Els trens de Renfe van evitar a Catalunya un impacte mediambiental superior a 488 milions d’euros durant l’any 2009

L’estalvi de costos externs ha augmentat prop de 18,2 milions

  • Es van evitar la circulació de 98.488 milions de cotxes, 59.100 camions i el vol de 12.100 avions

  • L’AVE suposa un estalvi d’una cinquena part de les emissions de CO2 respecte al transport aeri

Barcelona, 4 de juny de 2010 (Renfe)

Durant el 2009, els trens de Renfe van estalviar 488,6 milions d’euros amb costos externs a la societat catalana, si s’analitza en termes econòmics l’impacte sobre el canvi climàtic i la contaminació que hagués tingut realitzar aquest transport per altres mitjans, com l’automòbil, el camió o l’avió. De haver estat així, haguessin circulat 98,5 milions de automòbils, 59.100 camions i 12.100 avions més del que ja van fer durant 2009 a Catalunya i la consoliden com la comunitat on els serveis de Renfe més aporten a la sostenibilitat del transport.

Del total d’aquest estalvi, 402,2 són relatius als serveis de viatgers dels que, 256,5 milions corresponen al servei de Rodalies, 84,1 milions als trens AVE – Larga Distancia i 61,6 als trens de Media Distancia. La resta, 86,4 milions d’euros corresponen als serveis de Mercaderies.

El servei AVE Barcelona-Madrid

El corredor d’Alta Velocitat ha estalviat un total de 88,6 milions d’euros durant el passat 2009 en els desplaçaments de Barcelona a Madrid punt a punt. De la mateixa manera s’ha evitat la circulació de 1.780.300 d’automòbils i el vol de 9.500 avions.

En relació amb el transport aeri, els desplaçaments en avió suposen unes emissions de 70 quilograms de diòxid de carboni, mentres que la xifra es redueix a una cinquena part, 13 quilograms, en els viatges en AVE.

El concepte dels costos externs

Els costos externs són aquells que no assumeix el mercat per la via dels preus, sinó que els assumeixen directament els contribuents a través dels impostos, amb independència de que siguin o no usuaris d’un determinat mitjà de transport.

El concepte de costos externs, el més clar indicador integrat de sostenibilitat del transport, quantifica l’impacte negatiu que tenen per a la societat factors com el canvi climàtic, la contaminació atmosfèrica regional i local, la contaminació acústica, la sinistralitat, la congestió a les ciutats i altres efectes urbans, com la degradació paisatgística. A partir de l’estudi “Costos externs del transport”, elaborat per a la Unió Internacional de Ferrocarrils per la consultora suïssa INFRAS i l’Institut IWW de Karlsruhe, s’avalua en temes econòmics aquest impacte negatiu.

Quadre estalvis costos externs de Renfe a Catalunya

COSTOS EXTERNS EVITATS PER RENFE EN 2009 (en millions d’Euros)
ACTIVITAT RODALIES MEDIA DISTANCIA SERVEIS DE     RODALIES I MEDIA DISTANCIA SERVEIS D’ALTA VELOCITAT-LLARGA DISTÀNCIA SERVEIS DE MERCADERIES TOTAL
ESTALVI TOTAL ACTUALIZAT 256,5 61,6 318,1 84,1 86,4 488,6

(*) Efectes urbans, efectes sobre el paisatge i la natura, ocupació i fragmentació del sòl i altres efectes induïts

Quadre resum circulacions evitades pels trens de Renfe a Catalunya durant el 2009

CIRCULACIONS EN ALTRES MODES EVITADES PER RENFE EN 2009 (en milers de circulacions)
ACTIVITAT RODALIES MEDIA DISTANCIA SERVEIS DE     RODALIES I MEDIA DISTANCIA SERVEIS D’ALTA VELOCITAT-LLARGA DISTÀNCIA SERVEIS DE MERCADERIES TOTAL
Automòbils 92.270,3 5.041,2 97.311,5 1.137,4 98.448,9
Camions 59,1 59,1
Avions 12,1 12,1

Serveis de Rodalies

El serveis de rodalies són els que han estalviat un impacte ambiental més important durant el 2009. Els trens de Rodalies han evitat el desplaçament de 92.270,3 milions de circulacions al nucli metropolità de Barcelona.

En el seu estalvi extern destaca el canvi climàtic amb un estalvi de 92,3 milions d’euros i de 56,4 pel que fa a la contaminació atmosfèrica. Destaca també, l’estalvi pel conjunta de la societat en matèria d‘accidents, on les xifres arriben a 59 milions d’euros menys gràcies a l’ús dels trens de Rodalies.