Hospital Clínic és una de les estacions més freqüentades de la xarxa, amb uns 55.000 usuaris els dies feiners, mentre que per Sant Pau n’hi passen uns 30.000.
En anys anteriors han estat objecte de rehabilitació, dins del mateix programa de TMB, les estacions de Joanic, Alfons X i Llucmajor (L4), Sants Estació, Drassanes i Liceu (L3), Santa Eulàlia (L1) i Pubilla Cases (L5). L’any 2011 està previst de modernitzar les estacions de Sant Ildefons (L5), Bellvitge (L1) i Glòries (L1), a més de les andanes de Fondo i Universitat, també de la línia 1.
Barcelona, 23 de setembre de 2010